Psykiatrinen osasto ja vaitiolovelvollisuus
Onko potilaat osastolla vaitiolovelvollisia toisten potilaiden asioista?
Kommentit (29)
En mä ainakaan oo koskaan mitään vaitiololappuja allekirjotellut.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, mutta onko se oikein että kaikki psykoosissa sekoilut leviää?
ei ole, henkilökunnan tehtävä on varmistaa ettei salassapidettävät tiedot leviä..jos menet ryhmäterapiaan niin omalla vastuullasi kerrot yksityisiä asioitasi muille terapoitaville
Vaitiolovelvollisuus ei koske henkilöitä, jotka eivät ole virkasuhteessa paikkaan, jossa pätee vaitiolovelvollisuus.
Ei siinä mitään erityistä vaitiolovelvollisuutta ole. Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen syyllistyy kuitenkin helposti, jos lähtee julistamaan esimerkiksi sitä, kuka sairaalassa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
ei ole, henkilökunnan tehtävä on varmistaa ettei salassapidettävät tiedot leviä..jos menet ryhmäterapiaan niin omalla vastuullasi kerrot yksityisiä asioitasi muille terapoitaville
Osastolla on ihmisiä jotka ei ole psykoosissa, vaan esim. itsemurhavaaran takia siellä. Tottahan he näkevät ja kuulevat, jos joku on harhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osastolla on ihmisiä jotka ei ole psykoosissa, vaan esim. itsemurhavaaran takia siellä. Tottahan he näkevät ja kuulevat, jos joku on harhoissa.
Kyllä kyllä, mutta siltikään vaitiolovelvollisuus ei koske muita hoidettavia....puhut eri asiasta kuin minä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo onneksi tullut vielä kertaakaan sellaista tilannetta vastaan, että potilaat levittelisivät toisten juttuja nimillä. Jos joku on jostain puhunut se on tehty ympäripyöreästi ja niin, ettei ihmistä voi tunnistaa. Itse asiassa kokemukseni on, että ne toiset potilaat on niitä sydämellisempiä ja empaattisempia tapauksia kuin hoitajat tai lääkärit.
Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen on rikos.
Esim itsemurhasta hoitohenkilökunnan pitää ehdottomasti vaieta, vaikka henkilö olisi avoimesti asiasta esim netissä ennalta kertonut. Salassapitovelvollisuus on lähinnä hoitajien virheiden peittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kerran ollut yhdellä osastolla jossa henkilökunta ei muistanut omaa vaitiolovelvollisuuttaan.
Saattoivat kailottaa käytävillä potilaiden lääkityksiä, puhutella sukunimillä. Paljastivat joskus missä paikkakunnalla joku potilas asui.
Ja kerran osastolle samaan huoneeseen oli tulossa uusi asukas ja kysyinkin sitten hoitajalta, että minkälainen tyyppi mahtaa olla.
Niin hoitaja vastasi, että hyvä tyyppi ja on ennenkin ollut meidän osastolla.
Ja tuo viimeinen lause olisi mielestäni pitänyt jättää sanomatta.
Ainakin ryhmäterapioissa sitoudutaan luottamuksellisuutee ja vaitioloon muiden asioista
Jos sinua hoidetaan psykiatrisella osastolla, niin oletatko, että kaikki normaalit toimintatavat pätevät?
En minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se toinenkin vaikka psykoosissa niitä kertoilee.. milläpä ketään estätkään kertomasta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se toinenkin vaikka psykoosissa niitä kertoilee.. milläpä ketään estätkään kertomasta??
Tuo on kyllä totta, että eipä sitä voi estää.
Ainakin synnärillä oli lappu, jossa luki jotenkin niin, että toivomme, että kunnioitatte toisten yksityisyyttä ja ette kerro eteenpäin sitä, mitä täällä näette. Koskisiko sama myös psykiatrista osastoa. Eli ei varainaista vaitiolovelvollisuutta, mutta kunnioituksesta toisen yksityisyyttä kohtaan voi olla hiljaa.
Onko vai ei?