Montako muuttoa olet elämässäsi tehnyt?
Itselläni pian edessä muutto numero 26, lisäksi lukuisia posterestante osoitteita, jolloin majaillut ystävien/sukulaisten luona syystä jo toisestakin. Ikää 42 vuotta. Onko tällainen määrä mielestäsi paljon vai vähän ja miksi? Muutot itselläni Suomen sisällä.
Kommentit (44)
Mulla on nyt 14. osoite. Lapsuudessa muutin 3 kertaa. Olen joutunut työn perässä muuttamaan usein kaupungista toiseen.
Olen muuttanut maasta toiseen kahdesti ja muuten saman kaupungin sisällä Max 10 kertaa
Nyt aikuisena kolme kertaa.
Lapsuudessa 7 kertaa.
10 kertaa maasta toiseen, Suomessa aikuisena 5 kertaa, lapsena lukuisia kertoja.
Pikaisesti laskettuna 19, jos opiskelija-ajan asunnotkin lasketaan mukaan
19 kertaa ja tuohon sisältyy 7 eri paikkakuntaa. Suurin osa noista muutoista oli aivan turhia ja johtui toisen vanhemman päähänpistoista. Mikään ei tunnu kodilta, ei pysyvyyttä, tasapainoa tai juuria.
N34
Vierailija kirjoitti:
Tehnyt itse vai ollut mukana esim. lapsena?
Laskuissa ei tietysti ollut mukana elämäni ensimmäinen koti, mutta lapsuusajan muuttoja, joihin en ole voinut vaikuttaa, yhteensä 3. Kaikki loput muuttoja/asunnottomuusjaksoja kotoa lähdön jälkeen.
Laskemalla piti laskea. 34 sain yhteensä, voi olla, että unohdin jonkun.
Nainen 41v.
Vierailija kirjoitti:
Laskemalla piti laskea. 34 sain yhteensä, voi olla, että unohdin jonkun.
Nainen 41v.
Vakituiset osoitteet näkyvät kaikki suomi.fi omissa tiedoissasi- Tarkistin just omani, opiskeluajan asuntoja ei ollut, koska olin vielä kirjoilla virallisesti vanhempien luona
Vierailija kirjoitti:
19 kertaa ja tuohon sisältyy 7 eri paikkakuntaa. Suurin osa noista muutoista oli aivan turhia ja johtui toisen vanhemman päähänpistoista. Mikään ei tunnu kodilta, ei pysyvyyttä, tasapainoa tai juuria.
N34
Miksi mikään ei tunnut kodilta? Miksi ei ole pysyvyyttä? Miksi seinät ovat sama asia kuin juuret? Itselläni ei ole kuvatun kaltaista ongelmaa. Itseasiassa, olen harmissani, ettemme muuttaneet lapsuudessani enemmän ja jäin jumiin pienelle paikkakunnalle. Minulle koti on siellä, missä olen, loppupeleissä maapallo, pysyvyyteni on omassa mielessäni ja sen hallinnassa, ja juureni ovat verisiteissä useita sukupolvia taaksepäin, eivät Suomen pikkukylien juorukerhoissa. Onnekseni lukuisat ulkomaanmatkat nuoruusvuosinani paikkasivat sitä asiaa jonkin verran-tarvinneekin jälleen varata matka. T.ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt 14. osoite. Lapsuudessa muutin 3 kertaa. Olen joutunut työn perässä muuttamaan usein kaupungista toiseen.
Ikä selventäisi asiaa ja antaisi vertailupohjaa :)
Vierailija kirjoitti:
Pikaisesti laskettuna 19, jos opiskelija-ajan asunnotkin lasketaan mukaan
Muistin väärin eli virallisia osoitteenmuutoksia löytyi suomi.fi sivujen tiedoistani 11 aikuisiällä, opiskeluajan olin melkein koko ajan kirjoilla vanhempien luona niin ne osoitteenmuutokset puuttuivat. Yhteensä 17 muuttoa mulla
Lapsena 4 ja aikuisena 4. Aika vähän muuttoja, kun ikää jo 63 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N34
Miksi mikään ei tunnut kodilta? Miksi ei ole pysyvyyttä? Miksi seinät ovat sama asia kuin juuret? Itselläni ei ole kuvatun kaltaista ongelmaa. Itseasiassa, olen harmissani, ettemme muuttaneet lapsuudessani enemmän ja jäin jumiin pienelle paikkakunnalle. Minulle koti on siellä, missä olen, loppupeleissä maapallo, pysyvyyteni on omassa mielessäni ja sen hallinnassa, ja juureni ovat verisiteissä useita sukupolvia taaksepäin, eivät Suomen pikkukylien juorukerhoissa. Onnekseni lukuisat ulkomaanmatkat nuoruusvuosinani paikkasivat sitä asiaa jonkin verran-tarvinneekin jälleen varata matka. T.ap
No eihän se ole pysyvyyttä jos milloin tahansa toinen keksii tarvitsevansa vaihtelua ja lapsena on pakko raahautua perässä.
Sinä koit pienellä paikkakunnalla kasvamisen "jumiutumiseksi" ja päässyt sitten myöhemmin nauttimaan siitä vaihtelusta. Meillä on selkeästi hyvin eri lähtökohdat joten ymmärrän ettet voi ymmärtää minun kaipuutani siihen että elämä olisi tasaista ja jopa ennalta-arvattavaa.
Vakituisia asuntoja tai edes osoitteenmuutoksia ei ole kuin alle kymmenen, mutta jos lasketaan kaikki opiskelu- ja työasunnot, en jaksa edes laskea. Puoli elämää eli 30 vuotta on ollut sama vakituinen osoite, mutta työasuntoja on ollut 5. Ennen sitä muutin jo lapsena useamman kerran, sitten opiskelun, työn ja kumppanin vuoksi yli 10 kertaa.
Just laskin, että taisi tulla 20 täyteen viimeisimmän muuton kohdalla. Nämä siis 46 vuoden aikana (nyt olen vanhempi)
Tehnyt itse vai ollut mukana esim. lapsena?