Perussuomalaiset eivät ymmärrä, että maatiloilla käytetään ulkomaista työvoimaa todella paljon
Eikä ole mistään korkeakoulutetuista kyse, vaan tuovat ihan maitoa ja leipää sieltä tiloilta pöytään saakka. Mitäs heidän työpanoksensa kanssa sitten, kuka nää työt hoitaa, jos ei saada ulkomaista työvoimaa? Tomaattitilojen ulkomaiset työntekijät puhuvat hyvää ruotsia ja maitotilojen ulkomaiset työntekijät jo ymmärtävät suomea. Miksi tämä asia on unohdettu, vaikka tästä riippuu meidän huoltovarmuus?
Suomalaisia työntekijöitä ei alalle ole saatu vuosikausiin.
Kommentit (70)
Ukrainalainen ja virolainen kausityövoima on ahkeraa. Työstä maksetaan käypä palkka. Moni haluaa tehdä urakalla ja saada vapaat rahana koska haluavat ansaita muutamassa kuukaudessa mahdollisimman paljon talveksi rahaa. Jostain kumman syystä nämä "riistetyt" haluavat tulla seuraavana vuonna samoille tiloille uudelleen. Jos kohtelu on jossain huonoa niin sinne ei kukaan mene. Työsuojelupiiri syynää jatkuvasti sekä tuntikirjanpitoa ,että palkanmaksua. Suomalaisia ei maatalous- ja sadon poimintatyöt kiinnosta. TES- palkka lähtötaso 9,35 e/ h
Vierailija kirjoitti:
Rajat kiinni öyh. Mistä saadaan vanhenevaan Suomeen uusia suomalaisia? Lisäksi kansainväliset sopimukset estävät moisen sekoilun onneksi.
Ei väärän värisiä työntekijöitä öyh. Edelleen, kuka kuskaa persuja bussissa, hoitaa vanhana jne.
Eroon eu:sta öyh. Ilman kansainvälisiä yhteisöjä olisimme täysin yksin Venäjän käskyläisenä.
Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Yksikään persuidea ei ole toteutettavissa tai mitenkään järkevä. Persut on kuin todella pahanhajuinen tuhnu joka jokaisella suhnauksella päästää vähän lisää kakkaa housuun.
Niin, pienipalkkalaisuus on hyvä asia rikkaille, koska näin saadaan taattua rahankierto isoille sijoittajille esim. asumistukea jakamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Ps sitä vastustakaan että ihmisiä tulee tänne töihin, mutta kun tänne tulee niitä loisia joilla ei oo tarkoituskaan työllistyä vaan tulla elelemään maan sosiaaliavustuksilla. Nistä on kyse haitallisessa mm:ssa
Vassareiden mukaan pitää saada halpatyövoimaa, että on sitten varaa maksaa tukia niiden lemmikeille itä-Helsinkiin. Jos ihonväri on riittävän vaalea niin joutuu töihin ja tummemmalla uhrius täyttyy ja saa ikuisen elätyksen.
Kyllä on pedopersulla taas fantasiat.
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu. Olen itse tehnyt maatilahommia lapsesta saakka, ja sukutila pyörii edelleen. En ole koskaan nähnyt koko seudulla yhtään ulkomaalaista, edes käymässä. Vähenevä työvoima on korvattu hienommilla koneilla. Viime vuosina lisäksi elämästä vieraantuneet mökkiläiset ovat alkaneet maksaa siitä ilosta, että saavat itse kaivaa perunansa pellosta.
Varmaan farmit on erilaisia siellä kehä kolmosen sisäpuolella. Lypsätte kaurastakin maitoa.
Kyllä näitä kausityöläisiä tulee Suomeen todella paljon ulkomailta, tekevät istutustöitä ja keräävät satoa kasvihuoneilla, asuvat kimppamajoituksessa joka ei suomalaiselle kelpaisi. Silmät aukeni kun olin töissä koronajälijityksessä ja ymmärsin kuinka pitkälti suomalainen kasvihuonetuotanto pyörii tämän ulkolaisen kausityövoiman varassa. (Infektiotaudeille otollinen leviämiskohde tuollainen kimppamajoitus mutta se ei kuulu tähän ketjuun).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kausityövoima on eri asia kuin tänne pysyvästi muuttavat ja hehkutus Närpiön kasvihuoneistakin suurena menestystarinana on vähän hiipunut viime aikoina.
Poliisi: Kymmeniä ulkomaisia työntekijöitä uhreina Närpiön kiskontavyyhdissä
Kyllä monella maatilalla on eläimiä ja työtä ympäri vuoden
Eniten ulkopuolista työvoimaa kuitenkin käyttävät tilat, joilla on tarve lyhytaikaiseen kausityövoimaan.
Karjatiloista puheenollen, ainakin Pohjois-Suomessa maatalouslomittajien työolot ovat muuttuneet sietämättömiksi karjatilojen vähentymisen myötä.
Työkohteet ovat hajallaan ympäri maakuntaa.
Lomittajan ammatista on käynyt joukkopako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat kiinni öyh. Mistä saadaan vanhenevaan Suomeen uusia suomalaisia? Lisäksi kansainväliset sopimukset estävät moisen sekoilun onneksi.
Ei väärän värisiä työntekijöitä öyh. Edelleen, kuka kuskaa persuja bussissa, hoitaa vanhana jne.
Eroon eu:sta öyh. Ilman kansainvälisiä yhteisöjä olisimme täysin yksin Venäjän käskyläisenä.
Tätä voisi jatkaa loputtomiin. Yksikään persuidea ei ole toteutettavissa tai mitenkään järkevä. Persut on kuin todella pahanhajuinen tuhnu joka jokaisella suhnauksella päästää vähän lisää kakkaa housuun.
Ja, kun venäläisiä alkoi hyökkäyssodan seurauksena tunkea Suomeen, vähän joka toinen itki,miksi meillä ei ole lakia, jolla saadaan tarvittaessa rajatkiiiiii.
Kuules ripuli, etkö ymmärrä asioiden eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kausityövoima on eri asia kuin tänne pysyvästi muuttavat ja hehkutus Närpiön kasvihuoneistakin suurena menestystarinana on vähän hiipunut viime aikoina.
Poliisi: Kymmeniä ulkomaisia työntekijöitä uhreina Närpiön kiskontavyyhdissä
Kyllä monella maatilalla on eläimiä ja työtä ympäri vuoden
Ympärivuotiseen työhön ei kannata palkata ulkomaalaisia, koska silloin he olisivat suomalaisen verotuksen piirissä. Lisäksi monivuotisessa palkkaamisessa riski jäädä kiinni työntekijän oikeuksien sortamisesta.
Karjatiloilla on jo kauan ollut pysyvästi palkattuja virolaisia ja ukrainalaisia, jotka asuu perheineen Suomessa. Samoin rakennuksilla ja teollisuudessa.
Ap, joku arvaus että MIKSI ei saa suomalaisia työhön? Marjafirmoillahan selitys oli että suomalaiset ovat laiiskoja- kunnes totuus paljastui. Oisko teillä sama vikana?
Jos perussuomalaiset olisivat hallituksessa, se aiheuttaisi huolta ja pelkoa kaukaa tulleilta uusille Suomalaisille, joiden monet siskot ja veljet, serkut ja pikkuserkut, tahtoisivat tulla kaukaisesta köyhästä kotimaastaan, vauraaseen ja suvaitsevaiseen Suomeen.
Halpatyövoiman tuominen ulkomailta on nykyajan orjakauppaa.
Jos se kaukaa tuotu tekee töitä rivakammin kuin tavallinen suomalainen työntekijä - niin tykkäätkö katsoa kun ihminen tappaa itsensä työllä? Siitäkö hyvä mieli sulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu. Olen itse tehnyt maatilahommia lapsesta saakka, ja sukutila pyörii edelleen. En ole koskaan nähnyt koko seudulla yhtään ulkomaalaista, edes käymässä. Vähenevä työvoima on korvattu hienommilla koneilla. Viime vuosina lisäksi elämästä vieraantuneet mökkiläiset ovat alkaneet maksaa siitä ilosta, että saavat itse kaivaa perunansa pellosta.
Varmaan farmit on erilaisia siellä kehä kolmosen sisäpuolella. Lypsätte kaurastakin maitoa.
Kyllä näitä kausityöläisiä tulee Suomeen todella paljon ulkomailta, tekevät istutustöitä ja keräävät satoa kasvihuoneilla, asuvat kimppamajoituksessa joka ei suomalaiselle kelpaisi. Silmät aukeni kun olin töissä koronajälijityksessä ja ymmärsin kuinka pitkälti suomalainen kasvihuonetuotanto pyörii tämän ulkolaisen kausityövoiman varassa. (Infektiotaudeille otollinen leviämiskohde tuollainen kimppamajoitus mutta se ei kuulu tähän ketjuun).
Kenen sinä kuvittelet tekevän Espanjassa ja Italiassa hedelmien , vihannesten ja marjojen korjuutyön? Siellä työn tekee pa#pe ritt#omat afri kkalaiset , jotka asuu pellon syrjässä apulantasäkeistä rakennelluissa majoissa. USAssa korjuutyln tekee pap# #eritto mat mek sikolaiset ja muut etelä-amerikkalaiset. Ruuan halpuus missä tahansa maailmassa perustuu siihen, että joku tekee sen raskaan työn halvalla. Onko se oikein. No ei ole, mutta näin se talous pyörii ja kuluttaja saa tuotteensa edullisesti.
Äklöjä orjapiiskureita kaikki yrittäjät -maalla ja kaupungissa. Rahalla ei ole moraalia.
Vierailija kirjoitti:
Jos se kaukaa tuotu tekee töitä rivakammin kuin tavallinen suomalainen työntekijä - niin tykkäätkö katsoa kun ihminen tappaa itsensä työllä? Siitäkö hyvä mieli sulle?
Ukrainalaisilla ja virolaisilla on vielä parempi kunto kuin suomalaisilla vetelyksillä. Ylipainokin on harvinaista. Niin vaan lääkärit ja opettajatkin painaa fyysisesti raskasta duunia muutaman kuukauden kesällä että saavat viedään koko vuoden palkkaansa vastaavan summan rahaa kotiinsa. Ihan kiva lisä elantoon. Kun on hyvä kunto ,ei fyysinen työ tapa.
Vierailija kirjoitti:
Äklöjä orjapiiskureita kaikki yrittäjät -maalla ja kaupungissa. Rahalla ei ole moraalia.
Ja silti sinä vingut, että ruoka on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Odotan innolla sitä aikaa, kun maitoa ja juustoa myydään 4-kertaisella hinnalla ilmoittaen tölkissä/paketissa, että alkutuotannossa on maksettu samaa palkkaa kuin varhaiskasvattajille. Ja kaupunkilaiset ostavat tätä kilvan, koska eiväthän he halua osallistua riistoon, eiväthän?
Näinpä. Monien mielestä ruoan pitäisi olla puoli-ilmaista ja suomalaista, totta kai 😆😆😆
Työolot ja palkkaus kuntoon, niin kyllä suomalaisiakin maatiloille lähtisi. Itse harkitsin korona-aikana, mutta luin maatilojen työolojen puutteista, minkä takia moni suomalainen silloin lopetti. No allergioiden takia en ehkä voisi työskennellä maatiloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen sinä kuvittelet tekevän Espanjassa ja Italiassa hedelmien , vihannesten ja marjojen korjuutyön? Siellä työn tekee pa#pe ritt#omat afri kkalaiset , jotka asuu pellon syrjässä apulantasäkeistä rakennelluissa majoissa. USAssa korjuutyln tekee pap# #eritto mat mek sikolaiset ja muut etelä-amerikkalaiset. Ruuan halpuus missä tahansa maailmassa perustuu siihen, että joku tekee sen raskaan työn halvalla. Onko se oikein. No ei ole, mutta näin se talous pyörii ja kuluttaja saa tuotteensa edullisesti.
Ja britit on kusessa kun eivät saa halpaa kausityövoimaa sadonkorjuuseen ja muihin pskahommiin Itä-Euroopasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Ps sitä vastustakaan että ihmisiä tulee tänne töihin, mutta kun tänne tulee niitä loisia joilla ei oo tarkoituskaan työllistyä vaan tulla elelemään maan sosiaaliavustuksilla. Nistä on kyse haitallisessa mm:ssa
Heillekin pitäisi antaa työlupia niinkuin ukrainalaisillekin, mutta kun on oikeanlaisia sotia ja oikeanlaisia naamoja.
"Perussuomalaiset ei lähde hallitukseen, joka ei rajoita tuntuvasti Euroopan ulkopuolelta tulevaa sellaista maahanmuuttoa, joka on Suomelle taloudellisesti ja turvallisuuden kannalta haitallista."
Itse et ymmärrä mitä kyseinen lause tarkoittaa.