Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko juoppo

Ahdistaa
15.04.2023 |

En juo koskaan viikolla. Käyn töissä, ja herään aamulla aikaisin, klo 5 tai 6. Viikonloppuna otan perjantaina ja lauantaina muutaman lasin viiniä. Mies kontrolloi, että kaikki toimintani suuntautuu juomiseen. Pääsiäisenä otin kuulemma viiniä joka päivä. Ei pidä paikkaansa. Olen elänyt alkoholistin kanssa vuosikymmeniä. Tiedän, mitä se tarkoittaa. Nyt ahdistaa, että minua pidetään tulevana alkoholistina. Joka ruokajuomana pitäisi juoda maitoa. Ahdistaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisella vesi on ruokajuoma. Ei maito eikä viini.

Vierailija
2/13 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on huolissaan juomisestasi, olet luultavasti juoppo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut koskaan humalassa. Koen alkoholin rentouttavan. Kohottaa tunnelmaa, jos ennen teatteri tai konsertti juo lasin kuohuviiniä. Miehen mielestä haluan konserttiin vain, että saan juodakseni. Ei kai tämä ole ihan normaalia? Ap

Vierailija
4/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on ongelma, ei sinulla. Tietysti hänen ongelmansa heijastuu sinuunkin. 

Minä olen koko ikäni ollut ystävä henkilön kanssa, joka on alkoholisti. Hän joi itselleen kaksi avioeroa ja virasta irtisanomisen. Ystäväni meni kolmannen kerran naimisiin miehen kanssa, joka oli myös alkoholisti. Ryyppäämistä kesti yli kymmenen vuotta ja molemmat sairastuivat vakavasti erilaisiin alkoholista johtuviin sairauksiin. He raitistuivat vasta päälle viisikymppisinä ja ovat olleet juomatta kymmenisen vuotta. Nyt ystäväni on ns. raivoraitis.

Kaverini raitistuttua aloimme tehdä vuosittain yksi tai kaksi etelänmatkaa yhdessä. Kkaverini sanoi, että voin hänen puolestaan ottaa alkoholia, sillä se ei häiritse häntä. Vai ei häiritse.  En koskaan juo alkoholia lentokentällä tai koneessa, enkä myöskään pahemmin perillä. Huoneeseen en osta olutta enkä viiniä, sillä juon vettä janooni. Päivällä lounaalla otan yhden oluen ja joskus, en siis aina, illallisella yhden lasin viiniä. En koskaan matkoillani ole ottanut vielä yksiä eli toisia tai kolmansia.

Silti sain kaveriltani jatkuvasti sellaisia heittoja kuin: "ai ryyppäämään sitä ruvetaan" tai "no, joko sä sen horasit" tai "ota vaan toinenkin kun kumminkin mielesi tekee". En muuten koskaan ottanut sitä toista.

Kun huomautin tästä, hän myönsi, että juomiseni rajoittuu yhteen tai kahteen alkoholiannokseen päivässä. Se ei ole minusta paljon lomalla. Aloin olla kurkkua myöten täynnä näihin piilov*ttuiluihin.. Samana iltana kun tilasin lasin valkkaria ruoan kanssa, kysyi kaverini, että eikö minulle maistu ruoka ilman alkoholia. Silloin ilmoitin hänelle, että eiköhän nämä meidän yhteiset matkat ole nyt tehty. Kaverini pyysi anteeksi ja sanoi olevansa kateellinen minulle kun minä voin juoda yhden lasillisen ja olla ottamatta heti seuraavaa. Hän tietää, että jos hän ottaa yhden se ei jää siihen vaan hän juo itsensä sairaalakuntoon.

Olisiko ap:n tapauksessa kysymys tästä, että miehellä on alkoholitaustaa, eikä voi katsoa toisen normaalia juomista eli sitä, ettei puoliso juo itseään känniin. Monet alkoholisti, jotka ovat lopettaneet juomisen, ovat kuulemma "raivoraittiita". He eivät käsitä, miten jollain voi juominen olla hallinnassa. He ovat myös kateellisia, kuten kaverini, sille joka voi huolettomasti juoda yhden alkoholiannoksen ja jättää sen siihen

PS. En ole enää käynyt tämän kaverini kanssa ulkomailla pariin vuoteen. 

Vierailija
5/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole juoppo AP.

Vierailija
6/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu terveydenhuollon työntekijä ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut, että vähentäisit juomista?" siitä 4 pistettä

Vierailija
7/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari lasia viiniä kahtena päivänä viikossa ei ole huolestuttavaa.

Vierailija
8/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin alkoholistin kanssa niin se tahti oli pari kolme kaljaa päivittäin ja viikonloppuna kännit. Humalassa olo ja määrät eivät olleet se ainoa ongelma, vaan tähän nivoutui elämänhallintaongelmia ja käytöshäiriöitä.

Vierailija
9/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu terveydenhuollon työntekijä ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut, että vähentäisit juomista?" siitä 4 pistettä

Joo, mutta esim tässä tapauksessa tuo läheinen kuulosta enemmänkin hallitsevalta/manipuloivalta kuin aidosti huolissaan olevalta. Ei noita pisteitä voi ihan noin mustavalkoisesti laskea.

Vaikuttaa siltä, että ap:n puolisolla on jokin ongelma alkoholin suhteen..

Vierailija
10/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee se testi. Saat kyllä lisäpisteitä tuosta lähimmäisen huomauttelusta ja on todennäköistä, että sun viikoittainen sallittu alkoholimäärä ylittyy. Muutama lasi viiniä voi olla helposti puolitoista - kaksi pullollista. Noilla spekseillä sulla on jo alkava alkoholiongelma, jos nyt et ihan ole vielä juopon tasolla.

Vierailija
11/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa ei koskaan oltu huolissani alkoholinkäytöstäni. Labra-arvot ovat olleet hyvät. Puoliso on jollain tavalla kontrolloiva. Matkoilla ei saisi ottaa viiniä ruuan kanssa, ehkä jonain päivänä joo. Mullakin jää se viini yhteen lasiin. Väkeviä en juo koskaan. Ahdistaa puolison minua syyllistävä huomauttelu. En osta ikinä laatikkoviiniä. Enkä piilottelee pulloja. Ostan joskus viiniä pikkupulloissa. Siitäkin tuli sanomista, että täällä pyörii pulloja pitkin kaappeja. Kiitos kaikille kommentoijille! Teidän tuki auttaa.

Vierailija
12/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Mulla on kokemusta alkoholistin kanssa elämisestä. Olen oikeasti tietoinen vaaroista ja merkeistä. On vaan niin loukkaavaa tulla syyllistetyksi. Mun alkoholinkäyttöni ei ole lähelläkään alkoholismia. Ex kuoli viinaan.

Vierailija
13/13 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo asia on siksi minulle niin herkkä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän