Osasairauspäiväraha +lomaraha
Hei,
Olen ollut osasairauspäivärahalla huhtikuun alusta alkaen. Työnantaja maksaa minulle täyttä palkkaa ja hakee Kelalta korvauksen.
Osaisiko täällä joku kertoa miten osasairauspäiväraha vaikuttaa lomarahan suuruuteen? Maksetaanko lomarahasta pienempi osuus? Palaan töihin täysiaikaisena työntekijänä heinäkuussa takaisin ja lomaraha maksetaan kesäkuun palkanmaksun yhteydessä.
Kommentit (3)
Minun työpaikallani lomarahat maksetaan kesäkuussa ja minulle lomaraha maksettiin puolikkaana, koska työnantaja maksaa minulle puolikasta palkkaa ja saan Kelalta osasairauspäivärahaa. Jos olisin tämän tiennyt niin en olisi tähän osasairauspäiväraha hommaan lähtenyt vaan olisin ollut saikulla. Saikulla ollessa olisin saanut lomarahat täytenä. Ei ole reilu tämä systeemi ollenkaan varsinkin kun lomapäivät on ansaittu silloin kun työaika on ollut 100%. Kyllä tässä hävisi monta sataa euroa.
Niinpä tietysti. Miksei näitä kerrota missään ennenkuin kohdalle tulee?! Jos osasairauspäiväraha on sitä varten että turvataan töihinpaluu niin eipä tämä jatkuva kiristynyt taloustilanne helpota. Varsinkaan kun näihin et ennakkoon voi varautua kun kukaan ei kerro.
Tämä kiinnostaisi itseäkin mutta siitä näkökulmasta että työntantajani maksaa palkan vain työskentelyn ajalta ja osasairauspäivärahan maksaa kela. Kvtes luki että lomaraha määräytyy heinäkuussa maksettavan palkan mukaan, minun kohdalla se tarkoittaisi yli puolet pienempää lomarahaa kuin ollessani täysipäiväisenä työssä. Eikä mielestäni kohtuullista koska lomat ovat kertyneet ajalta kun olen tehnyt täyttä työaikaa. Enkä ole voinut itse olla päättämässä että työnantaja maksaisi minulle koko palkan kelan sijaan. Ja kaiken lisäksi osasairauspäiväraha kauteni päättyy heinäkuun lopussa.