Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kuollut yksinäinen ihminen löydetään

Vierailija
21.04.2023 |

ja missä vaiheessa? Mietin että jos nyt jäisin työttömäksi, kukaan ei kaipaisi työpaikalla. Asun yksin omakotitalossa, sisaruksia ei ole, vanhemmat kuolleet. Naapurit tervehdystasolla. Ystävät kaukana, harvoin tavataan. Sähköyhtiö katkaisisi sähköt, vesilaitos vedet, se olisi hyväkin ettei tulisi turhaan laskua. Missä vaiheessa joku tulisi katsomaan pihiseekö henki vai?

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi mennä aikaa, mutta haittaako tuo, kun olet jo kuollut. 

Juuri näin. Ihan sama vaikka 2 vuotta retkottaisin tuupertuneena lattialla. Mikä kiire siinä kohtaa enää muka olis!?

Menee ainakin lattia piloille. Voi tulla kallis remontti. Kiire ei tietenkään itsellään enää ole, siinä olet oikeassa.

Vierailija
102/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäs keksiä jotain tähän.

Niin, voisit määritellä että jos et käy päivittäin jollakin nettisivulla niin kotiin tullaan tarkistamaan. Käynnistä laskutetaan aina 200 euroa. Jos olisi ilmaista, yksinäiset mummot hyväksikäyttäisivat palvelua.

Eikö nykyään ole sellaisia älykelloja, jotka reagoivat jos toiminnot loppuvat ja soittavat automaattisesti hätäkeskukseen?

Missä Applen mallissa on tämä toiminto? Mulla on tämä aataminaikainen kello heiltä. Eli kakkonen.

Mun mielestä vanhusten turvarannekkeesa on toiminto, ainakin joissain mallissa. Ihan kuulopuhetta kuitenkin tämä. Tuttu kerran kuussa painaa hälytysnappia ja sanoo testisoitto. Niin hälytyskeskukseen kirjautuu tieto että laite on kunnossa ja ihminen elossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, voisit määritellä että jos et käy päivittäin jollakin nettisivulla niin kotiin tullaan tarkistamaan. Käynnistä laskutetaan aina 200 euroa. Jos olisi ilmaista, yksinäiset mummot hyväksikäyttäisivat palvelua.

Eikö nykyään ole sellaisia älykelloja, jotka reagoivat jos toiminnot loppuvat ja soittavat automaattisesti hätäkeskukseen?

Missä Applen mallissa on tämä toiminto? Mulla on tämä aataminaikainen kello heiltä. Eli kakkonen.

Mun mielestä vanhusten turvarannekkeesa on toiminto, ainakin joissain mallissa. Ihan kuulopuhetta kuitenkin tämä. Tuttu kerran kuussa painaa hälytysnappia ja sanoo testisoitto. Niin hälytyskeskukseen kirjautuu tieto että laite on kunnossa ja ihminen elossa.

Mulla toimii lapset. Joku viestii lähes joka päivä ja yksi sanoi katsovansa facen ja whatsapin olenko niissä ollut päivän aikana.

Itekin aikoinaan kyttäsin kun opiskelija ei paljon puhelimeen vastaillut, on se elossa kun on facessaan ollut.

Vierailija
104/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Kerrostaloissa sitä vielä saattaa rampata huoltomiehiä rutiinitarkastuksissa (esim. Maunulan muumion löysi palovaroittimen asentaja). OK-taloissa saattaa korkeintaan jehovalaiset pimputella ovella jonkin aikaa.

Talven mittaan sitä voi naapuri tietenkin huomata, että mm. ulko-ovi on lumen saartamana. Sähköt ja muut tietenkin menevät jossain vaiheessa pois. "Liekö tyyppi lähtenyt ulkomaille tms? Tosin miksi tuon huoneen valo on päällä" jne. Aika paljon ihmiset tosin kuitenkin antavat asian olla. Ehkä jokin lähiö-Sherlock alkaa tutkimaan asiaa tekemisen puutteessa.

Hylätyn näköinen talo voi houkutella rikollisia, mutten luottaisi heidän intoonsa ilmoitella löydöksistään... joka tapauksissa ilkivalta ja luonto tekee tuhojaan ajan myötä siten, että jokin taho käy rutiinitarkastuksella.

Vähän ohi aiheen mutta kenenkään omistusasuntoon ei kukaan saa mennä omineen ilman lupaa kysymättä. Se huoltomies,isännöitsijä tai hallituksen puheenjohtaja ilmoittaa käynnistä etukäteen.

Jos yhteydenottoihin ei vastata, niin jossain vaiheessa sinne mennään sitten yleisavaimella.

Ei huoltomies,isännöitsijä eikä kukaan muu talon asukas saa käyttää yleisavainta ilman lupaa.

