Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto toiseen kaupunkiin lasten kanssa

Vierailija
25.04.2023 |

Vertaistukea? Neuvoja? Kokemuksia?
Muutin 2v sitten nykyiselle paikkakunnalle silloisen kumppanin perässä, edeltävästi useamman v suhde aiemmassa kaupungissa. Nyt 2v jälkeen olen muuttamassa takaisin 150km päähän kotipaikkakunnalleni eron seurauksena. Ei vain eron, muutkin syyt painaa, enkä ole yksinkertaisesti kotiutunut niin hyvin tänne kuin kuvittelin.

Ongelmana muutossa on 12v poikani. Miten tehdä tämä hänelle mahdollisimman pehmeästi? Hän on jo 2v:ssa onnistunut löytämään todella hyviä kavereita, joita näkee päivittäin ja ovat tietenkin tärkeitä. Sydäntä raastaa pelkkä ajatus erottaa hänet kavereistaan, mutta muutto valitettavasti on väistämätön. Eikä toki mitenkään epätavallista.
Itse en muuttanut koskaan lapsena, joten olen huono tässä.

Pojalla on ADHD joten hän elää vahvasti hetkessä, kuten moni lapsi. Hän myös vaatii motivoituakseen mihinkään aina paljon kannustusta, sekä välittömän palkinnon, mikään "kyllä sinä myöhemmin kavereita saat" ei lohduta. Eihän kavereita vain voi korvata uusilla.

Olen alustavasti tästä jo puhunut ja keskustelu ei etene mihinkään, lapsi ei halua muuttaa ja ärsyyntyy pelkästä ajatuksesta. Pelkään ettei itselläni ole voimavaroja muuton ja uuden työn keskellä tukea lasta tarpeeksi, mikä pahentaa jo valmiiksi vaikeaa tilannetta. Lapsen isä asuu entisellä paikkakunnalla, mikä sekin on iso porkkana, mutta esim tapaamiset tuskin tiheentyisivät muuton myötä, joten sekään ei oikein motivoi. En voi pakottaa lasta ymmärtämään muuttoa enkä varsinkaan sen syitä, tai kaataa aikuisten ongelmia hänelle.

Muutto olisi vasta kesällä, ei onneksi kesken kouluvuotta. Minulla on toinenkin lapsi, hänkään ei oikein kotiutunut eikä saanut kaveria, hän on ollut heti valmis muuttamaan takaisin. En kuitenkaan halua että pojalleni tulee olo että olemme perheenä taistelussa keskenämme, eri puolilla häntä vastaan.

Muuttoon vaikuttavat sellaiset asiat, joita on omasta mielestä hankala lapselle avata siten, että se yhtään lohduttaisi. Yhteydenoitokeinoja on nykyään monia, mutta kuten edellisen muuton kanssa kävi, poikani tietää että kaverisuhteet myös hiipuvat helposti välimatkasta.
:/

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helevetti on irti ja suurempi helevetti on edessä. Rakastakaa, riidellä, erotkaa, hämmentäkää elämä oikein sekaisin. Yhteiskunta korjaa jäljet, vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan