Voiko jollain ihmisellä 37 astetta olla jo kuumetta?
Lääkärit väittää, että vasta yli 37,5 on kuumetta, jos sekään, jossain luki että vähintään 38 astetta pitää olla ollakseen kuume. Silti oma olo on huono ja kuumeinen, jos lämpö on 37. Voiko siis joillain tuo lukema olla kuunetta? Jos ei, niin miksi silloin sitten on niin kuumeinen olo?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on normaalilämpö 35,0-35,5, joten tuo 37 on minulle jo 1,5-2 astetta normaalia korkeampi.
Minulla on täysin sama homma. Kun lämpöä on 37, niin minulla on jo aika huono ja heikko olo.
Vierailija kirjoitti:
Vässykällä voi. Vasta 38 asteen ruumiinlämpö on kuumetta.
Taasko olet kiljupöntön kimpussa?
Appeni normaalilämmöki määriteltiin 35,6-35,8, astetta, sairaalassa mitattu ja tutkittu, koska vietti siellä kuukausia, hänellä 37 astetta oli jo kova kuume, mitä hoitajat ihmettelivät ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erektiossa 37,3 cm.
Tuon en vaan lievä erektio
Pientä nousua
Riippuu henkilöstä. Tilastollisesti normilämpö 36,7.
Henkkoht oma lämpö 35,5-36,2 lääkärin mukaan. 37 on mulla jo lämpöä, 37,5 ehdottomasti jo kuumetta
Vierailija kirjoitti:
Appeni normaalilämmöki määriteltiin 35,6-35,8, astetta, sairaalassa mitattu ja tutkittu, koska vietti siellä kuukausia, hänellä 37 astetta oli jo kova kuume, mitä hoitajat ihmettelivät ensin.
Samat hoitajat on pesemättä käsiään koska "juuri minä en voi tartuttaa juuri tässä tapauksessa". Turhaan niille opetaan todennäköisyyksiä ja tilastoja kun ei mene kaaliin.
Eikö tästä ollut jokunen vuosi sitten Hesarissakin artikkeli: kuumeen raja on tehty joskus 1800-luvulla, jolloin suurelta määrältä ihmisiltä mitattiin ruumiinlämpö, ja sen pohjalta sitten määriteltiin terveen ruumiinlämmön ja kuumeen rajat. Tuohon aikaan ihmisillä vaan oli enemmän kaikenlaisia tulehduksia, jotka nostivat ruumiinlämpöä ns. terveenäkin. Nykyihmisellä nuo tulehdukset saadaan useimmiten kuriin, joten nykyään keskimääräinen normaali ruumiinlämpö on matalampi. Silti kuumeen määritelmä pysyy edelleen tuolla 37,5 asteessa.
Kuulun itsekin niihin, joilla normaali lämpö roikkuu parhaimmillaan 35,5 asteen paikkeilla, joten olen helposti jo 37 asteessa todella sairas. Ei vaan auta kuin mennä töihin, kun ei ole kuumetta.
Mulle on aina opetettu, että kuumeen raja on 37 C. Onhan vanhoissa kuumemittareissakin se punainen raja 37 C kohdalla.
Itselläni normilämpö on 36,2 - 36,6. Olen jo kipeä, jos on 36,8 C. Joskus mulla heittää myös alilämmölle. Voi olla ihan hirveä olo ja lämpötila 35,2 C.
Omat lapseni saavat jäädä kotiin sairastamaan, jos on kipeä olo. Kuumemittari ei määritä, vaan vointi ja oma kokemus. Tämä siksi, että itse jouduin aina kouluun, jos oli 36,9 C, vaikka olo saattoi olla tosi kurja.
Joo, oikeassa olet. Minulle on opetettu, että töistä ja koulusta saa olla pois vain jos on kuumeessa. Ja olen ihmetellyt kun olen niin huonossa kunnossa vaikka on vain 37,3. Ja jäänyt kotiin sairastamaan mutta potenut kamalaa huijarioloa, koska oikeasti ei ole kuumetta. Ap