Huoli-ilmoitus naapurinaisesta
Ei ole poistunut kodistaan sitten viime lauantain. Olen huolissani. Yritin nähdä ikkunan takaa sisälle mutta verhot olivat edessä
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni taloyhtiö ja tällaisiin poikkeuksin kiinnitetään huomiota, koska suurinosa vanhempia ihmisiä. Eli mennään ovelle rimppauttamaan.
Myös iäkkään äitini naapurit tarkkailevat esim.verhoja, jos ei ole nostanut niitä koko päivänä niin menevät oven taakse. Ja hyvä niin.
Heillä saattaa olla keskinäinen sopimus verhoista merkkinä, että täällä ollaan Ok kaikki. Jos näin, niin tuo turvaa asukeille.
Eikös nykyään taloyhtiöissä pidä olla joku turvallisuusvastaava vai millä nimikkeellä se on tai isännöitsijä. Sille valtuudet tsekata epäilyttävät tapaukset. Vaikeesti liikkuvat vanhat sairaat niitä tuskin on koskaan nähtykään että osais ees ihmetellä mitään. Koti sh voi käydä ja luullaan siellä asuu joku nuori ja ramppaa pari kertaa päivässä. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on iäkäs, niin ihan ystävällinen ajatus.
Mutta jos vaan luulet tuntevasi toisen elämää, niin hillitse kyttäämishaluasi vähän.. Mäkään käyn harvoin pihalla, mutta en oo mikään epäilyttävä ihminen, opiskelen kotona.
Ei ole, vaan typerä ajatus.
Huoli-lmoitus tehdään, kun herää huoli iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan.
Ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että iäkäs henkilö saa tarvitsemansa huolenpidon silloinkin, kun hän ei sitä itse osaa tai ymmärrä pyytää.
No joo, huoli-ilmoitus ei ole oikea prosessi näillä tiedoin.
Mutta tarkoitin, että jos iäkäs Pentti-Marjatta ei ole poistunut kotoaan pitkään aikaan, niin on ihan ystävällistä huomioida asia. Ehkä Pentti-Marjatalla on "vain" kipsi jalassa ja avun piirissä, eikä tarvitse jeesiä edes roskapussin vientiin, mutta ajatus hyvä.
No kyttää kyttää, mutta jos jotain ihmistä seurataan niinkuin siinä gang stalkingissa erään naisen kohdalla ihmetttelen, että kukaan ei ihmettele miten sitä seurataan. Onhan se aika erikoista ja intensiivinen seuraus ei kai ihan sallittuakaan lain mukaan.
Vassaripellet taas vauhdissa. Ihan hyvällä vaan pervoillaan niinkun vihervassarit aina.
En näe naapuriani joskus moneen kuukauteen. Korkeintaan kuulen oven kolahtavan (asumme kerrostalossa). Ei ole tullut mieleeni tehdä ilmoitusta. Ehkä sitten, jos alkaa haju leviämään portaikkoon.
Tiedän kaksi eri vanhempaa ihmistä, kumpikin kaatuivat kotonaan, toinen päivällä, joten valot/verhot eivät hälyttäneet ketään. Oli kolmatta vuorokautta lattialla lonkka murtuneena. Toisen lapsi löysi vrk sisällä. Jos oikea huoli on, isännöitsijälle soitto.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap kyttää 24/7 ?
Huolestuttaa, kun et edes nuku tai käy itse ulkona.
Eikun sillä on kameravalvonta naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
En näe naapuriani joskus moneen kuukauteen. Korkeintaan kuulen oven kolahtavan (asumme kerrostalossa). Ei ole tullut mieleeni tehdä ilmoitusta. Ehkä sitten, jos alkaa haju leviämään portaikkoon.
Niinpä ja silloin ole enää mitään syytä hötkyillä ilmoituksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No kyttää kyttää, mutta jos jotain ihmistä seurataan niinkuin siinä gang stalkingissa erään naisen kohdalla ihmetttelen, että kukaan ei ihmettele miten sitä seurataan. Onhan se aika erikoista ja intensiivinen seuraus ei kai ihan sallittuakaan lain mukaan.
Vassaripellet taas vauhdissa. Ihan hyvällä vaan pervoillaan niinkun vihervassarit aina.
Ja siis vielä miten ja miksi seurataan. Tietenkin suurin osa ihmisistä niin tyhmiä, että mikä tahansa selitys menee läpi, varsinkin jos sitä on kauan toitotettu. Kukaan ei osaa edes epäillä että on muutakin, jotain joka ei ole henkilöön itse liittyvää, muuten kun kyseessä asiat ja laittomuudet, mitä henkilölle tehty ja voisivat paljastua ilman tekosyitä. Äkkiä tekosyyt ja uhrin leimaaminen hulluksi tai jonkun muun esittäminen syyllisenä, vaikka ei ole. Jos vähäänkään löytyy syitä, ne otetaan syiksi, oikeiden syiden sijaan.
Osalla on verhot kiinni, koska aurinko, pöly ja tiemelu. Lisäksi voi olla vilkkaalla paikalla, ei halua olla kuin näyteikkunassa. Varmaan poistuu kotoaan, silloin jos sää sallii ja ei ole kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassaripellet taas vauhdissa. Ihan hyvällä vaan pervoillaan niinkun vihervassarit aina.Ja siis vielä miten ja miksi seurataan. Tietenkin suurin osa ihmisistä niin tyhmiä, että mikä tahansa selitys menee läpi, varsinkin jos sitä on kauan toitotettu. Kukaan ei osaa edes epäillä että on muutakin, jotain joka ei ole henkilöön itse liittyvää, muuten kun kyseessä asiat ja laittomuudet, mitä henkilölle tehty ja voisivat paljastua ilman tekosyitä. Äkkiä tekosyyt ja uhrin leimaaminen hulluksi tai jonkun muun esittäminen syyllisenä, vaikka ei ole. Jos vähäänkään löytyy syitä, ne otetaan syiksi, oikeiden syiden sijaan.
Ja en muuten tarkoita mitään salakuuntelua tai katselua vaan hullun lailla ajelusta ja kävelemisestä joka paikkaan, kaupat, kadut jne...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä ilmoitus
Ei. Kyllä kannattaa ottaa itse yhteyttä. Soita ovikelloa tai soita puhelimella.
Kyseessä on iäkäs nainen, arviolta 35-40v
T ap
Jos on vanha tai terveydentilaltaan heikkokuntoinen ihminen, eikä ole hänen tapaistaan olla noin pitkään käymättä ulkona, niin soita vaikka paikalliseen terveyskeskukseen ja kerro tilanne. Voi olla vaikka kaatunut tai sairauskohtauksen saanut.
Jos kyseessä on nuorempi ihminen ettekä ole muuten tekemisissä, niin hanki elämällesi muuta sisältöä kuin naapurin tekemisten katselu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassaripellet taas vauhdissa. Ihan hyvällä vaan pervoillaan niinkun vihervassarit aina.Ja siis vielä miten ja miksi seurataan. Tietenkin suurin osa ihmisistä niin tyhmiä, että mikä tahansa selitys menee läpi, varsinkin jos sitä on kauan toitotettu. Kukaan ei osaa edes epäillä että on muutakin, jotain joka ei ole henkilöön itse liittyvää, muuten kun kyseessä asiat ja laittomuudet, mitä henkilölle tehty ja voisivat paljastua ilman tekosyitä. Äkkiä tekosyyt ja uhrin leimaaminen hulluksi tai jonkun muun esittäminen syyllisenä, vaikka ei ole. Jos vähäänkään löytyy syitä, ne otetaan syiksi, oikeiden syiden sijaan.
Ja tälläkin palstalla on ilmeisesti henkilöitä, njotka eivät oikeasti tiedä kaikkea.
Ne mitkä on kertottu eivät ole syyt, vaikka olisikin totta. Ei niitä oikeita syitä tyhmälle kansalle kerrota. Eivät edes voisi olla syyt, kun asiat alkoi jo ennenkun "syyt" oli olemassa.
Mutta kun ihmiset ei tiedä mitkä asiat kyseessä ja ajankohdat kaikelle, eipä niitä syitä osata ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se ap:n naapuri on ketjuun vastanneiden hikikomorien kaltainen hahmo, jos ap hänestä on tämän takia huolestunut.
Olen aina ihmetellyt, miten hätäkeskuksesta sanotaan että olen ensimmäinen soittaja aiheesta kun moottoritiellä juoksee hirvi, tai kun pysähdyn kolaripaikalle ison maantien vieressä. Kai ne kaikki muut ohi ajaneet ovat niin kuin te.
Ihan tosiasia on, ettei tuollaisesta pidä tehdä huoli-ilmoitusta. Jos huolestuttaa, niin ovikelloa voi soittaa tai olla yhteydessä isännöisijään. Kaltaisiasi turhan ilmoittelijoita tulisi sakottaa.
Minä en naapurin uteliaille eukoille oveani avaa.
Missä tällaisia kyyliä on? Olen asunut koko ikäni 65v Helsingissä useassa kerrostalossa enkä ole onnekseni törmännyt mihinkään kyyliin. Asun yksin ja olen joku aika sitten jäänyt eläkkeelle. Näen harvoin naapureita enkä ole heistä kiinnostunut. Mistä nämä kyylät tietävät kuka on käynyt missäkin. Sehän vaatii 24/7 seurannan. Itsellänikin on ollut verhot kiinni koko päivän koska tähän aikaan vuodesta aurinko paistaa suoraan sisään lähes koko päivän. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota kenenkään verhoihin. Tekisin rikosilmoituksen jos joku hullu alkaa minua kyttäämään.
Onkohan ap mun naapuri XD Opiskelen ja käyn vuorotöissä joten liikun epätyypillisiin aikoihin. Harva naapuri on mua nähnyt viikkoihin tai jopa kuukausiin. Se nyt vielä puuttuisi, että ennestään ylikuormitettuun elämään alkaisi jonkun ääliön hälyttämänä ilmestyä sossutanttoja kyselemään onko kaikki kunnossa. Tai joku kävisi pimpottamassa ovikelloa vaatimassa todistetta että olen elävien kirjoissa XDD
Joten huolehtikaa vaan omista asioistanne. Terkuin keski-ikäinen.
Voi apua miten negatiivisia vastauksia. Näkee ettei lähimmäisestä enää pidetä huolta. Äitini on 80v niin naapuri saattaa poiketa ja kysyä että onko kaikki ok tai soittaa jos ei ole ollut liikettä. Mun mielestä ihana kun pidetään lähimmäisistä huolta. Kerrostalolähiöissä ihmiset voivat maata kuolleena vuosia- ei sekään ole hääviä
Mistä te tiedätte että ap asuu kerrostalossa? Mun kyttääjä naapurini asuu tässä omakotitaloalueella ja kaiken lisäksi mulla on perhe, joten on erityisen omituista kytätä mun elämääni. Lisäksi tuo naapuri on päivät töissä, minä kotona, niin eihän hän aina näe, kun olen pihalla tai jossain käymässä.