Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästäisitkö lapsesi tällaiseen yökylään?

Vierailija
19.04.2023 |

Kesän tullen tekisi mieli antaa 13 v lapsemme käyttää pihaamme yökyläilyihin. Ystävät ovat 13-15 vuotiaita ja meillä on kaksi hyvää telttaa käytettävissä. Ensimmäiseen telttakyläilyyn voisi tulla enintään kolme ystävää ja seuraavaan jopa kaikki. Kaveriporukassa on kahdeksan nuorta, jotka eivät ole koskaan hankkiutunut ongelmiin.

Asumme omakotitalossa keskisuuressa kaupungissa. Talomme takapihalle on näkyvyys vain päättyvältä tieltä, jota kuljetaan vain yhteen omakotitaloon ja tämän omakotitalon asukkaat ovat normaaleja ihmisiä. Etupihan puolella on tie, jossa on hyvin vähän yöllistä ohikulkuliikennettä, ei juurikaan melua, baarista tulijoita tms.

Mielestämme telttapaikka takapihalla, tai sateella katetulla terassilla talon takana, olisi riittävän turvallinen, kun se olisi sopivan piilossa satunnaisilta ohikulkijoilta. Vaikka lapset juttelisivat läpi yön, niin talomme seinä estäisi puhetta kuulumasta etupihan tielle päin. Kuulisin tarvittaessa itse avoimesta ikkunasta, että miten teltassa elämöitäisiin. Teltasta pääsisi myös sisälle, jos tahtoo.

Ajattelisin, että siinä olisi kivaa puuhaa, jos yöpyisivät teltassa. Pihalla voisi myös pelata pelejä ja grillata. Sisällä voisi käydä vessa, pesulla tai ruokailemassa, mutta lapsella on vain pieni oma huone, jossa ei olisi porukalla yhtä viihtyisää. Itse tein telttaretkiä yhdessä ystävieni kanssa kesäisin kauempanakin kotoa ja ilman valvovia aikuisia, mutta miten nykyiset kaupunkilaislapset?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni aika turvallisuushakuinen itsekin, mutta mitä mieltä sinä olet tästä suunnitelmastani? Kirjoitin lapsista, vaikka ovat toki jo teinejä. 

ap

Vierailija
2/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin sellaisen ystävän luo, jonka vanhempiinkin voisin luottaa. Telttailu varmasti kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivalta kuulostaa, kyllä päästäisin, toki vasta juteltuani yökylän vanhempien kanssa kuten meillä on tapana (vaikka kuulema kenenkään muun vanhemmat ei soita yökyläpaikkaan, minä vain :D)

Vierailija
4/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisesti  teinityttöjen ei ole   turvallista   nukkua teltassa  kaupungissa.    Yöllä  juuri  hulluimmat hiipparit   ovat liikkeellä.   Ruotsissa   on  tapettu   tyttöjä teltassa  ym.   Yöt  nukutaan meillä   sisätiloissa  , siksi  juuri on ovet ja lukot.  Meiltä ei myöskään pääse  yökylään sinne   missä on  isoveljiä  paikalla.

Vierailija
5/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävisi. 

Vierailija
6/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin yleisesti  teinityttöjen ei ole   turvallista   nukkua teltassa  kaupungissa.    Yöllä  juuri  hulluimmat hiipparit   ovat liikkeellä.   Ruotsissa   on  tapettu   tyttöjä teltassa  ym.   Yöt  nukutaan meillä   sisätiloissa  , siksi  juuri on ovet ja lukot.  Meiltä ei myöskään pääse  yökylään sinne   missä on  isoveljiä  paikalla.

Mitä? Isoveljet paikalla...

Vierailija
7/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat jo aikuisia, mutta tutun kaverin luo olisin päästänyt. Omassa pihassakin oli aikanaan teltta ja lapset kavereineen yöpyivät siellä. Jo omassa lapsuudessanikin tätä harrastettiin. Ihan kivoja muistoja.

Vierailija
8/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Kuulostaa hurjan kivalta ja sinä kuulostat vastuulliselta vanhemmalta.

-Ja tämän viestin kirjoitti äiti, jonka 13v ainokainen on ollut vain kaksi kertaa yökylässä (samassa paikkaa).

Vierailija
9/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaveriporukassa on tyttöjä ja poikia ja ovat yökyläilleet toistensa kodeissa sisällä pienemmillä kokoonpanoilla. Kaksi eri sukupuolta olevaa  eivät ole nukkunut yhdessä, vaan silloin on ollut aina vähintään kolme. Sukupuoliasioista kyllä keskustelevat, mutta eivät ole tähän päivään mennessä seurustelleet keskenään.

Silloin kun minä olin nuori telttailimme tyttöporukalla.

Kiitos palautteesta. Lisää?

ap

Vierailija
10/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa turvalliselta. Päästäisin.

Vierailija
11/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Muutaman vuoden päästä ne telttailee festareilla. Tuo nyt on ihan älytöntä paapomista.

Jos joku suostuu tulemaan, toki saavat telttailla.

Vierailija
12/12 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas millaisia mörön pelkääjiä. Lippukuntamme lapset käyvät yöleireillä teltoissa vanhemman johdolla n 10 vuotiaaksi ja siitä eteenpäin (n12v ->) retket tehdään omin voimin ilman aikuisia. Ajatelkaa: pimeässä, ehkä sateisessa, metsässä, teltassa tai laavussa, itse tekevät iltaruokansa trangialla ja yöpalan nuotioilla. Nukkuvat rauhallisesti. Ja kaikki tavarat kannetaan itse metsään ja takaisin.

Yksikään mörkö, veitsimies, susi, raiskaaja tai karhu ei ole heitä uhannut eikä pelotellut.

Äidit, älkää katselko älyttömiä amerikkalaisia kauhusarjoja, joissa paha vaanii heti oven takana.