Kyllä saa, kun on asiasta ilmoittanut etukäteen. Kvg.

Ei saa, jos ilmoituksen saanut kieltää. Kvg. 

Taloyhtiön huoltotöitä saa tulla tekemään ennakkoilmoituksella. Meillä käydän esim vaihtamassa ilmastoinnin suodattimet ilman lupaa. Sä et tiedä mistään mitään, kunhan länkytät.

Meidän yhtiössä ei tulla ilman etukäteisilmotusta kuin hätätapauksissa, vesivuoto tms. Kiireettömissä tapauksissa on ilmoitettava etukäteen asiasta. Jos paikalla ei olla, isännöitsijä tulee korjausmiehen kanssa yleisavaimella. Asukkaalla on aina oltava mahdollisuus olla paikalla, kun sinne tulee ulkopuolisia. Pelkästään jo sen takia, että voi valvoa, että mitään ei häviä tai turhaan pengota. Joskus voi olla myös tarpeen siirrellä huonekaluja tms. jotta aiotut työt voidaan tehdä. Sinä et taida asua ainakaan osakkeenomistajana asunto-osakeyhtiössä, kun et tiedä mitään.

Huoltokäynneistä tulee ilmoitus aina etukäteen. Ei tulisi mieleen kieltää, rakenteet ovat taloyhtiön. Tulee ohjeet laittaa kotieläimet niin ettei niistä ole häiriötä, siirtää tavarat esim pattereiden nousun kohdalta pois jne.

Tosin viimeksi kun oli venttilien tsrkastus, huoltomiehet sanoivat joillain olleen turvalukossa ovet ja isännöitsijä joutuu ottamaan heihin yhteyttä .

Ei minua haittaa jos huoltomiehet käy jos en itse jouda olemaan paikalla.

Mutta kenenkään pyynnöstä, naapurit, sukulaiset, ei huoltomies saa ilman poliisin läsnäoloa laskea sisälle.

Vierailija
105/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, mutta jos toi vaivaa mieltä niin voithan sopia jonkun tuttavan kans viikottaisen elossaolotsekkaussoiton?

Ei huono idea ihan jokaiselle. Jos puhelimeen vastaamista pelkää niin viestikin toki käy. 

Minulla on tuo, joka toinen pv tai siinä main viesti yhdelle ystävälle, tai siskolleni (he  tietävät toisensa), jos en mitään vastaa vuorokauteen, jotain on sattunut.  Daibeetikkona asia on aina ajankohtainen. Ehkä ihan vanhana sitten hälyytysrannekkeen aika. Kurjaa siinä on se että sekin on maksullinen palvelu.  Saisi olla ilmainen kaikille yli 80v.

Vierailija
106/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mennyt jopa vuosia ennen kuin on havaittu, että asunnossa on kuollut ihminen. Huoltomies tai talonmies on tullut tekemään jotakin ja samalla löytänyt kuolleen. Ihminen asunut yksin, eläkkeestä mennyt suoraveloituksella laskut. Ei ole ollut ystäviä tai sukulaisia, jotka olisivat kaivanneet. Uutisoitu lehdissäkin.

Peritäänkö tälläisessä tapauksessa eläkkeet takaisin perikunnalta?

Vierailija
107/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mennyt jopa vuosia ennen kuin on havaittu, että asunnossa on kuollut ihminen. Huoltomies tai talonmies on tullut tekemään jotakin ja samalla löytänyt kuolleen. Ihminen asunut yksin, eläkkeestä mennyt suoraveloituksella laskut. Ei ole ollut ystäviä tai sukulaisia, jotka olisivat kaivanneet. Uutisoitu lehdissäkin.

Peritäänkö tälläisessä tapauksessa eläkkeet takaisin perikunnalta?

Nehän on siellä pankkitilillä. En tosin tiedä peritäänkö.

Omainen jonka asioita hoidin kuoli kuukauden viimeinen päivä. Pankkitilillä näkyi että eläke oli tullut 1. Päivä mutta vedetty pois kolmantena päivänä kun kuolema oli väestörekisteriin mennyt.872

Vierailija
108/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakaan kukaan ei soita ellei tarvitse jotain? Jos kuolen kotiini en murehdi asiaa.Koska olen Kuollut. Kyllä sen veran elävänä viellä.Teen koko ajan kuolinsiivousta. Jota jäämistöni asunnossa vuokralla on minimi.Kun sosun tilamat kuolinsiivojat astuu kuvaan!

Vierailija
109/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on uusin Apple Watch, versio 9. Siinä on kaatumisentunnistusominaisuus (mikä sana!!), eli se tunnistaa että käyttäjä on kaatunut, ja jos kello sen jälkeen ei minuuttiin havaitse liikettä, se soittaa automaattisesti hätäkeskukseen. Eipä ole tullut testatuksi!

