Miten on mahdollista että joku kierrätysskeskus ja kontti saa ilmaista työvoimaa?
Kumpikin on yksityisiä voittoa tuottavia yrityksiä. 9 euron orjat siellä hommissa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskukset eivät ole yksityisten omistamia.
Kierrätyskeskuksessa on ainoastaan muutama 9 euron työntekijä, esimerkiksi staralla heitä on paljon enemmän. Samoin sairaaloissa, sosiaalipalvelussa, satamalaitoksella, pesuloissa, palvelutaloissa jne.
Ainakin iso osa kierrätyskeskuksista on yksityisten omistamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä sinne pakotetaan työttömyysturvan menettämisen uhalla. Kukaanhan ei sinne mene vapaaehtoisesti. Huono-osaiset pakotetaan ottamaan vastuuta kulutusyhteiskunnan seurauksista. Täysin törkeää hyväksikäyttöä.
Pitäisikö sinusta työttömien vaan antaa olla ?
Tukea saa, mutta mitään ei tarvi antaa tilalle
Vois ottaa töihin ja maksaa palkkaa, ei menis veronmaksajien rahoja
Vierailija kirjoitti:
Onko kierrätyskeskukset yksityisiä, luulin että kunnan järjestämiä.
Pk-seudun Kierrätyskeskuksessa on monta osakasta. Ei vain kaupunki. Muistaakseni on myös yksityisiä henkilöitä.
Tetoimisto yrittää minuakin pakottaa tuonne töihin. 5pv viikossa 6h päivässä. Saisin 9e päivässä. Kävin jo kerran tutustumassa siellä, mutta tetoimiston mukaan olin sopiva sellaiselle linjalle tai työtehtävään mistä minulla ei ollut mitään osaamista. Siellä oli ihan mielenkiintoisia työtehtäviä, jos olisin saanut itse päättää mihin työhön haen. Tästä rekrytointitilausuudesta on jo monta vuotta aikaa, mutta minun täytyy hakea johonkin työkokeilupaikkaan vuoden 2024 aikana. Uniongelmien vuoksi en pysty käymään 5pv viikossa koska ei ole varmaa pystynkö käymään edes kahtena päivänä vai jäänkö sairaslomalle.
Tuo 9e päiväkorvaus vaikuttaa kelan toimeentulotukeen. Saa saman verran rahaa vaikka olisi joka päivä kierrätyskeskuksessa töissä. Tälläisiä töitä yritetään saada suomeen jossa 9e/päivä tehdään sama työ kuin 3000e/kk. Sitten voidaan antaa 3000e/kk työntekijälle potkut kun työttömät tekevät saman työn.
Nuori tuttuni oli tuolla Kontissa,sai itseluottamusta,nyt oikeissa töissä.
Työntekijät ihan tavallisia mukavia ihmisiä Kontissa,en koe mitenkään poikkeaviksi.
Kontissa mukava käydä,hinnat voisivat kyllä olla edullisempia,muuten kiva paikka.
Kannattaa ilmoittaa yrityksensä kaupungille ja pyytää velvoitetyöllistä niin saattaa saada. Palkkatuettujakin on eri hintaryhmissä: 50-70% mukaisen määränkin voi saada, mutta pitää olla itse aktiivinen eikä murista nurkassa.
Kaupunki on velvollinen tarjoamaan työtä, mutta onko paikkoja kaikille.
Yrittäjän kannattaa yrittää, aina.
Up, täähän on Suomessa rankasti pielessä
Yleensä SPR:n suhteen kauhistellaan, ettei kaikki raha menekään hyväntekeväisyyteen, vaan osa menee toiminnan pyörittämiseen, mm. palkkatukityöllistettyihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 9e päiväkorvaus vaikuttaa kelan toimeentulotukeen. Saa saman verran rahaa vaikka olisi joka päivä kierrätyskeskuksessa töissä. Tälläisiä töitä yritetään saada suomeen jossa 9e/päivä tehdään sama työ kuin 3000e/kk. Sitten voidaan antaa 3000e/kk työntekijälle potkut kun työttömät tekevät saman työn.
Ei vaikuta ttulotukeen koska ei lasketa tuloksi.
Turun Kontissa ainakin on niin kallista, ettei sinne kannata edes mennä. Ahne paikka ja mitään ei tingata. Ei oo varaa käydä siellä, vaikka mieli kyllä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Tetoimisto yrittää minuakin pakottaa tuonne töihin. 5pv viikossa 6h päivässä. Saisin 9e päivässä. Kävin jo kerran tutustumassa siellä, mutta tetoimiston mukaan olin sopiva sellaiselle linjalle tai työtehtävään mistä minulla ei ollut mitään osaamista. Siellä oli ihan mielenkiintoisia työtehtäviä, jos olisin saanut itse päättää mihin työhön haen. Tästä rekrytointitilausuudesta on jo monta vuotta aikaa, mutta minun täytyy hakea johonkin työkokeilupaikkaan vuoden 2024 aikana. Uniongelmien vuoksi en pysty käymään 5pv viikossa koska ei ole varmaa pystynkö käymään edes kahtena päivänä vai jäänkö sairaslomalle.
Kävit monta vuotta sitten tutustumassa eikä vieläkään kiire? Mietin vain, kun olen samasaa tilanteessa, mutta ei tässä ole vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä sinne pakotetaan työttömyysturvan menettämisen uhalla. Kukaanhan ei sinne mene vapaaehtoisesti. Huono-osaiset pakotetaan ottamaan vastuuta kulutusyhteiskunnan seurauksista. Täysin törkeää hyväksikäyttöä.
Pitäisikö sinusta työttömien vaan antaa olla ?
Tukea saa, mutta mitään ei tarvi antaa tilalle
Kyllä pitäisi. Työmarkkinatuki on naurettavan pieni. Ensisijaisesti pitäisi tarjota oikeasti työllistymistä edistäviä, henkilökohtaisia palveluja, etusijalla työttömän etu ja työllistyminen / uudelleen kouluttautuminen. Jos ja kun siihen ei kyetä, pitäisi olla kiusaamatta orjatöillä ja muulla paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä, että pummeroisille järjestetään pikkuhommaa ja maksetaanhan siitä palkaakin.
Taidat olla aidosti tyhmä. Jos olet lukenut ketjua, tai yleisesti asiasta tietoinen, niin tiedät, että palkkatukitöitä teetetään paljon. Jos ei teetettäisi, niin verorahat riittäisi paremmin, eikä kiristyksiä ja leikkauksia tarvitsisi tehdä niin paljon. Ja työttömille olisi työpaikkoja, josta maksetaan oikeasti palkka työnantajan toimesta. Systeemi on mätä. Ja kaltaisesi tollot ei tajua, että se on osa modernia orjuutta. Ilmaista työvoimaa hyväveliyrityksille, ilmaista veroja maksamattomille "yleishyödyllisille" tahoille, ja ihmisten pitämistä pilkkarahoilla työvoimareservissä. Se on vastikkeetonta yritystukea, joka vääristää kilpailua. Sosiaalipummiyrittäjille vapaamatkustuskeino.
Saako kukaan työpaikkaa työkokeilusta? Eikö tämäkin ole ihan vaan hyväksikäyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäs olla yhteydessä EU tasolle saakka.
Ei niitä kiinnosta, kun jäsenmaksut ja EU:lle menevät tuet. Suomen kansan kärsimä moderni orjuus ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella valtion virastoissa asiantuntijoina.
Onko sulla tähän jotain lähdettä?
Olen valtion virastossa töissä ja meille ei oteta ilman palkkaa työttömiä eikä edes opiskelijoita palkattomaan opintoihin kuuluvaan harjoitteluun. Opiskelijat (ja työttömät) jos haluavat meille niin hakevat avoimessa haussa esim kesätöihin ja saavat palkan. Valtion virastoissa useimmiten tehdään virkasuhteessa työtä virkavastuulla eikä työtön tai palkaton opiskelija olisi virkasuhteessa.
Minä. Minä olen ollut sekä Helsingin, Turun ja Lahden kaupungilla kaupungin virastoissa ihan virastotyössä, sekä pääkaupunkiseudulla ministeriössä. Tosin aikaa tästä on jo, en tiedä vieläkö sama käytäntö on OK vuonna 2024.
Vierailija kirjoitti:
Turun Kontissa ainakin on niin kallista, ettei sinne kannata edes mennä. Ahne paikka ja mitään ei tingata. Ei oo varaa käydä siellä, vaikka mieli kyllä tekisi.
Hintoja nostettu kaikissa konteissa sitten viime vuoden. Olen käynyt useasti monessakin kontissa.
- Turussa astioista sai vielä viime vuonna halvalla.
- Lahdesta hain mökille yms vanhan ajan huonekaluja mutta nyt laittavat vähemmän niitä myyntiin ja hinnat nostettu 100%.
- Tampereella sama ongelma kuin Lahdessa. Pitäisi saada myyntiä eli tavaraa eteen päin suht halvalla eikä pantata kovalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Saako kukaan työpaikkaa työkokeilusta? Eikö tämäkin ole ihan vaan hyväksikäyttöä?
Ei saa. Kela maksaa 1200€ egen palkan elikkä firmoilla tukityöllistetyt ilmaista työvoimaa.
"Työskentely palkkatuella ei kerrytä oikeutta ansiopäivärahaan "
https://kokokassa.fi/tyottomyysturvan-muutokset/