Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50€/vko 4 henkinen perhe

Vierailija
23.04.2023 |

Onko 50€ tavoite viikon ruokabudjettina realistinen 4 hengen taloudessa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssejä, riisiä, makaroonia, soijarouhetta, kaalia. Hyvin pärjää.

Vierailija
2/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä syötte. Pelkällä makaroonilla ja puurolla pääsee alle 5e viikko.

Pitääkö olla puolikiloa kasviksia per pää/päivä? Onko laktoositonta oltava? Jne jne. Osaatko leipoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saisin menemään 0e seuraavat 2-3kk. Kaapit on sen verran täynnä, mut ne saa olla ja käyn kaupassa. Se on mun realiteetti.

Onko sulla ap mitään kaapeissa valmiina?

Vierailija
4/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä. Muutama vuosi sitten olis voinut onnistuakin.

Mulla menee helposti 50 e viikossa ruokaan vaikka taloudessa 1 aikuinen (minä) ja 3 vuotias lapsi.

Tosin on tuohon ujutettu esim. Leivinpaperi ja mausteet joita ei tarvitse viikottain ostella.

Pystyyhän sitä elämään vaikka 20 e viikko nelihenkinen perhe. Ei vaan ole viisasta sellainen.

Vierailija
5/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö lapset koulussa tai tarhassa? Sisältääkö aikuisten eväät? Tiukkaa tekee kyllä.

Vierailija
6/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-henkinen voi tarkoittaa mitä vaan. Jos on teini-ikäisiä isoja poikia ja raavas mies naisen lisäksi ei viiskymppiä riitä, ruokamäärä on niin valtava. Just ja just pelkkään näkkileipään riittää. Jos kakarat on pikkusia ja vanhemmat liikkumattomia pieniä ihmisiä, elää paljon vähemmällä.

Vierailija
7/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on siis se, että koen meillä menevän liikaa rahaa ruokaan. Ostan kaupasta aika rennosti kaikenlaista. Haluaisin laittaa ruokakulut syyniin ja kokeilla tiukempaa budjettia. Perheessä on yksi erityisruokavalio jonka kustannuksia ei ole mukana tässä 50e. Jos siihen laittaisi vaikkapa 10e lisää. Kiinnostaisi kokeilla. Olen kyllästynyt siihen, että kuitenkin ruokaa menee myös roskiin. Ollaan pienituloisia, mutta olen aina satsannut ruokaan ja se on ollut prioriteetti. Tämänkin takia minua kiinnostaisi nipistää ruoasta. Jos joskus rahaa jäisi muuhunkin.

Vierailija
8/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kokeilla, mut jos ei millään onnistu muutakuin täydellä makaroonikuurilla niin kannattaa ehkä vähän nostaa budjettia jos se kuitenkin on taloudellisesti mahdollista.

Ja jos on yhtään viherpeukalon virkaa (ja vaikkei olisikaan) kaupungin viljelypalstoja saa ihan pilkkahintaan. Turussa 25e koko kesä sisältäen veden. Mä kasvatan melkein kaikki kasvikset ja juurekset itse kesän aikana. On huima säästö. Lisäksi tämä perinteinen kerää marjoja. 10litraa puolukkaa kerää tunnissa ja siitä riittää vuoden jokaiselle viikolle puolukat vispipuuroon. Mannasuurimot ja sokeri ei maksa paljoakaan. Tuliskohan kattilallisen hinnaksi 20senttiä.

Vierailija
9/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oleellinen asia on se, minkä verran teillä nyt menee ja missä asioissa jo säästätte. Jos ostat "aika rennosti kaikenlaista", on varmaan varaa nipistää paljonkin. Tässä vinkkini:

- Keitä aina aamuisin puuroa ja tarjoa sen kanssa itse poimittuja marjoja.

- Suosi kauden kasviksia. Esim. talviaikaan jätä kauppaan kurkut ja tomaatit, ja tee salaatti kaalista ja porkkanasta.

- Suosi laatikkoruokia. Tee parin - kolmen päivän satsi yhdellä kertaa, jos mahdollista.

- Jos juotte paljon maitoa, puolittakaa se ja korvatkaa puolet vedellä.

- Suosi edullisimpia tuotteita. Vaikka kauppojen omat merkit ovat kallistuneet suhteessa reilusti enemmän kuin brändimerkit, ovat ne edelleen edullisempia.