Mutta noin muuten: älykellon akku kestää n. vuorokauden, sen jälkeen kello ei tietenkään reagoi mihinkään.

Vierailija
110/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP sanoi asuvansa omakotitalossa. Siellä ei ole huoltomiehiä tms palveluita. Itsekin olen miettinyt kuinka kävisi jos kuolisin yksin omaan taloon. Onneksi nykyään on mies joka tulisi katsomaan jossei musta kuuluisi.

Vierailija
111/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla   on WhatsApp kavereiden tiedoissa ylhäällä sellainen viimeksi paikalla olleen tieto ja kellonaika  ilmoitus. Siitä seurailen kavereiden paikallaoloa ja kyllä soitto menee jossei ole esimerkiksi viikkoon olleet paikalla. Tietenkin  se tieto pitää olla päällä. Itse soittelen vain näitä puheluita.

Vierailija
112/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain ei ole ketään niin miten ne pankki asiat hoidetaan ja kuka selvittää mikä pankki ja onko mitä muita sijoitusrahastoja ym. kuka saa mennä pankkitileille kun ei ole edunvalvonta valtuutusta tehty.

Vierailija
113/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollain ei ole ketään niin miten ne pankki asiat hoidetaan ja kuka selvittää mikä pankki ja onko mitä muita sijoitusrahastoja ym. kuka saa mennä pankkitileille kun ei ole edunvalvonta valtuutusta tehty.

Oisko sitten joku yleinen edunvalvoja? Käräjäoikeus määrää?

Vierailija
114/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolintodistuksella saa saldotodistukset ja pääsee alkuun. Tietohan kuolemasta näkyy väestörekisterissä. Lakimies hankkii kyllä tarvittavat paperit jos ei kukaan läheinen halua.

Vainajan tililtä voi maksaa panki tiskillä vainajan nimellä selkeästi olevat laskut ja myös hautauskulut.

Perukirjan jälkeen perikunnan jäsenet valtuuttavat jonkun hoitamaan asioita. Myynteihin tarvitaan kaikki tai valtakirjat kauppakirjojen allekirjoitukseen.

Myös ennen perukirjaa tarvitaan muilta valtakirja hoitaa asiat perunkirjoitukseen asti.

Vierailija
115/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sitten joku yleinen edunvalvoja? Käräjäoikeus määrää?

Jaa, jos ei ole yhtään omaista, poliisihan sen löydetyistä vainajista selvittää. Meniskö sosiaalitoimiston kautta liikkeelle hautaukset ym. En tiedä.

Sisareni löytyi kuolleena julkiselta paikalta, kolmantena päivänä poliisi soitti minulle kun oli ehtinyt selvittää sukulaiset.

Vierailija
116/150 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi mennä aikaa, mutta haittaako tuo, kun olet jo kuollut. 

Juuri näin. Ihan sama vaikka 2 vuotta retkottaisin tuupertuneena lattialla. Mikä kiire siinä kohtaa enää muka olis!?

Menee ainakin lattia piloille. Voi tulla kallis remontti. Kiire ei tietenkään itsellään enää ole, siinä olet oikeassa.

Ei voisi vähempää kiinnostaa, kuinka vaativaa remonttia ruumiini alla piloille mennyt lattia tarvitsee. Ei todellakaan kiinnosta. Se olkoon muiden ongelma sitten.

Vierailija
117/150 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Enpä tiedä, miten löydetään, kuka ja milloin. Onko sillä mitään väliä, kannattaako tuota edes miettiä.

Vierailija
118/150 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ystäviä, mutta ei me jatkuvasti olla tekemisissä. Että jos vaikka saan sairaskohtauksen enkä pääse ylös soittamaan apua niin siinäpähän makaan. Töissä eräs työkaveri kertoi löytäneensä sukulaisensa lattialta makaamasta. Oli siinä kolmatta päivää ja kuivuminenhan siinä oli suurin ongelma. Ei pystynyt edes puhumaan kun oli suu niin kuiva. Selvisi kyllä mutta oli todella huonossa kunnossa pitkään.

Vierailija
119/150 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi kiinnostua maksamattomien laskujen vuoksi. Ulosotto? 

Olen eri, mutta mulla menee kaikki laskut suoraveloituksena. 

Siksihän tämä "Maunulan muumio" sai olla asunnossaan kuolleena kuusi vuotta, kun laskut menivät suoraveloituksena.

Vierailija
120/150 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana ärsyttää ajatuskin, että kuollutta ei suojaa intimiteettisuoja, vaan kuolin aika ja tapa riivitään kaikille, samoin testamentin sisältö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi