Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhoan työkaveriani. Onko vika kuitenkin minussa itsessäni?

Vierailija
21.04.2023 |

Meidän tiimissä on eräs henkilö joka haukkuu selän takana ihan kaikkia, varsinkin muissa tiimeissä olevia kollegoja ja yrittää kääntää minua muita vastaan. Minua kohtaan hän on todellinen mielistelijä ja jopa pyyhkii lumet autoni päältä talvisin ja muutenkin käyttäytyy aivan ylimitoitetun ystävällisesti. On vähän huono omatunto kun inhoan häntä silti, mutta hänen persoonansa ja muiden haukkuminen vaan on aivan todella ärsyttävää. Hän ei suostu uskomaan myöskään sitä että olen hakenut opiskelemaan ja jos pääsen niin lähden töistä pois. Hän vaan sanoo että ei se koulu ole sun juttu ja ei täältä pois lähdetä. Melkein naurattaa kun mietin tilanteita joita on ollut. Viihdyn töissä muuten hyvin, mutta meidän tiimi on aivan super myrkyllinen tuon ihmisen takia. Tiimiä ei voi vaihtaa ellei joku toinen halua tähän minun tilalleni, mutta tuo tyyppi on heitetty jo ainakin kerran toisesta tiimistä ulos joten tuskin hän on ainakaan menossa sinne takaisin enää. Ärsytys kasvaa päivä päivältä enkä kohta enää edes voi esittää normaalia. Miten oppia sietämään tuota ihmistä? En voi sietää sitä mielistelyä ja ihmeellistä minun jalustalle nostamista jonka hän tekee mollaamalla muita.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja unohtui sanoa, että hän vastaa minulle esitettyihin kysymyksiin puolestani, ja jos joku heittää jotain läppää minulle joka on selkeästi vitsiä, niin hän ryntää heti puolustelemaan eikä anna minun vastata mihinkään mitään. Se papatus ja kälätys tulee jo uniinkin. Ei voi mitään mutta olen ihan täysin loppu tähän touhuun. Ap

Vierailija
2/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia esille esimiehesi kanssa, eli kerro kokemuksistasi. Kerro hänelle asiallisesti ja ilman tunnekuohuja mitä on tapahtunut. Jos esimiehesi ei reagoi, niin ota aika ja kerro uudestaan.

Työyhteisön ongelmien selvittely on esimiesten vastuulla. Sitä varten ne siellä on.

Ps. itse tein siten, että kun esimies ei ottanut yhden kahjon temppuilua tosissaan, niin tein työpaikkakiusaamisilmoituksen. Vaikka mistään sellaisesta ei ollutkaan oikeastaan kysymys, niin esimiehen oli PAKKO ottaa asia käsittelyyn. Tästä päästiin sitten asian pariin (minä, kahjo ja esimies), ja yllätys yllätys, asiat alkoivat selvitä.

Rohkeutta vaatii hieman nämä, mutta ovat tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä omassa  itsetunnossakin tekemistä, jos ei osaa laittaa muiden käytöstä hänen puutteellisuuden piikkiin. Mitenkään siis toisen käytöstä puolustamatta.

Vierailija
4/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asia esille esimiehesi kanssa, eli kerro kokemuksistasi. Kerro hänelle asiallisesti ja ilman tunnekuohuja mitä on tapahtunut. Jos esimiehesi ei reagoi, niin ota aika ja kerro uudestaan.

Työyhteisön ongelmien selvittely on esimiesten vastuulla. Sitä varten ne siellä on.

Ps. itse tein siten, että kun esimies ei ottanut yhden kahjon temppuilua tosissaan, niin tein työpaikkakiusaamisilmoituksen. Vaikka mistään sellaisesta ei ollutkaan oikeastaan kysymys, niin esimiehen oli PAKKO ottaa asia käsittelyyn. Tästä päästiin sitten asian pariin (minä, kahjo ja esimies), ja yllätys yllätys, asiat alkoivat selvitä.

Minulle jäi nyt vähän epäselväksi miten tuo vaikuttaa työntekoon? Aiheuttaako tilanne nyt jotenkin sen, että työt jää jotenkin paitsioon?

Vierailija
5/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisikin aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisikohan kummassakin vikaa. 

Vierailija
6/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko jutella pomon kanssa asiasta?Saisiko sieltä apua miten saisi tilanteen auki.

Vierailija
7/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen äidille kantelua miettisin onko jotain miten voisitte kahden selvitellä välijänne? Itse olisin saanut kilarit minun auton putsaamisesta. Enkä huutelisi työpaikalla omia opiskelu, työnvaihto, yms henkilökohtaisia suunnitelmia. 

Vierailija
8/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tietynlainen ihmistyyppi joka mielistelee kaikkia ja puhuu sitten selän takana pskaa. Varmasti puhuu sinustakin kun et ole kuulemassa

Vierailija
9/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen äidille kantelua miettisin onko jotain miten voisitte kahden selvitellä välijänne? Itse olisin saanut kilarit minun auton putsaamisesta. Enkä huutelisi työpaikalla omia opiskelu, työnvaihto, yms henkilökohtaisia suunnitelmia. 

Töissä pitäisi ottaa se oma henkilökohtainen tila, eikä päästää muita iholle. Säästyy ihmissuhdedraamoilta. 

Vierailija
10/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

What?! Hän pyyhkii autosi talvisin ja sinä annat hänen tehdä sen?! Vihellä nyt hyvä ihminen peli poikki.

Vierailija
11/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui ! Kuulostaa kyllä todella myrkylliseltä ja manipulantilta tyypiltä.

Olin joskus yhdessä päiväkodissa töissä ja kiinnitin huomiota kummalliseen ilmapiiriin ja dynamiikkaan, joka talossa vallitsi. Mietitytti mm., miksi siellä tuntui olevan niin epätasapuolista kohtelua eri ihmisiä kohtaan. Jossain vaiheessa alkoi valjeta, että oikeastaan outoon ja arvottavaan ilmapiiriin vaikutti yksi hlö, joka hämmensi jatkuvasti puhumalla toisista pahaa. Tää lähempänä keski-ikää oleva lto-ope kaveerasi erityisesti yhden nuoremman hlön kanssa, olivat tosi hyvää pataa. Tää nuorempi hlö alkoi myös käyttäytyä tosi tylysti joitain muita kohtaan. Jotkut puhuivat, että ei ollut enää oma itsensä.

Kaikki kilpistyi kun tää keski-ikäinen lto oli kuulemma pitänyt siviilissä juhlat joihin oli kutsunutkin kaikki muut, paitsi tuon nuoremman "parhaan kaverinsa". Alkoi tulla erinäisiä juttuja ilmi, kuten, että hänet oli potkittu pihalle kahdesta edellisestä päiväkodista vastaavan ja ilmeisesti pahemmankin käytöksen vuoksi.

Ei helvetti mitä draamaa työpaikalla. Siellä oli useampikin tyyppi vähän jotenkin vinksallaan, mut pahinta oli juuri tuollainen tietoinen manipulointi.

Vierailija
12/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä on syytä itsetutkiskeluun siinä, miksi koko ihminen ärsyttää sinua niin paljon. Sinua ärsyttää takanapäin toisten haukkuminen, lumien putsaus autostasi ja sinua puolusteleva käytös.

Kaksi jälkimmäistä on alistuvaa käytöstä, jolla hän yrittää osoittaa sinulle että olet hänen johtajansa. Jos häntä on "heitetty" tiimistä toiseen niin tämä lienee hänen tapansa yrittää olla joutumatta heitetyksi. Älkää heitelkö siellä firmassa ihmisiä, vaan antakaa selvää palautetta, niin ihmisen ei tarvitse turvautua mielivallan edessä mielistelyyn itsensä turvaamiseksi. Huonoa johtamista.

Mitä tuohon selän takana puhumiseen tulee, se on aika inhimillistä käytöstä. Jos pidät sitä kuitenkin uhkana tiimisi hengelle, puhu asiasta työntekijän kanssa. Siis anna asiallista palautetta ja tarjoa rakentava tapa esittää kritiikkiä, esimerkiksi tiimin palavereissa.

Ja tutki itseäsi. Miksi juuri tämä ihminen ärsyttää sinua niin paljon? Koetko syyllisyyttä siitä, että hän on tiimissä koiran asemassa?

Vierailija
13/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on kyllä ihan aloittajan oma asia puhua tälle työkaverille asiasta, ei siihen esimiestä tarvita. Vaikuttaa nyt siltä, että olet työkaverin pihdeissä, kun et saa suutasi auki. Ehkä muut ovat saaneet ja siksi haukkuu niitä.

Vierailija
14/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua tulee mieleen oma työkaveri. On ihan tuuliviiri sen suhteen ketä haukkuu ja mikä fiilis on tänään: huonolla tuulella kiroilee jatkuvasti, hyvällä lässyttää kimeällä äänellä. Ja juuri tuo muiden tekemisten asiaton kommentointi. Kommentit ja kyselyt on liian läheisiä suhteessa siihen millaisissa väleissä tämä on työkavereiden kanssa, eikä tunnu tajuavan että useimmilla on elämää työn ulkopuolellakin. Varsinkin meidän alalla, jossa työkaverit vaihtuu kovaa tahtia ja iso osa opiskelee työn ohella. Spämmää myös työryhmiin täysin työhön liittymättömiä, turhia kommentteja.

Vierailija
15/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis apua tulee mieleen oma työkaveri. On ihan tuuliviiri sen suhteen ketä haukkuu ja mikä fiilis on tänään: huonolla tuulella kiroilee jatkuvasti, hyvällä lässyttää kimeällä äänellä. Ja juuri tuo muiden tekemisten asiaton kommentointi. Kommentit ja kyselyt on liian läheisiä suhteessa siihen millaisissa väleissä tämä on työkavereiden kanssa, eikä tunnu tajuavan että useimmilla on elämää työn ulkopuolellakin. Varsinkin meidän alalla, jossa työkaverit vaihtuu kovaa tahtia ja iso osa opiskelee työn ohella. Spämmää myös työryhmiin täysin työhön liittymättömiä, turhia kommentteja.

