Puolison järjetön nenäsumuteriippuvuus
Puoliso on käyttänyt pian 7 vuotta nenäsumutteita. Kuukaudessa saattaa mennä 3 pulloa. Olen yrittänyt puhua järkeä, mutta ei auta. Edes itselle ei voi ostaa flunssaksusina sumutetta, koska kun puoliso näkee pullon, hän ottaa sen.
Hän kyselee miksi nenä on tukossa. Olen lukuisat kerrat yrittänyt sanoa, että hän on tuhonnut limakalvonsa eikä nenä enää pian edes aukea muuta kuin operoinnilla. Mutta hän ei usko..
Monesti olen miettinyt mitä kaikkea tuo aiheuttaakaan näin pitkällä käytöllä. Voiko seuraukset olla vakavampiakin ?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenäkannu ja keittosuolavesi. Ei tarvitse suihkeita ikinä.
Kukaan ei jaksa mittailla ja keitellä sitä suolavettä joka aamu ja ilta.
Ei sitäkään oikeasti tarvi käyttää kuin silloin kun on kipeä, eikä silloinkaan ole pakko.
Mulla oli sama, pitää olla muutamia päiviä (4-5) käyttämättä, niin pääsee normaaliin tilaan. Edelleenkin käytän joskus, mutta ainoastaan silloin kun olo on todella tukkoinen.
Oletan että puolisosi käyttää siis ilman reseptiä saatavia ns. flunssasumutteita. Hänen pitäisi mennä lääkäriin ja pyytää kortisonia sisältävää allergianenäsumutetta. Se auttaisi hänet irti näistä "nasolineista". On myös reseptillä saatavia tabletteja jotka avaavat nenää.
Ennen otin flunssassa Duactia, mutta lääkäri ei enää kirjoittanut sitä ja neuvoi käyttämään avaavaa suihketta flunssassa, ei muuten.
Myös farmaseutti sanoi ettei jatkuvaan käyttöön.
Mutta kosteuttavaa suihketta ja seesamiöljysuihketta voi käyttää huoletta. Esim suihkaus kerran viikossa öljyä estää esim ettei tule räkää ja voi jopa suojata limakalvoa tartunnoilta.
Avaavat suihkeet aiheuttavat riippuvuutta ja lisäksi tuhoavat pikkuhiljaa nenän limakalvoja. Niistä seuraa kierre: tunne, ettei pysty hengittämään nenän kautta enää, koska limakalvot ovat lääkkeen käytöstä rikki ja turpeat. Ainoa mahdollisuus on lopettaa tyystin avaavat suihkeet ja hakea lääkäriltä avuksi resepti kortisonisuihkeelle, joka pitempiaikaisesti käytettynä korjaa nuo limakalvot. Ei avaa nenää hetkellisesti, vaan parantaa sen ja näin ollen nenä avautuu normaaliksi. Joku kortisonisuihke saattaa olla reseptivapaakin.
Kosteutussuikeiden käytöllä ei ole väliä, jos kokee hyväksi, sen kun käyttää.
Kukaan ei jaksa mittailla ja keitellä sitä suolavettä joka aamu ja ilta.