Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mummot aina haluaa syödä kuivakakkuja?

Vierailija
15.04.2023 |

Itse en ole niistä pitänyt koskaan, koska ne on... no niin kuivia.
Missä iässä kuivakakkumieltymys alkaa?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin tehdä huomiseksi tiikerikakun, kiitos vinkistä

Vierailija
62/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirmu hyvä aloitus, tällä palstalla vain taivas on rajana! :)

Itsekin olen alkanut tehdä nyt kuivakakkuja, olen 66. En vain tajunnut, että tässä on jokin rakenne! Teen kylläkin taatelikakkua tai porkkanakakkua, joten eivät iha ritikuivia ole.

Mutta miksi? Ehkä siksi, että se  maistuu paremmalta kahvin kanssa kuin jokin muu, esim. marjapiirakka, joka sotkee kahvin maun. Eikä ummeta niin paljon kuin pulla. :) Täytekakut pois suljettu, koska olen kasvissyöjä.

Lisäksi kuivakakku ei tosiaan lihota niin paljon, varsinkin jos rasvana kookosöljyä, ei voita.

Eläkkeelle jäätyä päivittäisestä kahvihetkestä on tullut tärkeämpi kuin ennen ja sen haluaa optimoida. Kuivakakku that is! Sitä voi lisäksi syödä monena päivänä, ei vanhene.

Kookosöljy sisältää enemmän energiaa kuin voi.

Muutenkaan tiivis kuivakakku ei ole välttämättä mitenkään kevyempää kuin vaikka pulla tai täytekakku.

Itse en laita kuivakakkuun kasvissyöjänä munia lainkaan, joten se on todennäköisesti kevyempää kuin täytekakku. Lisäksi pullassa on enemmän valkoisia vehnäjauhoja, joiden olen todennut nyt vanhemmalla iällä aiheuttavan ummetusta. Ei voi enää mättää. :)

Teet sitten niin jos koet sen sopivan sinulle. 

Laskennallinen energiasisältö tai "keveys" on eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse syö etkä kehtaa kieltää, tee kahvikakuista triffleä! Kesäisin saat siitä kivan raikasta tuoreilla marjoilla ym. Lisäksi se lienee 'muodikastakin' ja ainakin meillä vierasvarana suositumpi kuin pelkkä kakku. Kakun voit pakastaa vaikka neljänneksinä ja siitä sulattaa aineet esim. neljään triffle-annokseen.

Pari ohjetta:

https://www.valio.fi/reseptit/marjatrifle/

https://anna.fi/reseptit/trifle

Et kaipaa mitään reseptiä, jos sinulla on keittiökokemusta edes jkv. Käytä mielikuvitusta ja kotona jo olevia aineksia ja sitä KAKKUA! :)

Vierailija
64/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohkea ja kahvin kera suussa sulava kakku on herkullista. Esimerkiksi sitruunakakku.

Vierailija
65/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatelikakku ja puolukkakakku ovat herkkujani. Niitä on aina pakkasessa. Leikkaan kakun neljään osaan ennen pakastamista, silloin saan sopivan palan kahvipöytään, kun lapset tulevat käymään, eikä tule hävikkiä.

Mummu en vielä ole, mutta kuivakakuista olen pitänyt lapsesta saakka. Ihan parasta oli lapsena kaapia taatelikakkutaikinan kulho, kun äiti leipoi.

Vierailija
66/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiikerikakku on hyvä. Kunnon aineista pitää tehdä, on maukas.

Voita, sokeria, kermaa ym., mitä resepteihin kuuluu.

Kuivaa saa tulokseksi jos koittaa kevennellä ja taikinassa on vaan öljyä, vettä, puolet vaaditusta sokerista, rasvaton maito jne. Ja, paistaa liian kauan, jolloin on taatusti kuivaa.

Purkoon porkkanaa kahvin kanssa ne, jotka ei tykkää hyvästä leivonnaisesta.

Vierailija
67/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää mommu tykkää tiikerikakusta. 🍰

Vierailija
68/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä macaronsien jujua. NE ei maistu millekään!

Kummastelin, kun veteraanit oli its.pvän alla pressanlinnassa ja tarjolla näytti olevan mm.niitä! Voi voi. Olisivat tarjonneet sen ikäsille kunnon vehnästä ja täytekakkua.

Vierailija
69/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä macaronsien jujua. NE ei maistu millekään!

Kummastelin, kun veteraanit oli its.pvän alla pressanlinnassa ja tarjolla näytti olevan mm.niitä! Voi voi. Olisivat tarjonneet sen ikäsille kunnon vehnästä ja täytekakkua.

Olin ennen samaa mieltä kunnes maistoin tuoreita macaronseja. En vaivaudu enää edes kokeilemaan mitään kaupan kuivahtanutta bulkkikamaa.

Vierailija
70/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Onko se sulle ongelma, jos joku haluaa syödä jotain mistä et itse välitä? 

On, koska ne mummot tuo sitä kuivakakkua meille, enkä tiedä mitä sillä teen. Kun ei ne sitä itse syö kuin sen pari siivua. Enkä tykkää heittää ruokaa pois.

Ap

Ja teillä ramppaa jatkuvasti mummoja kakkuineen, joten tuo on isokin ongelma?

Vierailija
71/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuivakakkumieltymys alkoi lapsena. Omat aikuiset lapset aina välillä toivoo, että tekisin tiikerikakkua.

Vierailija
72/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainekset on melkein takuuvarmasti kotona. Myös halpaa ja säilyy. Sopi mummusukupolville.

Vierailija
73/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun mummo ei nyt osaa tehdä kakkuja. Banaani ja piimäkakku ei ole lötkö eikä kuivakakut ole myöskään kuivia vaan pehmeitä, maustuneita ja sopivan kosteita. Ne on hyviä. Ainakin minun tekemäni.

En minäkään ymmärrä, miten niistä on mahdollista saada kuivia. Ehkä jos säilyttää pöydällä kuukauden ilman kakkukupua? Ovat myös harvoja leivonnaisia, jotka onnistuvat lähes varmasti.

Vierailija
74/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mummo, joka ei osaa leipoa kunnon kuivakakkua. Niinpä lastenlapset haluavat vierailla isotädin luona, joka osaa. Tiikerikakut sun muut ovat lasten herkkua.

Jotkut pitävät tiikerikakkua "pahana". Eivät ole automaattisesti hyvää.

Niitähän on monia reseptejä. Kuulin et joku laittaa jogurttiakin. Itselläni ei mene jogurtti vaan reilusti oikeaa voita, sokeria, munat, maito ja jauhot+leivontakaakaojauho.

Vierailija
75/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laitoin porkkanakakun uuniin tämän ketjun innoittamana, kun raastoin porkkanaa ruoanlaion ohessa.

Vierailija
76/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirmu hyvä aloitus, tällä palstalla vain taivas on rajana! :)

Itsekin olen alkanut tehdä nyt kuivakakkuja, olen 66. En vain tajunnut, että tässä on jokin rakenne! Teen kylläkin taatelikakkua tai porkkanakakkua, joten eivät iha ritikuivia ole.

Mutta miksi? Ehkä siksi, että se  maistuu paremmalta kahvin kanssa kuin jokin muu, esim. marjapiirakka, joka sotkee kahvin maun. Eikä ummeta niin paljon kuin pulla. :) Täytekakut pois suljettu, koska olen kasvissyöjä.

Lisäksi kuivakakku ei tosiaan lihota niin paljon, varsinkin jos rasvana kookosöljyä, ei voita.

Eläkkeelle jäätyä päivittäisestä kahvihetkestä on tullut tärkeämpi kuin ennen ja sen haluaa optimoida. Kuivakakku that is! Sitä voi lisäksi syödä monena päivänä, ei vanhene.

Kookosöljy sisältää enemmän energiaa kuin voi.

Muutenkaan tiivis kuivakakku ei ole välttämättä mitenkään kevyempää kuin vaikka pulla tai täytekakku.

Kookosöljy on lähes pelkästään tyydyttynyttä rasvaa. Sydämelle ja verisuonille parempi vaihtoehto olisi kasviöljypohjainen leivontamargariini. Se olisi myös vegaanista.

Vierailija
77/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

porkkanakakku 100 g reilut 400 kaloria

taatelikakku 100 g noin 350 kaloria

tiikerikakku 100 g reilut 400 kaloria

Aika samoissa lukemissa on kuin esim. korvapuusti tai voisilmäpulla.

Riippuu niin paljon esim. lisätyn sokerin määrästä. Itse huomasin, että ei taatelikakkuun tarvitse laittaa sokeria ollenkaan lisää, vaikka ohjeessa kuin ohjeessa sitä lisätään 2 dl. Pelkkä taatelin makeus riittää kyllä jos makuaisti ei ole tottunut tosi makeaan.

Vierailija
78/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on monia. Itse esim syön aina Marie-keksejä, jonkun mielestä kuivia. Minusta parempia kuin kaikenlaiset suklaakeksit ym

Vierailija
79/89 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaa vähemmän kuin kermakakku

Vierailija
80/89 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii hyvin esim kahvin kanssa palan painikkeeksi ja ovat vähä kalorisia, jos verrataan kosteisiin kakkuihin. Näin arvioisin.

Palanpainike on se kahvi, ei se pulla... Muistan kun eräs kirjoitteli täällä morttelista kun tarkoitti kahvimottia. Kannatta ehkä tarkistaa ne sanat joita innoissaan käyttää ettei vaikuta typerykseltä.

Voihan kahvi olla niin pahaa että tarvitsee tuhdimman palanpainikkeen.

https://fi.wiktionary.org/wiki/palanpainike

Tuttu kahviputiikkia pitävä mies sanoi, että suomalaiset syövät pullaa kahvin kanssa, koska kahvi on niin pahaa. Hän itse juo ensin kahvin, vasta sitten makean, jos sitä on. Näin kahvin maku ei tärvelly.