Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastenmielinen ja traumaattinen AU PAIR kokemus - varoitus sinulle joka harkitset

Vierailija
26.04.2023 |

Huolellisesta valmistelusta huolimatta takana erittäin vastenmielinen ja traumaattinen au pari kokemus. Lähdin viettämään välivuotta opiskeluistani Britteihin, jossa minua piti odottaa mukava perhe. Toisin kävi. Ainoa positiivinen asia, olivat perheen kolme lasta, kaikki muu olikin yhtä nöyryyttämistä, ylenkatsomista, jopa vaaratilanteisiin saattamista.

Ennakkotietojen mukaan perhe asui "hyvien yhteyksien päässä rauhallisella alueella". Tosiasiassa talo sijaitsi kaukana kaikesta ja hyvät yhteydet olivat yksi epäluotettava bussivuoro, jota käyttääkseen piti kävellä kapeaa maantietä, jossa ei ollut kevyen liikenteen väylää. Kun bussilla ei päässyt mihinkään (se ei koskaan tullut), perhe lainasi pyörän, johon ei ollut mahdollista kiinnittää lamppua. Joskus kävelin tuota vaarallista väylää pilkkopimeässä pyörääni taluttaen, jotta pääsen edes joskus tapaamaan muita ikäisiäni.

Olin valtavan yksinäinen. Perheen ratkaisuehdotus oli, että "tutustu johonkin olla on auto" tai ''"katso vaikka tv:tä vapaa-ajalla". Olisin mielelläni käynyt uimassa, jumppatunnilla, lenkkeilemässä, mutta tällaiseen ei käytännössä ollut mitään mahdollisuutta - saati tavata ystäviä / tutustua kehenkään. Koin olleeni vaarassa aina pyöräillessäni vaarallisella autoväylällä, jossa autot lähes hipaisivat ohittaessaan.

Sain perheeltä paikallisen numeron ja kännykän, jolla kommunikoimme lasten asioista ja josta tavoitimme toisemme esim. työpäivien aikana. Soitin yksinäisyyttäni kerran päivässä jollekin ystävälle. Tämä aiheutti sen, että liittymäni suljettiin kertomatta asiasta minulle mitään. Puhelin vaan lakkasi toimimasta ja myöhemmin sain kuulla, että lasku oli liian suuri.

Perhe yritti kahdesti pimittää muutenkin pienestä viikkokorvauksesta. Jouduin "karhuamaan" unohtuneita puntia heiltä, mikä aiheutti närkästytä heissä. Kerran todistin tilannetta, jossa perheen äiti hakkasi puhelinta pöytään ja huusi "I can not cope!"

Sain juoda kahvia JOS sitä vanhemmilta jäi. Muutoinkin ruokailut olivat kiusallisia, sillä periaatteessa minulle kuului ateriat, mutta niistä huomauteltiin ja koin syömisestä syyllisyyttä. Tietyt ruuat olivat vain perheelle, minulle saatettiin tarjota jotain syötäväksi kelpaamatonta, kuten homeista leipää. (Jota en tietenkään syönyt.) Selvää oli, etteivät he olisi millään halunneet kustantaa aterioitani.

Mieti siis kaksi kertaa ennen kuin lähdet. Itse olin 6kk tilanteessa, jossa oli aika ajoin todella tukalaa.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tosi ikävä kokemus. Etkö harkinnut keskeyttäväsi tuota ja tulla kotiin?

Voiko tosta valittaa mihinkään?

Vierailija
2/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin itsekin au pairina homeista leipää 🤪 Se tosin johtui siitä, että perhe oli vähän kai boheemi eikä välittänyt. Söivät sitä itsekin. Jääkaappi oli aika tyhjä usein ja kävivät ulkona syömässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset lähtenyt aiemmin? Itse olin vain 3 kk, vaikka piti olla 8 kk. Mikään ei kuitenkaan sido, au pair ei ole työsuhteessa.

Mun perheessä äiti oli järkyn mustasukkainen. Vaikka en mä sen nelikymppiseatä ukosta ollut pätkääkään kiinnostunut.

Vierailija
4/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö au pairien välitystoimisto antanut mahdollisuutta vaihtaa toiseen kotiin?

Vierailija
5/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia on laidasta laitaan. Ikävä että sinulla on ollut huono.

Vierailija
6/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei briteissä ole autoteitä ja kevyen liikenteen väyliä niin kuin Suomessa on. Siellä on ajoradat (mihin pyöräilijät kuuluvat) ja jalkakäytävät.

Vierailija
7/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kai suomalainen voi lähteä samalla tavalla AU PAIRIKSi ihan vaikka toiselle puolelle Suomeakin. Itse olen jo yli-ikäinen tähän, mutta jossakin vaiheessa olisin kyllä ollut kiinnostunut tällaisesta. Siis jotkut Suomessa asuva suomalaiset perheet ottavat AU PAIREJA niin luulisi tällaisen olevan hyvä ja turvallisempikin vaihtoehto kaikille osapuolille.

Vierailija
8/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja katsoin tätä ohjelmaa, että au pairit ulkomailla. Missä eräs perheen vanhemmat käyttävät huumeita ja lyövät lapsiaan. Ja pyysivät lapset  sitä au pairia jäämään ja auttamaan heitä. On todella surullista kuultavaa, että nämä perheet eivät välitä lainkaan siitä, kun heitä vilpittömästi halutaan auttaa, mutta jos ei edes rahallista korvausta, tai saa syödä ym? Oletko laittanut kantelun heistä?

