Ahdistaa jos viinit tulevat kauppaan. Isäni juo itsensä vielä hengiltä
Yhä vaikeampaa vältellä viinin juontia, kun sitä saa hetken mielijohteesta ruokakaupassa asioidessaan. Isä on alkoholisti jolla pysyy vielä jossain määrin juominen kontrollissa, mutta pelkään madalletun kynnyksen olevan hänelle liikaa. Hintakin varmasti tippuisi ja se olisi viimeinen silaus.
Miksi viinin juojat eivät jaksa kävellä alkoon?
Kommentit (84)
Samaa mietin mutta eri syystä. Tuurijuoppo iäkäs vanhempi peittää alkoholismiaan viiniharrastukseen ja asuu pienellä paikkakunnalla, jossa ei Alkoa ole (lähimpään 70 km), joten hänellä tulee käytyä siellä harvemmin. Ryyppyputkia nähdään vain "viinakauppareissujen" yhteydessä, mutta en tiedä tulevatko ne kauppareissujenkin yhteyteen, jos noista alkaa saada normaalia viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se joka viinaa/viiniä haluaa nii nitä kyllä saa oli sitten alkossa tai kaupoissa.
Johtuukohan tuo suomalaisten juominen siittä että se on aina ollu kiellettyä/piiloteltua/vaikeasti saatavilla??
Ei vaan siitä ettei osata eikä osata opettaa tunteiden käsittelyä millään muulla tavalla. Tunnevammaista kansaa.
Mulla on äänekäs nauru. Välillä joku aina kääntyy ja katsoo paheksuvasti. Näemmä pitää nauraakin sivistyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun isäsi ongelman takia kaikkien muiden pitää kärsiä? Voisiko tähän olla jotain muuta ratkaisua?
Epäilyttävää jos koet sen ihan kärsimyksenä, ettei viiniä saisi ruokaostosten lomassa
Lähimpään ruokakauppaan on 100m. Lähimpään alkoon on lähemmäksi 5 km. Lähikaupasta saa olutta jolla on täysin mahdollista juoda itsensä hengiltä. En hamstraa juomia vaan ostan juuri sen verran kuin juon. Siellä 5km päässä on sitten isommat ruokakaupatkin ja olisi mukava jos voisi ostaa myös sitä ruokaa kun siellä on eikä repun tila tärväytyisi siihen viiniin juuri sillä kertaa.
Minäminäminä!!!!
Minulla on väkivaltainen isä, joka hakaa äitiä kännissä. Pelkään, pelkään ahdistun.
Ymmärrän, ettei ole sinä vika, mutta kaikki ne kärsimme siitä viinasta. Muuta apua mieluummin kuin helpommin viinaa. Pliis.
Asennemuutosta, että puhe on hyväksi eikö häpeäksi.
Sano sille kynnysmattoäidillesi, että lähtee heti pois juopon terrorin alta. Jos on alaikäisiä lapsia, lasu voi auttaa.
Berliinissä oli edullisia kyykkyviinejä, ihan hyviäkin. Juoppoja ei katukuvassa juuri näkynyt, mutta idän lähiöissä meno on varmaan villiä.
Lasten suojelu juoppovanhemmiltaan on kyllä niin tärkeä asia, että asiaa ei lakaista maton alle, vaan jokainen, joka tietää asiasta, on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen ja viranomaiset hoitavat lopun. Lähikauppa ei ole holhousvelvollinen. Eiväthän ravintolatkaan ole.
Kaupoissa on jo turhan pitkät jonot, kun on ne kaljanhakijat ja jatkossa joutuisi jonottamaan kauemmin, kun tulee ne viininhakijat, jotka on nykyään Alkon kassalla.
Tuleeko kauppoihin juoksuviinit? Vartijat joutuu siellä kyttäämään, ettei laitapuolen porukka varasta viinejä. Sit ku ne varastaa viinejä, kaupalle tulee tappiota ja muut hinnat nousee.
Mitä jos isäsi vain lopettaa juomisen? Aikuisella on vastuu omasta elämästä.
Suksikaa nyt hevon vi....... jankkaajat. Sivistysmaissa viinit ja jopa viinat saa lähi marketista.
