Meneekö kiinteitä liian vähän?? vauva 5kk
Tuossa alempana joku kyseli 5kk vauvansa syömisestä, ja kiinnitin huomiota siihen että kiinteitä ja korviketta menee monta desiä..
Meidän 5kk ja 1vkon ikäinen tyttö syö rintaa 4-5 kertaa päivässä ja kerran yöllä. Sen lisäksi ottaa joskus pieniä unihuikkia ennen päikkäreille ja yöunille menoa. Kiinteitä ollaan annettu nyt n. kuukauden ajan, aluksi tosi pieniä määriä ja nyt tyttö syö kiinteitä kaksi kertaa päivässä: ennen yöunia iltapuuron 0,5dl veteen tehtynä, ja joukkoon on sekoitettu pari vauvanlusikallista hedelmäsosetta.
Ennen viimeisiä päikkäreitä tyttö syö "illalliseksi" maidon lisäksi puolisen purkkia kasvissosetta ja pari pikkulusikallista hedelmäsosetta.
Tämän enempää ei kiinteitä alas mene. Sitä en voi tietää, kuinka paljon tyttö imee päivittäin maitoa, sitä kun on vähän vaikea mitata :)
Tyttö on kuitenkin tähän asti kasvanut normaalisti, nollakäyrän mukaan. Tuli vain mieleen, että onko tällainen ruokamäärä liian vähän? Vauvalla ei tunnu olevan mitään huomauttamista ruokavalioonsa. Ihmettelen vain, kuinka suuria eroja vauvoilla voi sitten ollakaan ruokamäärissä.
Olisi ylipäätään kiva kuulla, miten muitten 5-6 kk vauvat syövät, onko joku vielä täysimetyksellä, paljonko soseita ja puuroja/vellejä kuluu, onko korvikkeetkin otettu käyttöön kiinteisiin siirryttäessä, jne.
Kommentit (4)
eli muutaman kerran on neiti saanut kiinteitä makustella. Mahaan asti ei varmaan vielä mitään ole mennyt...mutta pikkuhiljaa.Imetyksen voimalla siis pääasiassa mennään. Korviketta olen myös antanut silloin tällöin iltaisin, kun siltä vaikuttaa.
Tuuppa tuonne maalismammoihin keskustelemaan lisää meidän maalismammojen kanssa, ku eikö teidäkin tyttö ole maaliskuussa syntynyt! :)
No mä aloitin kiinteät 5. kk 2 vk. Kuukauden menin pelkällä lounaalla. Ihan hyvin meni mun mielestä ruokaa, vaikea arvioida kuin tein itse, mutta useita jääpaloja. Alettiin antaan sitten myös iltapuuroa ja sitä meni kerralla ihan hyvä annos. Sitten 7 kk iässä aloin antamaan välipalan ja nyt tällä viikolla aamiaisen ja lapsella on neljä ateriaa 7.5 kk iässä. Mun mielestä ihan hyvä näin. Moni etenee paljon hitaamminkin vielä.
Moni lapsihan syö 10-12 kk asti vain lusikallisia soseita. Se on tosi yksilöllistä milloin alkaa maistumaan.
Jos lapsi kasvaa normaalisti, niin en huolestuisi määristä millään lailla.
Kantsii myös muistaa se, että monesti itse tehdyt soseet ovat tuhdimpia kuin kaupan purkit, koskva ne on ensin laimennettu vedellä ja sitten kiinteytetty tärkkelyksellä. Monissa vihannessoseissahan on vihannesta vaikka vain reilut puolet. Ja voihan sitä ajatella niinkin, että jos 8 kg lapsi syö yhden porkkanan, niin olisi itselläkin nälkä hetkeksi mennyt jos vetäisin seitsemän porkkanaa kun painan reilut 56 kg ;-)
Meidän 5kk3pv poika syö ainoastaan ja vain tissiä. Paino nousee ja kehitys on normaalia, joten en ole vielä jaksanut edes ajatella kiinteiden aloittamista. Katsellaan sitten puolen vuoden tietämillä...
Esikoinen meillä söi tuossa iässä muistaakseni myös todella vähän, ehkä kerran päivässä hiukan kasvismössöä ja muutaman lusikallisen hedelmämössöä. Ja ihan on terve ja pirteä 2v8kk tyttö. :)
Joten ei siis mitään huolta syömisen suhteen, jos muksu on tyytyväinen ja kasvaa normaalisti!
4-6 kk iässä on varmasti paljon eroja ruokamäärissä riippuen siitä, milloin ja minkälaisella tahdilla kiinteitä on aloiteltu, ja imetyksestä. Neuvolan ohjeissakin 4-6 kk iän on sanottu olevan harjoittelua ja tutustumista kiinteiden syöntiin ja että maito on vielä se pääravinto, eli jos vauvasi kasvaa hyvin, niin ei varmaan huolta ole.
Meidän 5 kk 3 vkon ikäinen syö aamulla rintaa kerran tai kahdesti, lounaaksi n. 4 'jääpalaa' kasvissosetta (teen itse ja pakastan jääpalalokerossa), välipalaksi rintaa, päivälliseksi puoli purkkia - purkin hedelmäsosetta, illalla pari kertaa rintaa ja yöllä pari kertaa rintaa. Kiinteitä syödään nyt neljättä viikkoa. Poju ei oikein suostu syömään rintaa vieraissa, meluisissa paikoissa ja jos ollaan esim. välipalan aikoihin jossain, niin annan korviketta, jota menee n. 1,5 dl. Vaikea arvioida, kuinka paljon maitoa imettämällä menee. Puolen vuoden kohdalla ajattelin ottaa mukaan puuron ensin aamuun ja sitten iltaan ja sen jälkeen lihat.