Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Farmaseutit näkevät lastensa salaa lääkäriltä hakemat e-pillerit!

Vierailija
20.04.2023 |

Riittää, että menee lapsen tietoihin ostaakseen minkä tahansa muun lääkkeen. Kaikki reseptit listautuvat siihen samalla, myös terveydenhuollossa vanhemmille luovutuskieltoon asetetut.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien lääkärit (paitsi se korvaushoitoheebo joskus ysärillä) on jaelleet tabuja ns tiskin alta ja salaa potilailleen?

Vierailija
42/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa suurin ongelma olla se että lainsäädäntö mahdollista teinin kehitysasteensa mukaisesti hakemaan e-pillerit kysymättä vanhemmilta. Ja niin kuuluukin olla - monet teini-ikäiset harrastavat seksiä ja tulevat harrastamaan seksiä siitä huolimatta, onko äidin tai isän mielestä sitä riittävän kypsä harrastamaan. Teini-ikäisillä epätoivottu raskaus ja abortti on yksi haitallisimmin kehitykseen vaikuttavista asioista!

Ps. Puhut selvästi asiasta jota et ymmärrä. E-pillereillä hoidetaan myös kivuliaita kuukautisia ja hankalaa anemiaa.

No siis tarkoitus oli puhua tilanteesta, jos lapsi hakee ne saadakseen elää ilman kuukautisia. Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Mutta toki koskee ehkäisyynkin salaa haettuja pillereitä. Tai mitä tahansa salaa saatuja lääkereseptejä.

En ota kantaa onko se hyvä vai huono, kerron vain faktoja.

Ap

Olen aikuinen ja elän ilman kuukautisia pillereiden avulla. Erittäin kätevää eikä haittavaikutuksia ole ollut. Alunperin pillerit kehitettiin niin, ettei tyhjennysvuotoja olisi ollut. Naisten kuitenkin arveltiin haluavan pitää kuukautisensa, joten pillereiden ohjeistusta muutettiin ja tyhjennysvuoto otettiin mukaan. Tyhjennysvuoto ei siis ole mitenkään pakollinen.

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/kuinka-pitkaan-yhdistelmaehkaisypil…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kanta.fi/ammattilaiset/reseptitietojen-luovuttaminen

Tässäpä ihan tosi tietoa ap:n mutuilun sijaan. Asiakas voi kieltää reseptitietonsa näkymisen apteekissa halutessaan, vaikka sitten nyt just tällaisessa tilanteessa. Joten tätä ap:n keksimää "ongelmaa" ei ole edes olemassa.

Voiko kieltoa tehdä muualla kuin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella omakannassa?

Kaikilla nuorilla ei ole välttämättä kumpaakaan.

Ap

Vierailija
44/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut selvittämistyössä, jossa joskus on tullut tuntemani asiakkaan asioita käsiteltäväksi. Ilman muuta siirrän ne taupaukset työkaverille, koska en edes halua tietää hänen saati jonkun sukulaisen raha-asioita.

Vierailija
45/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos pitää lapsen tuommosta salailla niin perhesuhteet ei ole ihan kunnossa.

Kun olin nuori mies ja ilta viivähti pitkäksi, äiti kysyi aamulla että "no saitko". Kohtuu hyvät puhevälit jatkuivat läpi elämän. Ei siitä ainakaan haittaa ollut. 

Vierailija
46/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa suurin ongelma olla se että lainsäädäntö mahdollista teinin kehitysasteensa mukaisesti hakemaan e-pillerit kysymättä vanhemmilta. Ja niin kuuluukin olla - monet teini-ikäiset harrastavat seksiä ja tulevat harrastamaan seksiä siitä huolimatta, onko äidin tai isän mielestä sitä riittävän kypsä harrastamaan. Teini-ikäisillä epätoivottu raskaus ja abortti on yksi haitallisimmin kehitykseen vaikuttavista asioista!

Ps. Puhut selvästi asiasta jota et ymmärrä. E-pillereillä hoidetaan myös kivuliaita kuukautisia ja hankalaa anemiaa.

No siis tarkoitus oli puhua tilanteesta, jos lapsi hakee ne saadakseen elää ilman kuukautisia. Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Mutta toki koskee ehkäisyynkin salaa haettuja pillereitä. Tai mitä tahansa salaa saatuja lääkereseptejä.

En ota kantaa onko se hyvä vai huono, kerron vain faktoja.

Ap

Ja tältä palstaltahan ihmiset nimenomaan tulevat faktoja hakemaan 😬

Vierailija
47/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä ihan tosi tietoa ap:n mutuilun sijaan. Asiakas voi kieltää reseptitietonsa näkymisen apteekissa halutessaan, vaikka sitten nyt just tällaisessa tilanteessa. Joten tätä ap:n keksimää "ongelmaa" ei ole edes olemassa.

Voiko kieltoa tehdä muualla kuin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella omakannassa?

Ap

Sunhan se pitäis tietää, ammattilainen kun olet 😂

Vierailija
48/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos pitää lapsen tuommosta salailla niin perhesuhteet ei ole ihan kunnossa.

Kun olin nuori mies ja ilta viivähti pitkäksi, äiti kysyi aamulla että "no saitko". Kohtuu hyvät puhevälit jatkuivat läpi elämän. Ei siitä ainakaan haittaa ollut. 

Oliko myös siskollasi?

Vierailija
49/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eivät apteekkilaiset käsittele reseptejä Omakannassa. Se on kansalaisille.

Ap

Vierailija
50/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sarjassamme maallikoiden luulot vol. 35478991 😃

Ap

Vierailija
51/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on farmaseutti ja olen tuolta Omakannasta laittanut kiellon yhteen reseptiin, jotta äiti ei nää sitä apteekissa muiden joukosta.

On esimerkiksi tilanteita, joissa äiti on hakenut minut lääkäristä ja sitä ennen kysellyt mitä reseptejä sain. Olisi outoa sanoa, että älä tuo niitä lääkkeitä minulle ilmaiseksi työpaikaltasi, haen mieluummin omalla rahalla muualta.

Vierailija
52/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen pitää hakea e-pillereitä salaa? Mitä salaamista siinä on , että haluaa elää ilman kuukautisia ja onko tosiaan oikeat e-pillerit lapsillekin se oikea keino?

Ne näkee myös lapsen isä, jos sattuu olemaan apteekkari.

Vierailija
53/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on farmaseutti ja olen tuolta Omakannasta laittanut kiellon yhteen reseptiin, jotta äiti ei nää sitä apteekissa muiden joukosta.

On esimerkiksi tilanteita, joissa äiti on hakenut minut lääkäristä ja sitä ennen kysellyt mitä reseptejä sain. Olisi outoa sanoa, että älä tuo niitä lääkkeitä minulle ilmaiseksi työpaikaltasi, haen mieluummin omalla rahalla muualta.

Ei äitisi niitä sieltä ilmaiseksi saisi, ihan sama antaa sinulle raha niin että haet muulta. Ja kotiapteekissa voi asioida jonkun muun kuin äitisi kanssa.

Vierailija
54/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei äitisi niitä sieltä ilmaiseksi saisi, ihan sama antaa sinulle raha niin että haet muulta. Ja kotiapteekissa voi asioida jonkun muun kuin äitisi kanssa.

Ei tietenkään äiti saa ilmaiseksi, miksi saisi?

Toki tuossakin tilanteessa voisi äidille sanoa, että kun tulet hakemaan minua, älä ota töistä lähtiessäni mukaan minulle juuri määrättyjä lääkkeitä. Mieluummin lähden kävelemään yksin apteekkiin heti sen jälkeen, kun olet tuonut minut kotiin.

Ainut huono puoli tässä vaan on se, että äiti ole tyhmä ja tajuaa heti, että resepteissä on jotakin salattavaa. Onneksi tätä ongelmaa ei ole, kiitos tuon reseptin piiloitusominaisuuden.

Vierailija
55/58 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään äiti saa ilmaiseksi, miksi saisi?

Toki tuossakin tilanteessa voisi äidille sanoa, että kun tulet hakemaan minua, älä ota töistä lähtiessäni mukaan minulle juuri määrättyjä lääkkeitä. Mieluummin lähden kävelemään yksin apteekkiin heti sen jälkeen, kun olet tuonut minut kotiin.

Ainut huono puoli tässä vaan on se, että äiti ole tyhmä ja tajuaa heti, että resepteissä on jotakin salattavaa. Onneksi tätä ongelmaa ei ole, kiitos tuon reseptin piiloitusominaisuuden.

Saako kysyä että minkä reseptin olet piilottanut äidiltäsi? Jokaisen oma päätös ja varmasti sinulla on syysi siihen, mutta jäi kiinnostamaan.

Vierailija
56/58 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei järjen käyttö on sallittua! Tuo tarkoittaa, ettei äitinsä vaatisi niistä maksua häneltä, haloo! Kuten kirjoittaja jo väänsikin ratakiskosta.

Vierailija
57/58 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaan pojilla helppoa. Punastellen mennään R-kioskista ostamaan kondometa.

Kondomit eivät auta kuukautiskipuihin, Sherlock.

Vierailija
58/58 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä se on varmaan laajakin ongelma. 🙄 Fiksu lapsi osaa hakea pillerinsä jostain toisesta apteekista, missä mamma ei ole töissä. Ja sairas on päästään se vanhempi, joka muuten vaan huvikseen käy teininsä tietoja stalkkaamassa. Silloin teinillä on syytäkin salailla asioitaan vanhemmiltaan.

On reseptikeskus.jossa kaikki. Kun näkee lääkkeen, tietää diagnoosinkin.