Se voi tehtiin mitä vaan niin miksi kiusata miljoonaa ihmistä yhden takia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaatisi Alkoon meno reittioppaan mukaan kävelyä 1,5km, junan odotusta 5min. ja junassa 8 min. kävelyä 12min. En muista milloin viimeksi Alkon asiakkaana olisin ollut. Jotenkin tylsää juoda viinaa, keskaria on silloin tällöin kiva lipittää.
Alkosta saa aika paljon muitakin juomia, kuin viinaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä itsekkäitä kommentteja täällä. Helppo saatavuus nimenomaan ajaa suurkuluttajan helposti "rajan yli". Itse juon todella kohtuullisesti, enkä jaksa mennä Alkoon viiniä ostamaan vaikka punaviinistä pidän. Aivan varmasti ostaisin sitä useammin, jos olisi kaupasta saatavilla. Saati sitten ihminen, jolle alkoholi oikeasti alkaa olla ongelma.
Ajattelematonta kieltää siitä seuraavat ongelmat. Päihdeasiantuntijat ovat varoittaneet, että tästä aivan varmasti on ihmisille ja sitä myötä yhteiskunnalle negatiivisia merkityksiä. Mutta av tietää paremmin. Kun, hei, alko on niin hirveän kaukana ja olisi niin kätevää...
Erikoista. Minä juon nykyisin oikeasti kohtuudella, viinikaapissa on noin 10 viinipulloa ja triplaten muita pulloja odottamassa korkkaamista. Osa pulloista on yli 5 vuotta vanhoja ja ovat säilyneet, vaikka en ehkä ihan niin kohtuullisesti aikaisemmin käyttänyt alkoa. Ei mitään pelkoa siitä, että oikeasti kohtuukäyttäjällä homma lähtee lapasesta, koska silloin kyse ei ole kohtuukäyttäjästä. Kohtuukäyttäjällä käyttäjä itse määrittää ja päättää milloin juo, mitä juo ja kuinka paljon. Jos alkoholi vie, on kyse alkavasta ongelmasta mikä ei ole enää kohtuukäyttöä.
Olen paljon päivystävä lääkäri ja pelkään kyllä, että madaltamalla alkoholin saantia, ihmiset jotka juovat paljon juovat jatkossa vielä enemmän. Päivystystä työllistää hyvin vahvasti alkoholi.
Näin pääkaupunkiseudulla asuvana minua ei haittaa se, että viinit pitää ostaa Alkosta, sillä ne on aina ruokakauppojen vieressä. Jos asuisin jossain maaseudulla, varmasti ajattelisin toisin. Mutta sitä toivoisin, että viiniä voisi ostaa sunnuntaisin. Kiva kun muistaa vasta sunnuntaina, että ai niin ei ole yhtään viiniä ja pitäisi risottokin tehdä. Ja joskus on ärsyttänyt, kun menee ruokakauppaan aamuvarhain tai iltamyöhään ja muistaa siellä kaupassa, että jaahas se saunaolut pitää hakea eri reissulla.
Eli koko muun kansan on mentävä vaikeimman kautta ja aina erikseen alkoon vain koska sinun isä on juoppo?
Meidänkin pitää mennä kohti eurooppalaista käytäntöä. Kansa oppii vuosien saatossa käyttämään alkoholia kuten käytetään monissa Euroopan maissa. Oppimiseen kuluu muutama sukupolvi. He, jotka juovat liikaa osaavat sitä hankkia nytkin, vaikka viinakauppa olis sadan kilometrin päässä. Voihan sitä ostaa enemmän kerralla - varastoon kuten monet hankkivat.
Ja vain viinit ruokakauppaan. Ei ns tiukat viinat, jotka ovat muualla ruokakaupoissa.
Meikän alkon käyttö ei muutu yhtään.
Mun isä kuoli, kun keskiolut tuli ruokakauppoihin. Kauppa oli naapurissa, niin oli helppo hakea päivän tissuttelukaljat. Oli töissä, missä oli paljon vapaita. Sai haimatulehduksen ja menehtyi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Eli koko muun kansan on mentävä vaikeimman kautta ja aina erikseen alkoon vain koska sinun isä on juoppo?
Joo, on se kyllä helkutin vaikeeta!
Eiköhän alkoholin helppo saatavuus ole tärkeää vain niille, joille saatavuuden täytyy olla helppoa. Alko palvelee kuutena päivänä viikossa.