Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasten neurologiset sairaudet ja kehityshäiriöt tutkitusti lisääntyneet?

Vierailija
17.04.2023 |

Tätä asiaa olen pohtinut työssäni vaka opettajana. Tutkimuksia en netistä löydä, mutta tämä kyllä kiinnostaa.

Omassa lapsiryhmässäni 21 lasta, joilla 6:lla nepsy-lausunto. Tämän lisäksi parilla käytöshäiriöitä ja useammalla kielellisiä haasteita. Muutama lapsi, joilla ei ole "mitään". Muutos huonompaan alkoi 10v sitten. Viimeiset viisi vuotta ollut jyrkkää alamäkeä. Huoli kova näiden lasten vuoksi. Olisi kiva tietää syy näiden lisääntymiseen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika ihmeellistä kuin myös että vähenee taas yhtä merkillisesti jahka ylimääräiset tuet karsitaan ja vanhemmat joutuvat hoitamaan itse. 

Vierailija
2/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismipiirteiset ovat lisääntyneet. Mutta ei pidä nähdä asiaa negatiivisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli uutinen, että somaliäitien d-vitamiinin puutos raskausaikana aiheuttaa neurologisia ongelmia sekä heidän kulttuurissaan myös sisäsiittoisuus yleistä.

Vierailija
4/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älylaitteiden liikakäyttö on iso ongelma.

Meillä juuri 2 v täyttänyt poika. Puheen kehitys on ollut nopeaa, kun luetaan paljon ja keskustellaan lapsen kanssa. Telkkarista saa katsoa vain rajatusti paria lastenohjelmaa, älylaitteilla poika ei ole ollenkaan. Lapsi puhuu paljon, osaa kysyä kysymyksiä, luokkaa "missä auto on?" Lapsi on reipas ja leikkii itsekseenkin.

Minusta moni nykyään diagnoosin saava lapsi olisi "terve", jos älylaitteita ei käytettäisi, lapsien kanssa puhuttaisiin riittävästi ja tehtäisiin arkisia asioita yhdessä. Olosuhteista tuo oireilu osalla johtuu. Ei kaikilla tietenkään, mutta ei lasten terveys noin paljon ole lyhyessä ajassa muuttunut.

Vierailija
5/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsi oli kiukkuliisa, nyt sellaista sanotaan erityisherkäksi. En tiedä onko ongelmat lisääntyneet, mutta ainakin kaikenlaiset nimet ja diagnoosit on. En sitten tiedä kuinka moni niistä on lääkärin toteama ja kuinka moni äidin toteama.

Vierailija
6/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus samanlainen. Olen myös vakaope, tosin hoitovapaalla parhaillaan. Tuntuu että lasten nepsy-oireet ovat jo ihan normijuttuja. Suuri osa vanhemmista eivät ole mitenkään surullisia tai huolissaan lapsistaan.

Vierailija
7/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotukset ovat yksi todennäköinen syy. Noin 60 vuotta sitten rokotuksia ole ennen kouluikää suunnilleen 5 kpl, nyt taitaa jo olla 15. Ennen rokotettiin aidosti vaarallisia tauteja vastaan (polio, kurkkumätä), nyt rokotteita jaellaan kaikkeen ripulista kausi-influenssaan.

Vierailija
8/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tutkia, aiheuttavatko älylaitteet ADHD:ta. Ruutuja tungetaan jo vastasyntyneille.

Mulla itsellä on aikuisiällä saatu ADHD-diagnoosi, mutta pelikonsolien kanssa olen kasvanut minäkin. Ruutuaikaani ei ikinä rajoitettu, koska olin ihanan hiljaa pelatessani. Musta tuli peli- ja alkoholiaddikti, jonka negatiivisten tunteiden säätelyn taso nolla.

Vierailija
9/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tutkia, aiheuttavatko älylaitteet ADHD:ta. Ruutuja tungetaan jo vastasyntyneille.

Mulla itsellä on aikuisiällä saatu ADHD-diagnoosi, mutta pelikonsolien kanssa olen kasvanut minäkin. Ruutuaikaani ei ikinä rajoitettu, koska olin ihanan hiljaa pelatessani. Musta tuli peli- ja alkoholiaddikti, jonka negatiivisten tunteiden säätelyn taso nolla.

Tästä muuten on jonkinlaista tutkimusnäyttöä, että aikuisiällä alkanut adhd-oireilu saattaa olla ihan oikea adhd. Yleensä puhutaan itse aiheutetusta tarkkaavaisuusongelmasta (ADT):

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/aikuisiassa-alkava-adhd-mah…

Mitä kaikkea älylaitteet ja stressaava elämä tekevät aivoille. Jopa mun 65-vuotias isä on koukussa puhelimeen ja räplää sitä myös ajaessaan. Menee levottomaksi ja kiukkuiseksi, jos jossain tilanteessa ei saa käyttää puhelinta... Saisi kirkkaasti nyt ADHD-diagnoosin, jos tutkittaisiin.

Vierailija
10/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen tuen lapsista maksetaan kunnille valtionapua. Kunnilla on talouskriisi..

Vierailija
11/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisen tuen lapsista maksetaan kunnille valtionapua. Kunnilla on talouskriisi..

Oma kokemukseni on, että on tosi vaikeaa saada lapsi erityisen tuen piiriin. (Erittyisopettajat vähättelevät lapsen ongelmia tai vanhemmat eivät suostu ottamaan tukea vastaan tai edes myöntämään että tuentarve on iso. Usein kyse S2 lasten vanhemmista). Ja vaikka saisikin, ei ole mitään resursseja että lapsi saisi esim avustajan. Tämä tilanne ainakin eskarissa.

Vierailija
12/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aivan selvää, että älylaitteet vaikuttavat lapsiin todella paljon.

Vanhempien vastuulla on kontrolloida laitteiden käyttöä.

Iso osa vanhemmista ei jaksa tehdä tätä ikävää hommaa.

Vierailija
13/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmiportaisen tuen malli on yksi vitsi. Ainakin meidän päiväkodissa se ei merkkaa mitään. Hienot kirjoitukset lausunnoissa, mutta ei mitään resursseja toteuttaa niitä kolmen työntekijän voimin. Nytkin on useampi tehostetun lapsi+s2 lapsia joille pitäisi kaikenlaisia yksilöllisiä opetushetkiä pitää. Täytän nytkin opettajana ainoalla kahvitauollani lasten puheterapiavihkoja....(nyt saikulla, jos joku sitä miettii).

Vierailija
14/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto lisääntynyt. Aina näitä todennäköisesti ollut, mutta nykyään herkemmin saadaan diagnosoiduksi ja kuntoutettua tuottaviksi yksilöiksi.

Vierailija
15/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto lisääntynyt. Aina näitä todennäköisesti ollut, mutta nykyään herkemmin saadaan diagnosoiduksi ja kuntoutettua tuottaviksi yksilöiksi.

Vaikea uskoa tätä. Muistan omasta lapsuudesta että koko koulussa (n.300 oppilasta) oli muutama häirikkö lapsi. Kaikki tiesivät nämä muutamat tyypit ja kiersivät kaukaa. Ainkin yksi näistä oli huostaanotettu, eli ei välttämättä mitään neurologista syytä häiriökäytökselle. Sitten oli muuta r-äännettä opetteleva. Villejä poikia oli muutama joka luokalla, mutta opettaja veti heidät korvista käytävälle ja kyllä ne siitä taas rauhoittui.

Vierailija
16/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana sinun pitäisi tietää, että nepsyt periytyvät. Useimmilla on monia liitännäisiä vielä.

Kun olin aikoinaan Asperger - luennoilla/ koulutuksissa niin niissäkin korostettiin periytyvyyttä ja näytettiin kuviona, miten ihmisen aspergerin liittyy monia muita piirteitä. Oli iso ympyrä asperger ja sen sisällä osin toisiaan leikkaavat ympyrät, joista löytyi mm Adhd, Add, Tourette, OCD jne...

Katsokaa ympärillenne sukuun tai muuhun lähipiiriin. Me monistumme koko ajan ja myös geenit siirtyvät edelleen ja edelleen.

Vierailija
17/17 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana sinun pitäisi tietää, että nepsyt periytyvät. Useimmilla on monia liitännäisiä vielä.

Kun olin aikoinaan Asperger - luennoilla/ koulutuksissa niin niissäkin korostettiin periytyvyyttä ja näytettiin kuviona, miten ihmisen aspergerin liittyy monia muita piirteitä. Oli iso ympyrä asperger ja sen sisällä osin toisiaan leikkaavat ympyrät, joista löytyi mm Adhd, Add, Tourette, OCD jne...

Katsokaa ympärillenne sukuun tai muuhun lähipiiriin. Me monistumme koko ajan ja myös geenit siirtyvät edelleen ja edelleen.

Ajattelisin että adhd on sellainen, minkä olettaakin monistuvan ympärillämme. Adhd ei kuitenkaan välttämättä edes näy ihmisestä jos esimerkiksi lääkitys päällä.

Mutta muut nepsypiirteet ovat sellaisia, että ihmisestä ei välttämättä ole vanhemmaksi tai edes kovin helpoksi kumppaniksi....eli miksi nämä ovat kuitenkin lisääntyneet niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi