Kuinka paljon lihaa/kalaa/kanaa per syöjä aterialla? 100 g?
Kun ostat vaikka jauhelihapaketin, jossa on 400 g, niin kuinka moneen annokseen siitä normaalissa käytössäsi riittää lihaa?
Jos teen vain itselleni ruokaa, jaan yleensä lihan tai kanan noin 100 g kerta-annoksiin. Riippuu toki siitä, onko ruoassa muuta proteiinin lähdettä kuten papuja tai linssejä. Jos on, lihaa voi olla vähemmän.
En syö lihaa joka päivä, mutta silloin kun syön, tuo on yleensä se määrä joka menee kerralla. Miten muilla? Kuinka lihapitoisia (tai kana-, kala-) kotiruokanne yleensä ovat eli kuinka paljon varaatte lihaa per syöjä / annos?
Kommentit (41)
Riippuu ruuasta. Jauhelihakeitto tai makaronilaatikko aika eri asia kuin pihvi.
Kun lapseni oli alle kouluikäinen, meillä riitti kahdestaan jauhelihapaketista tehty ruoka pari päivää
Kun lapseni oli jääkiekkoa säännöllisesti treenaava teini, hänelle riitti tuo 400 g korkeintaan parille aterialle.
100g lihaa/kanaa/kalaa on älyttömän vähän.
Riippuu ruuasta. Jos pihviä, niin vähintään 150g, jos vaikka makaronilaatikkoa, niin 100g.
Joskus tuntuu että siinä on niin paljon nestettä että kutistuu puoleen. Luulisin että kahdelle. Osta ISO paketti ja laita ylimääräset vaikka pakkaseen jos tarpeen. Siellä säilyy ainakin kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
100g lihaa/kanaa/kalaa on älyttömän vähän.
Mulle se on paljon, olen pienikokoinen nainen ja syön paljon myös pähkinöitä, turkkilaista jugurttia jne. Jollekin treenaavalle nuorelle miehelle taas aivan liian vähän.
Itse syön yleensä kotona 150-200g proteiinia yhdellä aterialla. Mieti kun juhlissa yleensä vielä "santsataan" saa proteiinin lähteitä olla mielummin useampaa sorttia kuin yksi vain.
Lihaa syön sen enintään 100 g/annos, kun kyseessä perusarkiruoka. Raejuustoa on lautasella lisäksi, jos kaipaa lisää ruokaisuutta. Minusta juuri lihaa ei tarvitse ylensyödä proteiinin nimissä, kun sitä saa hyvin muualtakin.
Liha on nykyään niin kallista, että jo senkin takia jatkan sitä nykyään muilla proteiininlähteillä kuten pavuilla tai soijarouheella. Jaan 400 g paketin jauhelihaa 4-6 annokseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön yleensä kotona 150-200g proteiinia yhdellä aterialla. Mieti kun juhlissa yleensä vielä "santsataan" saa proteiinin lähteitä olla mielummin useampaa sorttia kuin yksi vain.
Mitä syöt, jos saat yhdellä aterialla 150 - 200 g proteiinia? Sinun on siihen pakko vetää jotain puoli kiloa lihaa yhdellä aterialla? Huhhuh!
Syön 400g lihaa per ateria, 2 ateriaa päivässä.
Huomaa sen itse kun on syönyt riittävästi kuin myös jos jää mässäily päälle.
Syön lihan lihana, kalan kalana, enkä jatka näitä millään soija tököteillä yms.
Riippuen ateriasta ateriaa kohden menee noin 100-200g.
Mä varaan itselleni ainakin 100 gr.
Kysyt ruokapöytään tulijoilta painot ja annostelet sitten lihapalat proteiinisuositusten mukaan. Gramman tarkkuus riittää.
Varalta voit kysyä myös mitä he ovat syöneet edeltävän vuorokauden kuluessa ja pienennät annosta tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyt ruokapöytään tulijoilta painot ja annostelet sitten lihapalat proteiinisuositusten mukaan. Gramman tarkkuus riittää.
Varalta voit kysyä myös mitä he ovat syöneet edeltävän vuorokauden kuluessa ja pienennät annosta tarvittaessa.
Kevyenä small talkkina voit napostelun lomassa kertoilla liian proteiinin syönnin haitoista. Aiheesta syntyy mukavaa keskustelua.
Juuri tein 500g jauhelihaa kastikkeen. Perunamuusia oli "kattilallinen" eli vajaa kaksi kilo perunoita tuli pestyä ja kuorittua, osahan niistä menee silloin sitten hukkaan (kompostiin). Uunijuureksia ja ruisleipää lisäksi.
Kolme teinipoikaa söivät kaikki varmaan sen 150g osuutensa jauhelihasta, minulle jäi juuri riittävästi eli pari kauhallista. Tällä kertaa en jatkanut lihaa millään, usein laitan vähintään jotain juuresta raastettuna sekaan (nyt oli niitä uunijuureksia).
Jos teen jauhelihakeittoa, niin 250g jauhelihaa riittää kuudelle hengelle hyvin ja siitä jää pari lounasannosta vielä minulle töihin otettavaksi. Sopassa on yleensä vähintään herneitä ja papuja peruskasvisten lisäksi, ei siitä nälkä jää kellekään. 8 annosta 250g= 30g jauhelihaa, aika himppunen annos, mutta tommosessa riittää.
Tein myös 500g jauhelihaa lihamakaronilaatikon, munamaidolla, makaronia noin 600g (kuivapaino, eli 1,5 pakettia). Tuosta riittää huomenna teineille ja miehelle isot annokset, ja jää yli teineille vielä perjantaille. Eli 9 annosta puolesta kilosta, 55g jauhelihaa per annos - mutta tuossa on sitten 4 kananmunaa ja reilu litra maitoakin seassa.
Kaikenlaista sitä viitsiikin laskea.
Tietysti ruuasta riippuen, mutta pääsääntöisesti 400 g:n jauheliha- tai makkarapaketista syön kolme annosta. 250 g kanarasiasta syö kahdesti. Eli n. 130 g/ateria. Syön yhden lämpimän aterian päivässä.
400 g jauhelihasta tulee yleensä kolme tai neljä annosta, riippuu siitä mitä muuta siinä ruuassa on. 150 g proteiinipitoista ruokaa per annos on hyvä,