IBS mitä SAA syödä?
Fodmap kieltolistat luettu. Kasvissyöjänä vaan ei jää paljon mitään jäljelle.
Kommentit (40)
Primperania, Pegorionia/ Movicolia, Gavisconia, Lopexia sekä vettä.
En tiennyt, että ripulitahrat housuissa on muotia.
Kirjasuositus Mosley: Älykäs suolisto. Apteekista kysymään apua, itsellä kokeilussa entsyymit ja olen voinut kivuitta syödä jopa parsakaalia.
Mulla auttoi kahvin jättäminen melko paljon, ei edes ollut niin vaikeaa kuin kuvittelin. Lisäksi aloitin 16:8 pätkäpaaston, niin vatsa saa levätä, eikä pulputa jatkuvasti. Toki muutenkin oltava tarkkana mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Laihduta. Joka ikinen tätä "sairastava" on läski.
Miten, jos en voi mennä lenkille tai jumppaan ripulin pelossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta. Joka ikinen tätä "sairastava" on läski.
Miten, jos en voi mennä lenkille tai jumppaan ripulin pelossa?
Kotijumppaa Tenat housussa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nyt taas vatsa sekasin, yö rampattu vessassa. Mulla Chrohn. Mun pitää näköjään syödä vaan avacadoa, mansikoita ja broileria ilman mitään mausteita.
On tämä semmosta seikkailua ettei tosikaan.
Tuossapa on juuri ne ruoka-aineet (sipuli puuttui..) joita mun mahani ei kestä.
Mikä vaan kertoo siitä, että ole olemassa yhtä ainoaa kaikille sopivaa listaa, tai edes listaa sopimattomista ruoka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vettä. Voit vaikka tehdä semmosen lumibowlin, eli otat lunta pohjalle, jääpaloja päälle ja vesikastiketta myös. NAM!
Hömelö olet. Tuosta tulee ripuli, kylmä vesi aiheuttaa sen!
(eli et okeasti ymmärrä lainkaan asiaa, mitä kommentoit mukahauskasti)
Fodmap ei ole lopullinen ruokavalio. Rauhoitat tilanteen ensin sillä ja muutaman viikon päästä alat rauhassa lisätä "kiellettyjä" aineita joukkoon ja kokeilla.
Olen ollut pari vuotta aika tiukalla foodmap-kuurilla. Käytän kipulääkkeitä ja Imodiumia ja maitohappobakteereita ja sitten kun alkaa helpottaa rupean herkutteleen. Pääsiäisen aikaan söin jäätelöitä ja muutama suklaanamukin meni ja sitten kävi niin että en ennättänyt ihan veskiin kun kakat tuli.
Ostin tänään hapankaalia ja kokeilen sitä. Onneksi yöt sujuu aika kivasti nukkuen nykyään.
Lihaa ja munia, broileria, kalaa, voita. Ylipäätään eläinperäisiä tuotteita. Kasvissyönnillä pilaat terveytesi muillakin tavoin. Miten vaikea on tajuta, että suolisto ei kestä kasviksia? Ihminen ei ole märehtijä eikä mikään gorilla.
%23CarbAddictionDocEntäpä jos on Ibs:n lisäksi saanut perinnöksi taipumuksen korkeaan kolesteroliin niin otapa siinä voita ja munia ja punaista lihaa!
Vierailija kirjoitti:
Tofua, riisiä ja sallittuja kasviksia. Pähkinät ja siemenet taitaa käydä myös ja esim. kvinoa.
Mulle ainakin sopii nämä ja beanbetter fermentoidut härkäpapupalat, vaikka muuten pavut ja herneet ei käy. En kyllä silti itse pystyisi olemaan täysin kasvissyöjä tällä ruokavaliolla..
Paskan marjat. Itse olen ennemminkin alipainoinen kun ibs rajoittaa ruokavaliota ja usein on kipeä ja huono-olo eikä voi syödä.
Huonoimpina aikoina voin syödä vain lihaa ja keitettyä perunaa. Onneksi en ole kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Paskan marjat. Itse olen ennemminkin alipainoinen kun ibs rajoittaa ruokavaliota ja usein on kipeä ja huono-olo eikä voi syödä.
Sama. Ibs alkoi oireilemaan ensimmäisen kerran kun olin alipainoinen.
Ummetus ei ole normaalia ja se kestää pitkään.