Miten kuollut yksinäinen ihminen löydetään
ja missä vaiheessa? Mietin että jos nyt jäisin työttömäksi, kukaan ei kaipaisi työpaikalla. Asun yksin omakotitalossa, sisaruksia ei ole, vanhemmat kuolleet. Naapurit tervehdystasolla. Ystävät kaukana, harvoin tavataan. Sähköyhtiö katkaisisi sähköt, vesilaitos vedet, se olisi hyväkin ettei tulisi turhaan laskua. Missä vaiheessa joku tulisi katsomaan pihiseekö henki vai?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Kerrostaloissa sitä vielä saattaa rampata huoltomiehiä rutiinitarkastuksissa (esim. Maunulan muumion löysi palovaroittimen asentaja). OK-taloissa saattaa korkeintaan jehovalaiset pimputella ovella jonkin aikaa.
Talven mittaan sitä voi naapuri tietenkin huomata, että mm. ulko-ovi on lumen saartamana. Sähköt ja muut tietenkin menevät jossain vaiheessa pois. "Liekö tyyppi lähtenyt ulkomaille tms? Tosin miksi tuon huoneen valo on päällä" jne. Aika paljon ihmiset tosin kuitenkin antavat asian olla. Ehkä jokin lähiö-Sherlock alkaa tutkimaan asiaa
tekemisen puutteessa.Hylätyn näköinen talo voi houkutella rikollisia, mutten luottaisi heidän intoonsa ilmoitella löydöksistään... joka tapauksissa ilkivalta ja luonto tekee tuhojaan ajan myötä siten, että jokin taho käy rutiinitarkastuksella.
Vähän ohi aiheen mutta kenenkään omistusasuntoon ei kukaan saa mennä omineen ilman lupaa kysymättä. Se huoltomies,isännöitsijä tai hallituksen puheenjohtaja ilmoittaa käynnistä etukäteen.
Jos yhteydenottoihin ei vastata, niin jossain vaiheessa sinne mennään sitten yleisavaimella.
Ei huoltomies,isännöitsijä eikä kukaan muu talon asukas saa käyttää yleisavainta ilman lupaa.
Kyllä saa, kun on asiasta ilmoittanut etukäteen. Kvg.
Ei saa, jos ilmoituksen saanut kieltää. Kvg.
Kuollut ei paljon kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naapurit jossain vaiheessa ihmettelevät kun mitään liikettä ei ole näkynyt aikoihin.
Helsingin kantalaupungissa naapuritkaan eivät välttämättä tunne toisiaan. Tervehtivät kyllä, mutta eivät tiedä toisistaan mitään.
Ei se estä ihmettelemästä, miksi naapurissa ei ole näkynyt mitään liikettä viikkoihin. Etenkin omakotitaloalueilla herkästi kiinnittää huomioita pihaan, jota ei ole mitenkään hoidettu jne.
Meidän naapurissa asuu vanha pappara, joka ei hoida pihaansa laisinkaan vaan hänellä on kesäisin niittypelto siinä pihassaan. Tosi harvoin muutenkin näen häntä. Menisi varmaan jonkin aikaa ennen kuin tajutaan, ettei häntä näy laisinkaan.
Lisään vielä, että papparalle on tarjottu apua pihan hoidossa, mutta hän on kieltäytynyt siitä. Hän haluaa pitää pihansa luonnollisessa tilassa.
Pörriäiset ja muut ötökät kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäs keksiä jotain tähän.
Niin, voisit määritellä että jos et käy päivittäin jollakin nettisivulla niin kotiin tullaan tarkistamaan. Käynnistä laskutetaan aina 200 euroa. Jos olisi ilmaista, yksinäiset mummot hyväksikäyttäisivat palvelua.
Eikö nykyään ole sellaisia älykelloja, jotka reagoivat jos toiminnot loppuvat ja soittavat automaattisesti hätäkeskukseen?
Missä Applen mallissa on tämä toiminto? Mulla on tämä aataminaikainen kello heiltä. Eli kakkonen.
Meillä kaikki mahdollinen posti on siirretty sähköiseksi, paperipostia tulee niin vähän, ettei postinjakaja huomaisi mitään pariin kuukauteen.
Oletetaan, että jään syystä tai toisesta tähän taloon yksin. Naapurit huomaisivat talvella tekemättömät lumityöt, kesällä kestäisi pidempään, kun etupihalla ei juuri kasva mitään ja takapihalle ei näy aitapuskien läpi. Ehkä naapurin rouva saattaisi käydä koputtelemassa, jos autonikaan ei liikkuisi pitkään aikaan. Poika ei juurikaan soittele, joten muutama viikko menisi varmaan, ennen kuin hän poikkeaisi katsomassa.
Meillä on yksi vanhempi (90+) ystävä. Olen vähän huolissani, koska hänen ystäväpiirinsä on huvennut melko pieneksi luonnollisen poistuman vuoksi. Olenkin yrittänyt soitella hänelle, jos hänestä ei ole viikkoon kuulunut mitään. Lisäksi hänellä on turvaranneke, jolla saa kutsuttua apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisit määritellä että jos et käy päivittäin jollakin nettisivulla niin kotiin tullaan tarkistamaan. Käynnistä laskutetaan aina 200 euroa. Jos olisi ilmaista, yksinäiset mummot hyväksikäyttäisivat palvelua.
Eikö nykyään ole sellaisia älykelloja, jotka reagoivat jos toiminnot loppuvat ja soittavat automaattisesti hätäkeskukseen?
Toivottavasti ei ole, koska on ihan normaalia välillä pitää teknologiataukoa ilman, että siitä tarvitsee hätäkeskukseen soitella.
Luin joskus, että noilla on pelastettu jopa henkiä. Ei siis tarkoita tavallista taukoa vaan jotenkin ymmärtää, että henkilöllä on hätä.
Aika helppo esim. sykkeestä päätellä onko ihminen elossa vain kuollut. Suurin osa älykelloistahan mittaa sykettä.
Tässä yksi juttu. Henkilö oli kaatunut ja mennyt tajuttomaksi ja älykello oli soittanut hätäkeskukseen ja jakanut loukkaantuneen sijainnin. Tuollaisen minäkin ajattelin ostaa, kun asun nyt yksin.
Kuulostaa kätevältä. Mutta siinä kävis niin että ottaisin sen kädestä pois ennen saunaa. Sitä pelkään että liukastun suihkussa tai pökerryn löylyyn.
Mä kaaduin suihkussa, löin pääni kaakeliseinään ja sitten lattiaan. Ryminä vaan kävi. Ehdin miettiä siinä lennon aikana, että kuolenko nyt tähän. No, en kuollu. Turha lääkäriin lähteä, ei ne ois sanonu kuitenkaan kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Applen mallissa on tämä toiminto? Mulla on tämä aataminaikainen kello heiltä. Eli kakkonen.
Tuossa yhdessä jutussa oli Apple Watch -niminen älykello
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinäinen ja minä jos nyt kuolisin niin eiköhän naapurit alkaisi ihmettelemään hajua muutaman kuukauden päästä koska ruumis alkaa mätänemään ja miettikää sitä ulostetta sekä virtsaa.
Meinaat että jatkat ulostamista ja virtsaamista kuukausia kuolemasi jälkeen?
Itse olen yksinäinen. Ei ole omaa perhettä, veljeni eivät välitä. Ei ystäviä. Jos kuolen, niin minut löytää ehkä joku taloyhtiössä, kun yhtiövastikkeet jää maksamatta tai sähkömittari lukematta. Mitä väliä? En ole itse katsomassa. Haudatkoon kuka vain, viekööt irtaimiston kaatopaikalle ja työntäkööt jäännökseni metsään lannoittamaan uutta kasvua. Yksiöni kattaa ehkä nämä kulut. Elämä alkaa kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi mennä aikaa, mutta haittaako tuo, kun olet jo kuollut.
Tämä. Mitä väliä koska sut löydetään kuoleman jälkeen. Miksi sillä on väliä?
Olen varmaan autisti kun en hanki kissaa koska jos kuolen se kuolee mun kanssa.
Tykkään koirista. Olisi ihanaa omistaa koira itsekin, mutta tulin toisiin aatoksiin, kun mietin et mitä koiralle sitten käy jos mulle sattuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yksinäinen ja minä jos nyt kuolisin niin eiköhän naapurit alkaisi ihmettelemään hajua muutaman kuukauden päästä koska ruumis alkaa mätänemään ja miettikää sitä ulostetta sekä virtsaa.
Varsin usein ihmiseltä tulee kuolinhetkellä virtsat ja ulosteet alle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sanonut aikaa sitten työkavereille, että ellen tule töihin (tai kirjaudu etänä), jotain on sattunut.
Kyllä kai sitten aikuiset lapset tulisi katsomaan ellei pariin viikkoon mitään kuuluisi.
