Pienituloinen haaveilee omasta hevosesta
Eli tuttu on ostanut maatilan (sai halvalla) ja sinne aikoo nyt ostaa oman hevosen. Vuositulot ovat luokkaa 20-30 k/v. Olen lukenut että hevosen ylläpito maksaa noin 1000 e/kk. Ottaisitko esille tuon tutun kanssa vai onko se tökeröä?
Kommentit (37)
Tuohan on monen heppatytön unelma, aikuisenakin. Harva vaan pystyy toteuttamaan.
Ei se raha mutta se kiinnioleminen 24/7/365
Hänellä sentään ON vakaa palkkatulo. On talliyrittäjiä, joille tulon on tultava hevosista.
Jos heppa on vuokratallissa, ovat Kulut tuota luokkaa.
Oma talli on edullisempi varmasti.
Itsekin otan enää vain jos saan jos saan joskus omaan pihaan.
Hevosten pitäminen tuo tukun muitakin kustannuksia kuin talli. Hyvä olis avata tätä tutulle. Jos ei itse tajua.
Vierailija kirjoitti:
Hevosten pitäminen tuo tukun muitakin kustannuksia kuin talli. Hyvä olis avata tätä tutulle. Jos ei itse tajua.
AV antoi tuomion. On kuulemma halpaa äläkä puutu toisen asioihon.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miten se tonnin kuussa maksaa, jos voi omassa tallissa pitää? Ei heinä ym. ruoka nyt niin kallista ole kai vielä tänäkään päivänä, eikä hevonen uusiakenkiäkään ihan joka kuukausi tarvitse. Tallivuokrahan hevosen kohdalla isoin säännöllinen kuluerä on, eikä tuttusi kai itselleen joudu sitä maksamaan.
Eläinlääkärikulut nousevat helposti useisiin satoihin tai jopa tuhansiin huonolla tuurilla. Koskaan ei voi tietää, osuuko omalle kohdalle. Hevosia ei voi pitää yksitellen koska se on laumaeläin eli pitäisi otta sille kaveri = kaksinkertaiset menot. Lisäksi niissä on kiinni todella tiukasti, koskaan ei voi ajatellakaan lomailua ellei ensin löydä luotettavaa lomittajaa. Samoin joka päivä on mietit menot sen mukaan, että ehtii huolehtia hevoset ja tallityöt.
Jos tuttusi tallissa on tilaa toisellekin hevoselle, hän saa toisesta paikasta vuokratuloa ja omalle hevoselleen laumakaverin.
Vähän ihmettelen tuota määritelmääsi pienituloinen, kuukausitulona tuo haarukka on 1 600 - 2 500. Ei nyt ihan pienistä pienin.
Otsikon perusteella luulin, että provossa joku ap:n työtön tt-tukea saava kaveri aikoo ostaa hevosen vuokratalliin.
Ja se on sitten sulta pois, jos tämä tuleva ex-kaverisi ostaa hevosen. Taitaa kismittää jo se maatilakin. Jos olisin tämä tyyppi, josta puhut en vältsyy lähettäis tuparikutsua.
Vierailija kirjoitti:
Otsikon perusteella luulin, että provossa joku ap:n työtön tt-tukea saava kaveri aikoo ostaa hevosen vuokratalliin.
Sama. Sen sijaan omalla maatilalla, jos ei ole pahasti velkaa, voi elää aika pienilläkin tuloilla. Jos tallista saa lisäksi vuokratuloa, yhtälö ei ole mitenkään mahdoton.
Voithan kysyy muistaako tuttu että huoleton on hevoseton mies. Luultavasti muistaa muttei välitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 hevosta ja poni kotipihassa ja niiden kulut ei edes yhteensä ole lähelläkään tuhatta euroa kuukaudessa.
'
Hevonen on myös ekologisempi vaihtoehto autoon verrattuna ja niillä on pidempi historia takana.
Löytyykö sinulta hevoskärryt kauppareissuja varten?
Vierailija kirjoitti:
Voithan kysyy muistaako tuttu että huoleton on hevoseton mies. Luultavasti muistaa muttei välitä.
Mutta vanhan kansan mukaan "rahalla saa ja hevosella pääsee."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vanhan kansan mukaan "rahalla saa ja hevosella pääsee."
Mä olen alkanut miettiä, onko tuo nykyisin ymmärretty väärin. Ei huoleton ole huolia vailla ilman hevosta, vaan koska on suhtautunut huolettomasti hevosen hoitoon, hevonen kuoli.
Mitenköhän lienee?
Mistäs sinä tiedät mikä hänen mielestään on kallista ja mikä ei?