Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei kuulkaa se korona ole ohi, vaikka miten haluttaisiin! Koronaviruspotilaiden määrä on selvässä kasvussa teho-osastoilla (HS)

Vierailija
23.04.2023 |

Koronaviruspotilaiden määrä on selvässä kasvussa teho-osastoilla
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009537283.html

Huolestuttava kasvukäyrä parin viikon aikana, tehohoitopotilaiden määrä pompannut. Mitä luulette - jos tilanne kehittyy tarpeeksi pahaksi, tuleeko uusia varotoimenpiteitä?

Kommentit (523)

Vierailija
241/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla hyvin iäkkäistä huolehtivat varotte koronaa?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäiden (96v ja 94v) vanhempieni vuoksi en enää mitenkään. Tammikuussa, kun käytin vanhempiani lääkärissä, sekä äitini että isäni halusivat olla jo ilman ffp3-hengityssuojainta. Melkein 3 vuotta käyttivät sitä ihan ilman mutinoita tai no äiti jonkin verran mutisi, mutta suostui kuitenkin käyttämään.  Sanoivat, että jos tauti iskee, niin sitten iskee. Mulla oli vielä hengityssuojain ja lääkärillä maski. Ei mua itseänikään huvita saada tartuntaa, mutta olen jo höllännyt suojautumisessa. Lauantaina kävin kauppakeskuksessa enkä käyttänyt hengityssuojainta sen paremmin bussissa kuin kauppakeskuksessakaan. Lähikaupassa ole käynyt ilman suojausta jo pari vuotta, samoin lähibaarissa. Jälkimmäisessä istun yleensä yksin ruokapuolella (muut asiakkaat ovat baarin puolella) , mutta olen mä viime aikoina käynyt baarin puolellakin. Mulla on ollut nivelreumaan sytostaattilääkitys ja sen vuoksi olen koittanut varoa samasta koronatartuntaa, mutta lopetin sytostaatit 3 viikkoa sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että tänä vuonna Suomessa(kin) kuolee lähes yhtä paljon tai jopa enemmän (yli 200?) jengiä mm. aspiriinin vakaviin haittavaikutuksiin kuin SARS- Cov-2:kkoseen...

Veikkaan, että veikkaat väärin.

Niin tosiaan, onhan muitakin tulehduskipulääkkeitä kuin asetyylisalisyylihappo:

Tarkkoja lukuja tulehduskipulääkkeiden aiheuttamista kuolemista ei ole, mutta arvioiden mukaan tulehduskipulääkkeiden aiheuttamaan haittaan ruuansulatuskanavassa kuolee vuodessa 200 – 400 ihmistä.30 Jan 2015

Tuo ei liitymitenkään koronakeskusteluun, on ns venäläien harhautus, alentaakin puhua naapurista.

Minusta sikäli on että tuntuu kuin koronaan kuoleminen olisi monta kertaa pahempi kuolema kuin esimerkiksi influenssaan tai mihin tahansa muuhun kuoleminen.

Vierailija
244/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää FFP2 jos pelkäätte saavan koronan tai rokotukset. 

Vierailija
245/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäiden (96v ja 94v) vanhempieni vuoksi en enää mitenkään. Tammikuussa, kun käytin vanhempiani lääkärissä, sekä äitini että isäni halusivat olla jo ilman ffp3-hengityssuojainta. Melkein 3 vuotta käyttivät sitä ihan ilman mutinoita tai no äiti jonkin verran mutisi, mutta suostui kuitenkin käyttämään.  Sanoivat, että jos tauti iskee, niin sitten iskee. Mulla oli vielä hengityssuojain ja lääkärillä maski. Ei mua itseänikään huvita saada tartuntaa, mutta olen jo höllännyt suojautumisessa. Lauantaina kävin kauppakeskuksessa enkä käyttänyt hengityssuojainta sen paremmin bussissa kuin kauppakeskuksessakaan. Lähikaupassa ole käynyt ilman suojausta jo pari vuotta, samoin lähibaarissa. Jälkimmäisessä istun yleensä yksin ruokapuolella (muut asiakkaat ovat baarin puolella) , mutta olen mä viime aikoina käynyt baarin puolellakin. Mulla on ollut nivelreumaan sytostaattilääkitys ja sen vuoksi olen koittanut varoa samasta koronatartuntaa, mutta lopetin sytostaatit 3 viikkoa sitten. 