- Älä osta eineksiä. Tee itse kaikki ruuat.

- Jätä kauppaan kaikki erikoistuotteet ja osta vain perusasioita. Erikoistuotteita ovat mielestäni raejuustot, fetajuustot ja hienommat leivälle laitettavat juustot, murot, maustetut jugurtit ym.

- Jätä limsat, karkit, pullat ja muut herkut kauppaan. Jos makea on välttämätöntä, leivo itse.

- Jos mahdollista, viljele itse perunoita, porkkanoita ja sipuleita. Ne pärjäävät avomaalla eivätkä vaadi kasvihuoneen perustamista.

- Jos mahdollista, hanki liha ja kala ainakin osittain itse.

- Suosi punalaputetuista tuotteista vain järkeviä hankintoja. Yksittäispakatut salaattiannokset eivät säästämistä, vaikka lapullisia ovatkin.

- Seuraa tarjouksia. Esim. K-ruoka-sovelluksessa on tällä hetkellä 1 kg Oltermanni 5 e / kpl., ja kahvia saa edelleen melko edullisesti, jos ostaa vain tarjouksesta.

Vierailija
10/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ostaa tarjouksesta kerralla paljon niitä tuotteita, joita joka tapauksessa ostaisit jossain vaiheessa. Vaikka sillä viikolla sitten budjetti paukkuisi niin tulevina viikkoina se näkyy säästönä.

Vierailija
11/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele koulujen ja päiväkotien ruokalistoja. Niistä löytyy halpojen ruokien vinkkejä ( yksi vinkki kyllä taitaa se, että tiettyjä ainesosia on vähän. Kerran eräs päiväkotilaiseni broilerkeittoa syödessämme nosti broilerpalan esiin ja sanoi "minä taisin löytää tämän keiton ainoan lihapalan"

)

Mutta on siellä ihan oikeastikin halpoja ruokia.

Jos kuulut Facebookiin, kannattaa liittyä Penninvenytystä kotikeittössä -ryhmään. Muistelen ettei ole kauankaan, kun oli tällainen 50 euron vinkkiketju. 

Vierailija
12/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika vähältä, muttei mahdottomalta. Riippuu tietenkin siitä minkä ikäisiä lapsia ja kattaako summa arkisin lämpimistä ruuista vain päivällisen yms. Itselle joku 80 euroa sellainen realistisempi tavoite, mutta sehän myös vaikuttaa kuinka paljon käytätte nyt kaupassa. Jos nyt menee 85 euroa ja hävikkiä syntyy sekä turhia ostellaan, niin 80 euron budjetti teille liian suuri.

Vierailija
13/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttojen mukaan kohtuullisen minimin ruokabudjetti oli pikkulapsiperheessä (2 lasta, 2 aikuista) vajaa 200 euroa ja teiniperheessä 250 euroa viikossa viime vuonna ja siitä on hinnat nousseet roimasti eli pieneltä kuulostaa toi budjetti

Vierailija
14/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruokabudjetti YHDELLE hengelle on 50 euroa ja koitan olla säästäväinen. Syön kyllä terveellisesti, mikä varmasti nostaa summaa. Valkoista höttöhiilaria ja yliprosessoitua ruokaa saisi kyllä paljon edullisemmin.

Vierailija
15/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Meidän perhe 0€/vko. Täytyyhän täällä aina paremmaksi laittaa. Nämä ketjut perustuvat siihen kuka kuluttaa vähiten. 😁

Vierailija
16/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leipoo itse pullat piirakat sämpylät säästää kyllä ja kalapuikot on halpoja.

Vierailija
17/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 senttiä per henkilö per päivä. Ei tuolla kyllä elä. Yhdelle tuo vielä riittää.

Vierailija
18/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole... pieni rikkaiden ryhmä on varastanut jo suurimman osan kaikesta myös Suomessa (ja muissa maissa)  ja tämän suuntauksen tukemisen pitää loppua...

Vierailija
19/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksee tarjousten perässä ostaa enemmän ja leipoo itse keittää keittoja.Ei kyllä ennen muutenkin asunto säästävät teki itse hernekeittonsa ja omenapiirakat.Oli erikseen pyykin pesu päivät ja leivontapäivät siivouspäivät ja perunan kuorimistalkoot.Spaghetti päivät puuropäivät.Karkkipäivät.

Vierailija
20/39 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytätte lapsilisät koko perheen ruokaan? Kerro miksi näin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme