Helteet tulee taas! Miten pystytte olemaan kuumassa kämpässä?
Mä vihaan näitä kuumia päiviä! Katsoin juuri lämpömittariani ja näytti että 23 astetta! Ihan hirveä helle sisällä kun tietokone ja televisiokin vielä lämmittää?!? ja nyt on vasta huhtikuu. Auttakaa! Parhaat vinkit kehiin
Kommentit (439)
Siirrettävät ilmastointilaitteet alk 220e.
Kumma jos ei tuota saa ostettua koskaan vaan kärsii vuodesta toiseen kuumuudesta.
Toki sitte ihme kikkoihin voidaan käyttää aikaa ja rahaa tuplaten.
Pimennysverhot 24/7 kiinni ja tuuletusikkuna auki, etenkin kun ilma on viileämpää (yöllä) + tuuletin. Myös märkä lakana tai pyyhe viilentää ihoa.
Täällä on ollut tänään +1. Lämmitin leivinuunia. Muuta tänne P-Suomeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta ilmanviilennin. Pöhinä on melkoinen mutta parempi pöhinä kuin kuumuus.
Mikäs se sellainen ilmanviilennin on? En nyt jaksaisi alkaa tilaamaan työukkoja vetämään johtoja ja reikää seinään
Ei nyt ollut kyse ilmalämpöpumpusta, vaan siirettävästä ilmanviilentimestä. https://kodinkone.com/paras-siirrettava-ilmastointilaite/ katso tuolta siellä on selitetty. Ei tarvitse käytännössä tehdä muuta kuin laittaa töpseli seinään ja letku ikkunasta ulos. Itse viilennän tuollaisella olohuoneen ja 2 makuuhuonetta hyvin (kunhan ovet on auki).
paljonko käyttää sähköä
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mulla on tällainen. Firman toimitusjohtaja oli hommannut laitteen kotiinsa, mutta vaimo oli sanonut, että ei sovi sisustukseen. Joten toimari kysyi multa, haluanko ton vekottimen. Kiitos kyllä haluan. Unohdin viime kesänä laitteen päälle vähän liian pitkäksi aikaa ja makuuhuoneeni oli kuin jäähalli.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjGogF8gWlNq8…
Tuossa ei ole mitään suojaa tuohon ikkunaan ettei tule lämmintä ilmaa sisään?
Mielummin kuumassa kuin kylmässä. Rakastan lämpöä vaikka kyllä kun kämpässä on +30 astetta on se liian kuuma mutta onneksi ostin ilman viilentimen pari kesää sitten. Kallishan tuo oli (400 e) mutta maksanut itsensä jo takaisin. Ei tarvi hikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se sellainen ilmanviilennin on? En nyt jaksaisi alkaa tilaamaan työukkoja vetämään johtoja ja reikää seinään
Ei nyt ollut kyse ilmalämpöpumpusta, vaan siirettävästä ilmanviilentimestä. https://kodinkone.com/paras-siirrettava-ilmastointilaite/ katso tuolta siellä on selitetty. Ei tarvitse käytännössä tehdä muuta kuin laittaa töpseli seinään ja letku ikkunasta ulos. Itse viilennän tuollaisella olohuoneen ja 2 makuuhuonetta hyvin (kunhan ovet on auki).
paljonko käyttää sähköä
Väliäkös tuolla, jos on hyvä sähkösoppari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paljonko käyttää sähköä
Väliäkös tuolla, jos on hyvä sähkösoppari?
Niin tai omat aurinkopaneelit katolla
Asuntoon läpiveto. Viilennintä käytin ennen. Enää ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on laiskuus huipussaan kun ei jaksa tilata jotain toista tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko vaan kestää. Ja mies vaatii joka kesä että kuumimpaan aikaan on oltava ikkunat ja parvekkeen ovi auki. Joka kesä hirveä riita tästä asiasta, kun minä haluaisin että ovet on auki illalla ja yöllä kun on viileämpää. Mutta ei. Lävet auki vaan kuumimpaan aikaan, niin sen on oltava.
Minä teen justiinsa noin helteillä, eli viilennän kämpän ilta ja yö aikaan pitämällä ikkunaa auki ja sitten päivällä pidän kiinni ja mahdollisesti verhoja ikkunoiden edessä, edes osittain. Näillä saa säädeltyä kämpän lämpötilaa melko mukavasti.
Noin muuten tykkään kesästä suomessa, jolloin yleensä mukavan lämmintä eikä tukalaa.
Kyllä Suomessakin on alkanut olla tukalia helteitä ja pitkiä kuivuusjaksoja. Nytkin huhtikuussa oli pitkään kuivaa. Viime syksynä minun kotipaikkakunnallani laskivat pohjavedet ja järvien pinnat ja pienemmät joet lähes kuivuivat. Ei tämä meidänkään luonto kestä suuria poikkeuksia. Ja niitä poikkeuksia on koko ajan enemmän. Nytkin etelämpänä Euroopassa epätavallisen lämpimiä paikkoja ja kuivuneita järviä ja jokia ja kanavia. Ilmastonmuutokselle olisi pitänyt oikeasti tehdä jotain jo ajat sitten. On aika huono ratkaisu valmistaa lisää koneita, jotka tarvitsevat sähköä ja sillä tavalla viilentää asuntoja - se tie kuljetaan aika nopeasti loppuun.
En todellakaan valita Suomen kesästä, joka on melkein samantien ohikin! Tervetuloa +30 astetta!
Minulla on kylpyhuone suoraan ulko-ovea vastapäätä. Ei tarvi kuin vaatteet riisua ja talsia suoraan suihkuun. Huuhtelu riittää, niin kuin uimassakin, ei sitä nyt pestä tarvi joka kerta suihkussakaan. Ja huuhtelussa voi käydä niin monta kertaa kuin tarvis.
Kotona oleilen spagettiolkainmekossa ja yöasu on samanlainen spagettiolkaiminen yöpaita, ettei ole liikaa vaatetta päällä. Eikä mitään peittoa hyvänen aika kesällä tarvita, vaan kevyt viltti tai vastaava riittää, jos on tarvis mitään käyttää. Esim. puuvilla on viileä materiaali.
Ulkomaanreissuilla opin, että sälekaihtimet laitetaan kiinni päiväksi, kun aurinko paistaa. Varsinkin jos on pois kotoa, niin turhaan sitä antaa auringon paistaa kuumana asuntoon. Tällä menetelmällä asunto on pysynyt ihan sopivana. Ilta(päivä)-aurinko ei enää porota asuntoon, joten silloin voi jo kaihtimet avata.
Helleohjeita olen lueskellut myös netistä.
Mitens eläimet, lemmikiparat, joilla on vielä turkit niskassa ?
Eivät saa kotona yksin ollessaan vesihanaa auki, jotta juodakseen.
Tuo täytyy hankkia. Oiskohan Olssonilla.