Te jotka olette kokeilleet 24 h paastoa, millaisia kokemuksia?
Kuinka paljon joitte vettä? Joitteko kahvia? Jotain juuresmehua?
Kommentit (29)
Paljon vettä ja yrttiteetä. Kasvismehua ja herkkuna kasvislientä. Päivän kalorit ei saa ylittää 400. Hedelmämehu maistuu taivaallisen hyvältä mutta on aika kaloripitoista.
En ole vielä kokeillut, mutta tänä keväänä kokeilen pidempää vesipaastoa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon vettä ja yrttiteetä. Kasvismehua ja herkkuna kasvislientä. Päivän kalorit ei saa ylittää 400. Hedelmämehu maistuu taivaallisen hyvältä mutta on aika kaloripitoista.
Ei tuo ole mikään paasto, jos syödään tai juodaan kaloreita.
Itse nuorempana vedin noita 24h paastoja jopa vahingossa. Ei noissa vielä tule niitä "uskonnollisia" vapauden tunteita mitä eri uskovat hakevat paastolta. Kannattaa kokeilla suoraan 36h tai 48h niin pystyy ymmärtämään mikä siinä paastossa on hienoa. Suolavettä suosittelen, mutta lyhyen paaston tekee kyllä pelkällä vedellä
Vissyvettä, hanavettä. Joskus elektrolyyttijuomaa tai vihreää teetä. Musta kahvi ok, itse en juo. Määrät yksilöllisiä, itselleni tulee helposti pää kipeäksi, jos en juo tarpeeksi.
Juuresmehut eivät kuulu paastoon, koska niissä on kaloreita.
24 tunnin paasto on ihan helppo nakki, ei se vaadi mitään sen kummempia erityisvalmisteluja. Toki jos olet tyypillinen länsimaalainen, joka ei pärjää neljää tuntia syömättä, niin ehkä kannattaa aloittaa ensin vaikka 14 tai 16 tunnin paastosta ja pidentää paastoaikaa hiljalleen.
Ja jos jotain hyötyjä haluat, niin sitten pitää paastota säännöllisesti. Yksi 24 tunnin paasto ei saa aikaan mitään. Eli ota pätkäpaasto elämäntavaksi.
Huippuasiantuntija Robert H. Lustig'in mukaan suoliston bakteerit käyttävät ravinnokseen suolen pintaa suojaavaa limakalvoa jos epäät niiltä muun ravinnon paastoamalla...
Siitä tulee hyvä olo. Kun se järjetön näläntunne iskee, niin se tunne kestää noin 50- 70minuuttia vaan. Sen jälkeen ei ole nälkää ja voi olla rauhassa paaastolla.
Helposti oon ollut pelkällä vesipaastolla 3 vrk. Ihan hyvä kokemus, ei ollut edes nälkä.
Mindy Pelz selittää miksi 24 tunnin paasto voi olla lähes maaginen terveysteko. Perustuu kantasoluihin (stem cells):
Noin lyhyt aika nyt hädin tuskin edes on paasto.
Vierailija kirjoitti:
Helposti oon ollut pelkällä vesipaastolla 3 vrk. Ihan hyvä kokemus, ei ollut edes nälkä.
Juurikin näin, vettä ja välillä pari hippusta suolaa.
On kokeiltu juu, ainoana kyytipoikana suolta tyhjentävää litkua, hyi helvetti.
Sanoisin että joku 24h paasto pelkällä vedellä on lasten leikkiä verrattuna colonoskopia paastoon.
Pidän viikottain 24 tunnin paaston. Aloitin eilen eli lounas oli päivän ainut ateria, illalla join vaan mukillisen luulientä sekä vettä. Tänä aamuna kuppi kahvia mustana ja eka ateria klo 12. Ei ole mitenkään vaikeaa ja varsinkin aamuisin on huikean energinen olo!
Kunnon meta ja pevekki päät paastoon monta viikkoa, jos tavaraa riittää. Ja sulla on varmaa tavaralla joku hinta?
Tuttua.
7 vrk
10 vrk
12 vrk
14 vrk
17 vrk
19 vrk
21 vrk
- näitä noin 30 vuoden ajalta
Oikeaoppista nestepaastoa, peräruiskeineen joka aamu.
Vuorokausiannos: 3 dl juuresmehua + loput 3-4 litraa keitettyä ja jäähdytettyä vettä. Sekoitetaan.
Tätä hörpitään pitkin päivää hitaasti.
Tämä neste tehdään valmiiksi vuorokaudeksi kerrallaan joka aamu erikseen, jotta on puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse nuorempana vedin noita 24h paastoja jopa vahingossa. Ei noissa vielä tule niitä "uskonnollisia" vapauden tunteita mitä eri uskovat hakevat paastolta. Kannattaa kokeilla suoraan 36h tai 48h niin pystyy ymmärtämään mikä siinä paastossa on hienoa. Suolavettä suosittelen, mutta lyhyen paaston tekee kyllä pelkällä vedellä
Totta. 48 tuntia tulee helposti kun lopetat syömisen klo 17.00 ja seuraava päivä vain vedellä ja kahvilla ja syöt sitten seuraavana aamuna about klo 7.00. Itsellä joka viikko yksi päivä näin ja on hyvä ja helppo.
Vesilinjalla olin. Muistaakseni join ehkä kupin vihreää teetä. Jännä oli, kehossa ikään kuin kihelmöi. Selkäkivut katosi pariksi viikkoa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Pidän viikottain 24 tunnin paaston. Aloitin eilen eli lounas oli päivän ainut ateria, illalla join vaan mukillisen luulientä sekä vettä. Tänä aamuna kuppi kahvia mustana ja eka ateria klo 12. Ei ole mitenkään vaikeaa ja varsinkin aamuisin on huikean energinen olo!
Tuo luuliemihän katkaisee paaston?
Hyvä kokemus, olen juonut mustaa kahvia, teetä, vettä ja vissyä. Paastot on tehostaneet aineenvaihduntaa ja saaneet painojumin liikkeelle. Paastoan muutenkin min. 14-16 h päivässä.
Hyvä olo. Paaston aikana juon vain paljon vettä ja aamulla kahvin mustana.