Vierailija
9/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kai suomalainen voi lähteä samalla tavalla AU PAIRIKSi ihan vaikka toiselle puolelle Suomeakin. Itse olen jo yli-ikäinen tähän, mutta jossakin vaiheessa olisin kyllä ollut kiinnostunut tällaisesta. Siis jotkut Suomessa asuva suomalaiset perheet ottavat AU PAIREJA niin luulisi tällaisen olevan hyvä ja turvallisempikin vaihtoehto kaikille osapuolille.

Miksi kukaan menisi superpienellä palkkiolla suomenkieliseen perheeseen Suomessa? Motivaationa siinä au pair -touhussa on kielen oppiminen ja vieraaseen kulttuurin tutustuminen.

Vierailija
10/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suomalaiset perheet ole mitään au pair perheitä toisilleen, kuka suomalainen nyt lähtee suomalaiseen kotiin au pairiksi, kun tarkoitus on lähteä ulkomaille saamaan kokemuksia muista maista ja heidän perheistään ym. 

Vierailija
11/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä kokemus. Yksi sukulaistyttö lähti aupairiksi ja hänelle sattui ihan huikean hyvä perhe. Päivät olivat sen mittaisia mitä sovittiin, häntä kohdeltiin hyvin ja hän pääsi perheen mukana ulkomaanmatkoille.

Vierailija
12/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset lähtenyt aiemmin? Itse olin vain 3 kk, vaikka piti olla 8 kk. Mikään ei kuitenkaan sido, au pair ei ole työsuhteessa.

Mun perheessä äiti oli järkyn mustasukkainen. Vaikka en mä sen nelikymppiseatä ukosta ollut pätkääkään kiinnostunut.

Lähdin minäkin aikaisemmin heiltä pois - piti olla 10kk, joista olin 6kk ja sen jälkeen siirryin toiseen perheeseen. Harmi, etten saanut olla heidän kaltaisessa perheessä koko aikaa. 

Vierailija
13/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas tosi ikävä kokemus. Etkö harkinnut keskeyttäväsi tuota ja tulla kotiin?

Voiko tosta valittaa mihinkään?

Kotiin ei kannattanut lähteä, sillä olin ottanut välivuoden opinnoista ja lentolippukin oli varattuna ennalta suunnitellut paluun mukaan.

Mutta kyllä minä perhettä lopulta vaihdoin - olin loput suunnitellusta ajasta toisessa, aivan ihanassa, perheessä. Siellä olisin voinut olla pidempäänkin. 

Vierailija
14/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin itsekin au pairina homeista leipää 🤪 Se tosin johtui siitä, että perhe oli vähän kai boheemi eikä välittänyt. Söivät sitä itsekin. Jääkaappi oli aika tyhjä usein ja kävivät ulkona syömässä.

No, tässä nyt ei ollut se homeinen leipä mikään pääpointti, vaan se, että kokemus oli kauttaaltaan traumaattinen ja kurja. Jos olisikin ollut kyse vain homeisesta leivästä, mutta kun siihen liittyi paljon muuta vielä epämiellyttävämpää, kuten ihmisistä eristäminen ja kaikenlainen kyykyttäminen. 

Vierailija
15/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei briteissä ole autoteitä ja kevyen liikenteen väyliä niin kuin Suomessa on. Siellä on ajoradat (mihin pyöräilijät kuuluvat) ja jalkakäytävät.

Miten tämä liittyy mihinkään? Aloituksessahan nimenomaan kerrotaan miten vaarallista pyörällä liikkuminen oli tiellä, jota ei oltu suunniteltu kevyelle liikenteelle. 

Vierailija
16/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy mihinkään? Aloituksessahan nimenomaan kerrotaan miten vaarallista pyörällä liikkuminen oli tiellä, jota ei oltu suunniteltu kevyelle liikenteelle. 

Pointti on se, että siellä ei mitään teitä suunnitella kevyelle liikenteelle.

Vierailija
17/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on se, että siellä ei mitään teitä suunnitella kevyelle liikenteelle.

Heh, Lontoossa ja isoissa kaupungeissa Ulez-alueilla nimenomaan teitä kavennetaan ja rakennetaan melko turhia pyöräteitä. Näin saadaan hienosti ruuhkat huippuunsa. Nämä tieasiat eivät nyt yhtään tähän ketjuun kuulu että ei olisi edes pitänyt kommentoida😁

Vierailija
18/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset soitellut omalla kännykälläsi ystävälle?

Vierailija
19/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni on, että au pairin työ on nykyajan orjakauppaa. Ei sitä voi suositella oikein kenellekään, vaikka tietysti joukossa on hyviäkin kokemuksia. Riskejä on silti liikaa. Ensinnäkin, pitää ymmärtää, että Britanniassa ym. ei ole samanlaista päivähoitojärjestelmää kuin meillä. Bottom line: Perheet eivät ota au paireja siksi, että he haluaisivat, vaan siksi, että heidän on pakko. He eivät muuten saisi hoitajaa lapsilleen. Suosittelenkin nuorille, jotka haluavat nähdä maailmaa, muita vaihtoehtoja. Kuten vaihto-opiskelua, work holidayta tai vaikka interreilausta. Netistä näkee kansainvälisiä työpaikkoja. Work holiday Australiassa vaikkapa lampaita hoitaen tai Uudessa-Seelannissa kiivejä poimien on todennäköisesti parempi vaihtoehto au pairin työ ja siitä saa enemmän palkkaa.

Vierailija
20/38 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki tässä kuviossa on au pairin kannalta? Oudossa maassa yksin? Mitä tekemistä keksii kuukausien ajan yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi