Miksi suomenkielessä nykyään kutsutaan kaikkia ihmiä ' SE' eikä hän???
Joskus se vain ' kolahtaa' korvaan, kun puhutellaan kaikkia ' SE teki sitä ja tätä...' . Miksi ei voi sanoa ' Hän' . Minun mielestäni ei kuulosta turhan ' hienolta' , ehkä joistakin voi. Mutta ihmettelen vain, miksi tuota SE sanaa on alettu viljelemään kaikista, eläimistä, ihmisistä...
Kommentit (9)
Hän-sanaa käytettiin vain epäsuorassa kerronnassa (Liisa sanoi, että hän tulee meille tänään). Myöhemmin hän valittiin viralliseksi muodoksi, mutta eihän se ihmisten puhetta mihinkään muuta.
Kun vertaa suomea ja eestiä huomaa miten nuori kieli suomi on.
Suurimmassa osassa suomen murteista sanotaan se eikä hän. Joissain lounaismurteissa (ja en muista missä muualla) sanotaan hän ja sieltä se on tullut kirjakieleenkin.
Oikeasti ja perinteisesti yksikön kolmas persoona on suomessa ilmaistu aina pronominilla se.
Mikael Agricolan kotikieltä ei varmuudella tiedetä, mutta se on ollut joko suomi tai ruotsi, mutta ei viro.
henkilöstä kolmannessa persoonassa, tapahtui muutama vuosi sitten.
Mutta ei, se ei ollut uni, enkä kuullut sitä baaritiskillä.
Eli minä, joka olen kotoisin Keski-Suomesta, katson kyllä puhuvani ihan oikein, kun sanon " se" . Kirjakieli on sitten erikseen, ja siinä nyt on kielipoliittisista syistä pakko käyttää " hän" -sanaa.
Kun puhutaan hänestä on kuin kyse olisi jostain aivan ventovieraasta ja ulkopuolisesta ihmisestä.