Kiitos vastauksesta. Mun vanhemmat on 99 ja 92 vuotta vanhoja. Pyydän heitä edelleen pitämään ffp3-maskia, jos on pakko mennä jonnekin.

Koska huolehdin heistä, joudun itsekin varomaan aika tavalla. Tämä jatkuva varominen on kyllä hyvin rasittavaa nyt, kun yhteiskunta ei enää toimillaan kannusta siihen.

Eivät he ole täysin dementoituneita, mutta juuri niin paljon, että joudun tekemään päätöksiä heidän puolestaan. Eivät käsitä kokonaisuuksia kunnolla enää. Se vastuu heistä tässä rassaa.

Vierailija
246/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei ole muuttunut vaarattomaksi. Se on vain vaiettu, unohdettu.

Tuntuu hölmöltä lakata varomaata sitä, kun sitten tähän saakka varominen on ollut tavallaan turhaa.

Vierailija
247/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on jaossa kuudes rokotus ikäihmisille?

Vierailija
248/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en käsitä, miksi ennen käskettiin varoa monin tavoin ja nyt ei.

Epäloogista, kun wi se ole mennyt ohi.

Vierailija
249/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä teholla on suurin osa yli 80 vuotiaita. Toivon , että ei taas tehdä hirveätä hysteriaa koronasta. Maski naamaan ym. 

Vierailija
250/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin on jaossa kuudes rokotus ikäihmisille?

Marraskuussa influenssarokotteen kanssa.

Vierailija
251/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä teholla on suurin osa yli 80 vuotiaita. Toivon , että ei taas tehdä hirveätä hysteriaa koronasta. Maski naamaan ym. 

Ei ole. Mediaani on n. 70, joks tarkoittaa että puolet yli 70 vuotiaita ja puolet alle. Siellä on siis ihan työikäisiä ihmisiä. Kovin vanhoja ja heikkokuntoisia ei edes oteta tehohoitoon.

Vierailija
252/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En usko, että ainakaan mitään rajoituksia enää tulee. Maskisuositus ehkä, mutta sekin vain suositus kuten aiemminkin. Koronavirus on levinnyt jo niin laajalle ja ihmiset pitävät siihen sairastumista ihan normaalina asiana, että suosituksella saattaisi olla vaikutusta lähinnnä vain vanhusten maskin käyttöön. Tarkoitan, että vanhukset saattaisivat alkaa taas käyttää maskia, jos olisi virallinen maskisuositus. Nyt eivät käytä, koska ei ole suositustakaan.

Ennemminkin pitäisi jälleen korostaa, että vähänkään oireisena ei pidä mennä minnekään.

5 päivää salkkua koronan alkamisesta on liian vähän. Se pitää nostaa 10 päivään.

Entä jos ei saa saikkua pelkän nuhan takia?

Juu, istutaan kaikki kotona ja pysäytetään ihan kaikki työnteko, jota ei voi tehdä etänä, jotta koronahullut tuntis olonsa turvalliseksi.

Ei tule tapahtumaan.

Vierailija
253/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata uskoa fatalisteja, joiden mukaan koronalle ei voi tehdä mitään. Voitaisiin tehdä paljonkin, jos haluttaisiin. Ensinnäkin, korona leviää aerosoleina ilmassa eikä pisaroina, kuten alussa luultiin. Se leviää paitsi yskiessä, myös puhuessa, laulaessa tai vain hengittäessä ja myös oireettomilta jaetussa hengitysilmassa. Siihen tehoaa siis ilmanvaihdon tehostaminen, ilmanpuhdistus ja vaikka tuuletus. Käsienpesu ja turvavälit ovat vanhentunutta tietoa. Tieteellinen kirjallisuus ei tunne yhtään pinnoilta tai käsistä levinnyttä tartuntaa. Jos satsattaisiin ilmanvaihtoon, tartuntoja voitaisiin vähentää eikä tarvittaisi rajoitustoimenpiteitä. Näin tehdään muissa maissa. Lisäksi ihmisiä pitäisi ohjeistaa tekemään kotitestejä, jotta koronatartunnat saadaan kiinni. Riittävän pitkät karanteenit, eikä sairaana mennä töihin tai kouluun. Vasta kun kotitesti näyttää negatiivista, voi mennä. Näin vältetään myös oireettomat tartunnat, joita on noin puolet tapauksista.