Really? Sinulle tulee mieleen omat työkaverisi? Olisikohan nyt kuitenkin niin, että joka yhteisössä on se yksi jota vihata? Jota voi sitten yhdessä kivittää, että tuntee kuuluvansa yhteisöön?

Vierailija
16/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ois, jos ihan itse pikku suukkosen avaisit ja sanoisit että hei, äläpä vastaile puolestani jne.

Joten vastaus kysymykseesi on, että varmaan vikaa on myös sinussa kun et saa avattua suutasi

Vierailija
17/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä on syytä itsetutkiskeluun siinä, miksi koko ihminen ärsyttää sinua niin paljon. Sinua ärsyttää takanapäin toisten haukkuminen, lumien putsaus autostasi ja sinua puolusteleva käytös.

Kaksi jälkimmäistä on alistuvaa käytöstä, jolla hän yrittää osoittaa sinulle että olet hänen johtajansa. Jos häntä on "heitetty" tiimistä toiseen niin tämä lienee hänen tapansa yrittää olla joutumatta heitetyksi. Älkää heitelkö siellä firmassa ihmisiä, vaan antakaa selvää palautetta, niin ihmisen ei tarvitse turvautua mielivallan edessä mielistelyyn itsensä turvaamiseksi. Huonoa johtamista.

Mitä tuohon selän takana puhumiseen tulee, se on aika inhimillistä käytöstä. Jos pidät sitä kuitenkin uhkana tiimisi hengelle, puhu asiasta työntekijän kanssa. Siis anna asiallista palautetta ja tarjoa rakentava tapa esittää kritiikkiä, esimerkiksi tiimin palavereissa.

Ja tutki itseäsi. Miksi juuri tämä ihminen ärsyttää sinua niin paljon? Koetko syyllisyyttä siitä, että hän on tiimissä koiran asemassa?

Viidakonlaki. Tietynlaisilla ihmisillä on kyky haistaa ne helpot uhrit. Ihminen on siinä määrin peto, että se kyllä keksii tavan kiusata, jos joku vähänkin näyttää heikolta. 

Vierailija
18/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt haluaisi puolustella itseäni mutta puolustelen kuitenkin. Tämä henkilö ei ole mikään harmiton koiran asemassa oleva tyyppi jota kaikki polkee alaspäin, vaan ihan oikeasti ilkeä ja häikäilemätön. Hän puhuu pahaa kaikista heti kun ovi sulkeutuu, arvostelee muiden työntekoa eikä itse tee juurikaan mitään vaan laiskottelee minkä kerkeää ja valittaa että muiden työtahti on liian nopea. Tavallaan hän myös tunkee iholle ja seisookin liian lähellä eikä ymmärrä vaikka yritän nojautua kauemmas. Jos sanoisin hänelle asioista suoraan, hän tekisi kaikkensa että työntekoni ei onnistuisi ollenkaan ja sitten vasta olisikin mahdotonta työskennellä samassa tiimissä.

Hän on myös kiusannut kesätyöntekijöitä ja ollut useana vuonna puhuttelussa siitä syystä. Olen usein tehnyt niin että jos hän puhuu pahaa jostain ihmisestä, niin olen vähän ajan päästä puhunut samasta ihmisestä jotain hyvää hänen kuullensa, mutta ei tunnu tajuavan vinkkiä. Ehkä pitäisi vain yrittää suhtautua tähän asiaan huumorilla ja olenkin miettinyt millaisen sketsiohjelman meidän työpaikasta saisi tehtyä, toki itseni myös mukaan lukien. Ap

Vierailija
19/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on kyllä ihan aloittajan oma asia puhua tälle työkaverille asiasta, ei siihen esimiestä tarvita. Vaikuttaa nyt siltä, että olet työkaverin pihdeissä, kun et saa suutasi auki. Ehkä muut ovat saaneet ja siksi haukkuu niitä.

Taitaa olla näitä, jotka lapsena on opetettu kertomaan äidille ja opettajalle, jotka sitten on valjastettu hoitamaan asioita, joista tulisi kyetä selviytymään kasvavassa määrin itse.

Vierailija
20/48 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja unohtui sanoa, että hän vastaa minulle esitettyihin kysymyksiin puolestani, ja jos joku heittää jotain läppää minulle joka on selkeästi vitsiä, niin hän ryntää heti puolustelemaan eikä anna minun vastata mihinkään mitään. Se papatus ja kälätys tulee jo uniinkin. Ei voi mitään mutta olen ihan täysin loppu tähän touhuun. Ap

Siis miksi annat tuon tapahtua? Sano, että suu kiinni nyt ja anna minun itse vastata.