Meidän yksi työkaveri ei ilmestynyt yhtenä maanantaina töihin eikä häneen saatu yhteyttä. Pomo lähti katsomaan ja tämä löytyi kuolleena. Oli saanut sydärin vkl aikana.
Sama, lähipiiri on sellaisissa kylmissä ammateissa ettei tantan hengenlähtö hetkauttaisi, mutta mehevä henkivakuutus kyllä kiinnostaisi. Multa löytyy mielenkiintoinen testamentti sekä selvitys syyllisten kuulusteltaviksi.
On paljon ihmisiä jotka ei hoida pihojaan vaikka heillä henki pihisee joten pihan kunnosta ei voi päätellä mitään.
Jossain syrjässä yksinäisen menehtyminen huomataan varmasti silloin kun laskuja ei maksa pitkään aikaan ja sitten ne alkavat soittelemaan että miksi laskuja ei maksa. Menee useampi kuukausi siihen että menehtyminen tulee ilmi mutta väitän että laskut on se johtolanka kun hälytyskellot alkaa soimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi mennä aikaa, mutta haittaako tuo, kun olet jo kuollut.
Tämä. Mitä väliä koska sut löydetään kuoleman jälkeen. Miksi sillä on väliä?
Olen varmaan autisti kun en hanki kissaa koska jos kuolen se kuolee mun kanssa.
Tykkään koirista. Olisi ihanaa omistaa koira itsekin, mutta tulin toisiin aatoksiin, kun mietin et mitä koiralle sitten käy jos mulle sattuu jotain.
Tätä minäkin olen miettinyt. Mulla on nyt koira, mutta olen työelämässä ja varmasti töissä reagoitaisiin, jos en tule töihin, mutta mitä sitten kun olen eläkkeellä. En varmaan uskalla ottaa koiraa enää eläkepäiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eritteet valuu kehosta ulos aika pian. Mätäneminen alkaa heti. Ja siitä se kaamea haju tulee. Mätäneminen pilaa alla olevan alustan, esim.jos makaat kuolleena lattialla. Tiedän yhden tapauksen jossa kesähelteillä ruumis oli 2 vkoa löytymättä. Remonttikunnossa kämppä.
Kohta kun nukahdan niin toivottavasti en herää enää ikinä. Haluan kuolla ja haluan kuolla omaan sänkyyni. Ehkä joku minut joskus löytää ja mun omaisuuden saa lahjottaa vaikka vähävarasille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Naapurit tai postinkantaja heräytyisi siihen ettet nouda postia eikä näy liikettä
Kyllä ne luultavimmin ajattelevat, että ei kuulu mulle, vaikka tilanteen tajuaisivatkin.
Näistähän on lehtijuttuja, eikö sieltä selvinnyt tarpeeksi tarkasti?
Vierailija kirjoitti:
Kohta kun nukahdan niin toivottavasti en herää enää ikinä. Haluan kuolla ja haluan kuolla omaan sänkyyni. Ehkä joku minut joskus löytää ja mun omaisuuden saa lahjottaa vaikka vähävarasille ihmisille.
No ne mätääntyneen hajuiset tavarat menee roskiin. Tilien rahavaroja ei "vaikka lahjoitella", vaan menevät lakien ja asetusten mukaan, ellet muuta testamentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naapurit jossain vaiheessa ihmettelevät kun mitään liikettä ei ole näkynyt aikoihin.
Ap:n mukaan naapurit ovat vaan tervehdystasolla. He voivat ihan hyvin luulla, että ap on lähtenyt pois tai kuollut ja perikunta ei vain huolehdi talosta.
Miksi tervehdystasolla olevat naapurit eivät voisi ihmetellä, kun yleensä pihalla puuhailevaa naapuria ei näykään eikä esim. ambulanssia tai ruumisautoakaan ole näkynyt. Ihmiset havainnoivat yllättävän paljon asioita, vaikka eivät juttelisi keskenään.
Ei nykyisin enää ketään jaksa kiinnostaa. Omassa ympäristössäni en tiedä kenestäkään mitään, enkä usko kenenkään seuraavan minunkaan liikehtimisiä. Toivottavasti kuolemani ja ruumiini löytymisen väli on niin pitkä, ettei kenellekään tule mieleen alkaa elvyttämään.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että asian huomaisi nopeasti? Mutta kyllä sinäkin varmasti ihmettelisit, jos et näkisi papparaista kertaakaan esim. 3 kuukauteen.