Vierailija
254/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona ei ole muuttunut vaarattomaksi. Se on vain vaiettu, unohdettu.

Tuntuu hölmöltä lakata varomaata sitä, kun sitten tähän saakka varominen on ollut tavallaan turhaa.

Ihan hevonpaskaa. Korona on nykymuodossaan vaaraton muille kuin riskiryhmille. Kuten muutkin kiertävät taudit. Sanottu miljoona kertaa, mutta kun te haluatte pelätä.

Vierailija
255/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On korona jo aikaa mennyttä,

paitsi zerocovid fanaatikkojen mielissä 👊

Vierailija
256/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että lehdet ja media ovat kyllästyneitä koronaan. Aiheesta on todella vähän enää juttuja, vaikkei korona ole missään vaiheessa poistunut. Ja THL se vasta onkin kyllästynyt.

Vierailija
257/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän siellä makaa tasan rokottamattomat aiheuttamassa taas pullonkaulaa normaalien ihmisten hoitoon. Ärsyttävää piittaamattomuutta.

Vierailija
258/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata uskoa fatalisteja, joiden mukaan koronalle ei voi tehdä mitään. Voitaisiin tehdä paljonkin, jos haluttaisiin. Ensinnäkin, korona leviää aerosoleina ilmassa eikä pisaroina, kuten alussa luultiin. Se leviää paitsi yskiessä, myös puhuessa, laulaessa tai vain hengittäessä ja myös oireettomilta jaetussa hengitysilmassa. Siihen tehoaa siis ilmanvaihdon tehostaminen, ilmanpuhdistus ja vaikka tuuletus. Käsienpesu ja turvavälit ovat vanhentunutta tietoa. Tieteellinen kirjallisuus ei tunne yhtään pinnoilta tai käsistä levinnyttä tartuntaa. Jos satsattaisiin ilmanvaihtoon, tartuntoja voitaisiin vähentää eikä tarvittaisi rajoitustoimenpiteitä. Näin tehdään muissa maissa. Lisäksi ihmisiä pitäisi ohjeistaa tekemään kotitestejä, jotta koronatartunnat saadaan kiinni. Riittävän pitkät karanteenit, eikä sairaana mennä töihin tai kouluun. Vasta kun kotitesti näyttää negatiivista, voi mennä. Näin vältetään myös oireettomat tartunnat, joita on noin puolet tapauksista.

Yksinkertaisinta on pitää riskiryhmät kotona. Ainoa järkevä ehdotus oli ilman vaihdon parantaminen. Kaikki muut keinot kaikissa maissa todettu tehottomiksi. Mutta kyllä kaikki varmaan palaa entiseen, kun te täällä riittävästi jankkaatte.

Vierailija
259/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskisuositus takaisin. Kaikki sairaat vaan köhii, yskii ja aivastaa muiden joukossa tauteja levittäen.

Mikäli maskisuositus olisi voimassa, niin useimpien pöpöt pysyisi siellä maskien takana.

Sinä voit käyttää kahta maskia päällekkäin loppuelämäsi.

Vierailija
260/523 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että lehdet ja media ovat kyllästyneitä koronaan. Aiheesta on todella vähän enää juttuja, vaikkei korona ole missään vaiheessa poistunut. Ja THL se vasta onkin kyllästynyt.

Väkisinkö pitäis vääntää juttua,jos ei ole mitään uutisoitavaa?

THL tekee ihan oikeaa työtä, kun te vaan länkytätte.