Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoin vuokra-asunnon ja omistaja haluaa juosta täällä jo jatkuvasti suunnittelemassa remppaa

Vierailija
15.04.2023 |

Kyseessä siis vanha asunto jonka rempat oli laiminlyöty pitkään. Joten omistaja taitaa tajuta, että nykyisillä Helsingin vuokramarkkinoilla hän ei saa tätä vanhana ja kämäisenä ainakaan nopeasti vuokralle, varsinkin näissä markkinaolosuhteissa ja haluamallaan vuokratasolla. Kun juuri siksi itsekin irtisanoin asunnon, liian huono kunto suhteessa vuokratasoon, kun satoja parempia on saatavilla.

Olen silti hitto vie maksanut vuokraa 1200 euroa/kk myös koko huhtikuun ajalta, joten vaikka tiedän, että lain mukaan pitää päästää omistaja asuntoon tsekkaamaan kuntoa, niin tämä omistaja on käynyt täällä remppamiehen kanssa jo kahdesti tässä kuussa suunnittelemassa remonttia ja nyt haluaisi taas vielä uudestaan tulla vaimonsa kanssa mittailemaan.

V*tuttaa vain kuin pientä oravaa, että itselläni kiire hoitaa muuttoa, töissäkin pitää käydä, ja ilmoitukset käynneistä tulevat aina vain päivää ennen. Tyyliin "hei huomenna tullaan katsotaan asiaa x ja y ja ottamaan mittoja".

Kuinka paljon minun pitää luovuttaa tätä kämppää omistajan remppasuunnitteluun? Mietityttää vain se, että omistaja heittäytyi tosi v-mäiseksi kun irtisanoin vuokrasuhteen joten voi hyvin ryhtyä riitelemään vuokravakuudesta ahneuttaan jos en mahdollista kaikkia remppavierailuja.

Mutta hemmetti kun ottaa päähän maksaa näin paljon, samalla kun asunto on käytännössä jo alustava remppakohde jossa juostaan milloin halutaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana ratkaisin asian niin, että pidätin itselläni koko takuuvuokran, koska en halunnut häiritä vuokralaista. Hän taas oletti (kuultuaan, että remppa tulossa), että ei tarvitse siivota ja siitähän minä sain ihan laillisen syyn takuuvuokran pitämiseen itselläni.

Ratkaisit siis asian olemalla kusipää.

Ja rikkomalla lakia.

Siivouksesta saa pidättää vain sen verran mitä se siivous maksaa.

Esim ottaa firman siivoamaan 4h=176€ (tai mitä onkaan)

TAI

Jos siivoaa itse, on korvaus muistaakseni 10€/h eli tuskin voit väittää montaa kymmentä /sataa tuntia siivonneesi...

T. Vuokranantaja

Esimerkiksi asukkaan tuhoamat väliovet saa maksaa vakuudesta - potkittu ovi on normaalia kulumista vain vuokralaiselle eikä sellainen vuosia pinttynyt suihkuseinä puhdistu hetkessä, joten 4 tuntia siivousta on aika vähän, kun vuokralainen ei ole siivonnut pölyjenpyyhkimistä enempää vuoteen.

Vierailija
22/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana ratkaisin asian niin, että pidätin itselläni koko takuuvuokran, koska en halunnut häiritä vuokralaista. Hän taas oletti (kuultuaan, että remppa tulossa), että ei tarvitse siivota ja siitähän minä sain ihan laillisen syyn takuuvuokran pitämiseen itselläni.

Ja rikkomalla lakia.

TAI

Jos siivoaa itse, on korvaus muistaakseni 10€/h eli tuskin voit väittää montaa kymmentä /sataa tuntia siivonneesi...

T. Vuokranantaja

Niinpä-

"Laiton takuuvuokran pimittäminen voi kuitenkin täyttää myös kavalluksen tunnusmerkit.

Kavallus on virallisen syytteen alainen rikos. Syyttäjä voi siis nostaa syytteen, vaikka asianomistaja ei sitä vaatisikaan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rikkomalla lakia.

TAI

T. Vuokranantaja

Niinpä-

"Laiton takuuvuokran pimittäminen voi kuitenkin täyttää myös kavalluksen tunnusmerkit.

Kavallus on virallisen syytteen alainen rikos. Syyttäjä voi siis nostaa syytteen, vaikka asianomistaja ei sitä vaatisikaan."

Kyseisessä jutussa on ihan oikeuden päätös siitä, että vuokranantaja sai pitää koko takuuvuokran, vaikka vuokralainen vetosi siihen, että asunto oli pakko hänen asumisensa päätyttyä remontoida. Case closed.

Vierailija
24/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muuta 600e kämppään ja odota pari vuotta hintojen laskua ja säästä omaa pääomaa ja sitten ostat oman halvalla.

Vierailija
25/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota toista aikaa mahdollisimman pitkälle, koska et ole kotona, ja et tahdo päästää sinne yksin ketään.

Vierailija
26/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rikkomalla lakia.

TAI

T. Vuokranantaja

Niinpä-

Kyseisessä jutussa on ihan oikeuden päätös siitä, että vuokranantaja sai pitää koko takuuvuokran, vaikka vuokralainen vetosi siihen, että asunto oli pakko hänen asumisensa päätyttyä remontoida. Case closed.

Ja case closed kun vuokranantaja tuomitaan kavalluksesta.

Vierailija
27/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset muuta 600e kämppään ja odota pari vuotta hintojen laskua ja säästä omaa pääomaa ja sitten ostat oman halvalla.

No arvaa vain miksi olen muuttamassa. Kämppä ei ollut 1200e kun muutin vaan sillä sekunnilla kun vuokra nostettiin tuohon niin päätin nostaa kytkintä. Eikä siitä kukaan sitä maksa, lähellekään, edes remontin jälkeen.

- ap

Vierailija
28/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rikkomalla lakia.

TAI

T. Vuokranantaja

Esimerkiksi asukkaan tuhoamat väliovet saa maksaa vakuudesta - potkittu ovi on normaalia kulumista vain vuokralaiselle eikä sellainen vuosia pinttynyt suihkuseinä puhdistu hetkessä, joten 4 tuntia siivousta on aika vähän, kun vuokralainen ei ole siivonnut pölyjenpyyhkimistä enempää vuoteen.

Sulla ei sitten riittänyt lukutaito lukemaan aloitusta? Kämppä on ihan yhtä hyvässä kunnossa kuin vuokrattaessa, mutta yllätys yllätys, kun Helsingissä on lähes 5000 asuntoa heti vapaana vuokrattavana, niin kun kämppää ei ole kunnolla remontoitu 1950-luvun jälkeen, niin jos siihen edes unelmoi saavansa vuokralaista niin sitä on pakko nyt remontoida.

Kun satasia halvemmalla saa moninkertaisesti parempia, ihan viime vuosina remontoituja kämppiä, joiden omistajat ovat valmiita myös tekemään lisäremonttia tulevan vuokralaisen toiveiden mukaan.

Kai tajuat, että kun on kevyesti varaa maksaa vuokraa 1200 euroa niin valinnanvaraa riittää satoja ja satoja asuntoja tai sitten ostaa oma?

Vierailija
29/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota toista aikaa mahdollisimman pitkälle, koska et ole kotona, ja et tahdo päästää sinne yksin ketään.

Nyt ilmoitin, että aikaisintaan ensi viikolla arkena saattaisi sopia. Jos alkaa jurppia oikein kunnolla, niin ilmoitan, että 30.4. käy aikaisintaan.

Mietin vielä.

- ap

Vierailija
30/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat kyllä tosi katkeralle. Jos sulla on jo uusi kiva kämppä tiedossa, niin mitä hyötyä olla joustamaton? Tee, miten haluat.

Vierailija
31/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettei käy enää, että et jaksa. Että tulisi sitten kun olet muuttanut. Että haluat kotirauhan. Kai valokuvilla ja mitalla saa jotain tietoja tarpeeksi, jos pakko.

Vierailija
32/42 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat kyllä tosi katkeralle. Jos sulla on jo uusi kiva kämppä tiedossa, niin mitä hyötyä olla joustamaton? Tee, miten haluat.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Olen ollut unelmavuokralainen mutta vuokranantaja heittäytyi - kun taloyhtiössä alkoivat rahaongelmat viime kesänä - ihan uskomattoman v-mäiseksi ahneuksissaan. On mm. nostanut vuokraa vuokrasopimuksen ja lain vastaisesti, vittuillut kun ihmettelin että ei sitä vuokraa voi vain nostella ihan milloin huvittaa kuinka paljon huvittaa, on ollut täysin piittaamaton siitä että taloyhtiön hoitamattomat rempat ovat tehneet asunnosta aivan surkean viime kuukaudet, ei ole koskaan suostunut korjaamaan asunnossa mitään, yms. Eli koska olen ihan jaksamisen rajoilla työelämässä, olen sietänyt ihan liian kauan surkeaa asumistilannetta, josta silti olen maksanut ihan törkeitä summia. Ja kun sitten ilmoitin lähteväni, niin omistaja heittäytyi aivan uskomattoman v-mäiseksi.

Joten kyllä, olen väsynyt, olen vihainen, olen katkera - joita tunteita tulee kun itse hoitaa oman osansa viimeisen päälle ja toinen on vain ja ainoastaan ahne ja v-mäinen ja vain kiihdyttää kumpaakin näistä loppua kohden.

- ap

Vierailija
33/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilens sitten tosiaan laitoin vain eleettömästi viestiä, että lauantaina ei (yhden päivän varoitusajalla) sovi. Vastaus oli, että no sitten sunnuntaiaamuna klo 10. No vastasin siihenkin ihan ilman mitään selityksiä, että sunnuntai ei käy, että arkena käy. Siihen tuli sitten viesti että "joo me tullaan sitten klo 9 maanantaina". Johon ilmoitin, että klo 9 maanantaina ei sovi, mutta klo 13 tai sen jälkeen voi tulla. Ovat nyt tulossa silloin.

Ja he ovat täällä käyneet jo tarkistamassa kunnon ja suunnittelemassa remppaa viimeksi vasta reilu viikko sitten eikä heillä ole mitään huomauttamista kunnosta, kuten ei voikaan olla koska siinä ei ole mitään huomauttavaa. Nyt kuulemma haluavat vain vielä lisää mittoja yms. remppaa varten. Ja sitten tietysti lopputarkastus.

Eli tarkennukseksi, en ole estänyt heitä - enkä tammikuusta täällä jatkuvasti juosseita huolto-, remppa-, putki-, sähkö- yms. miehiä - pääsemästä asuntoon. Mutta mielestäni on kohtuutonta ja epäasiallista viestitellä esimerkiksi viikonloppuisin klo 23, että nyt hei oltaisiin tulossa huomenna klo 8 tai sitten soitella aamulla klo 7, että nyt hei on ihan pakko päästä just nyt tai huomenna. Ja jos en vastaa kun soittavat (jos on vaikka työpuhelu), niin soittelevat ja viestittelevät tauotta kunnes työpuheluni loppuu. Ja kyseessä ei ole mikään kiireellinen remppa (kuten vesivahingon vaara).

Eli sekin tarkennukseksi, remppaa ei tehdä minkään minun aiheuttamani vahingon takia, kukaan ei ole sitä edes väittänytkään. Se nyt vain on fakta, että kun taloyhtiö on 1950-luvulta ja kaikki remontit laiminlyöty yli 70 vuotta ja sisällä tehty vain amatöörin (eli omistajan itsensä) toimesta pientä kevyttä pintaremppaa 1990-luvulla, eli yli 30 vuotta sitten, niin taloyhtiö on hajoamassa käsiin (putket pettämässä, katto fuskaa, 1950-ikkunat ovat aivan surkeat, sähköjärjestelmät ovat pettämässä) ihan vanhuuttaan. Ja että kun 30 vuotta sitten on vähän lätkäisty halvinta mahdollisinta valkoista maalia seiniin ja vaihdettu hella, niin asunto on sisältäkin vanhentunut, vaikka olen kuinka huolellisesti ja siististi sitä pitänyt.

Joten sen verran noillakin raksuttaa, että nykyisillä Helsingin vuokramarkkinoilla he eivät saa tästä keneltäkään sitä 1200 euroa/kk jota yrittivät kiristää minulta (ja jonka takia päätin muuttaa pois), jos edes saavat koko asuntoa vuokralle (sekään ei ole huonokuntoisesta asunnosta enää taattua), eli siksi ovat nyt remppailemassa että onnistuisivat edes jonkun vuokralaisen tähän houkuttelemaan ja haluavat aloittaa jo sitä rempan suunnittelua minun täällä vielä asuessani.

Silti ikävä nähdä miten ruma, ahne ja röyhkeä puoli ihmisistä voi tulla esiin kun ovat rahan perässä. Ja huvittavaa kyllä, sitten kun vain ilmoitan mikä minulle ei käy, niin se hyvin töykeä ja painostava viestintätyyli vaihtuukin nöyrään mateluun että heille kyllä kaikki käy mitä minä haluan. Varmasti senkin takia, että tietävät että voisin vaatia heiltä takaisin oikeudessa laittomasti korotettuja vuokria ja maksamattomia vuokranalennuksia joihin olisin ollut oikeutettu.

Ja ei, kaikki vuokralla asuvat eivät ole köyhiä. Itse muutin tähän kun muutin Suomeen takaisin ulkomailta ja koska arvelin palaavani ulkomaille, niin oli helpompi olla sitoutumatta omistusasuntoon. Diili oli aluksi hyvä, eli säästin vuokrassa asunnon vanhentuneisuuden takia mutta sijainti oli silti hyvä. Mutta kun taloyhtiö ajautui konkurssin partaalle viime kesänä, niin omistajasta - ja etenkin hänen vaimostaan - tulikin ihan uusi puoli esiin kun heillä taloyhtiön ongelmien takia eivät raha-asiat menneetkään niin hyvin, joten ryhtyivät kiristämään minulta laittomia vuokrankorotuksia ja hermostuivat täysin kun irtisanoin asunnon, kun tajusivat että tulovirta minulta lakkaa.

- ap

Vierailija
34/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaudu ap sillä että et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka huomaa maksaneensa ylisuurta vuokraa. 

Vierailija
35/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista vuokraa maksoit aluksi ?

Vierailija
36/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista vuokraa maksoit aluksi ?

Noin 900 euroa. Mikä sekin on tosi paljon, mutta kyseessä on Helsingin kantakaupunki ja sijainti on ihana ja neliöitä ihan reippaasti. Omistaja juuri markkinoi aikoinaan asunnon minulle sillä, että vuokra on alle markkinahintojen koska asunto on kulunut ja että hän ei aio nostaa vuokraa jotta saa vuokralaisen joka myös pysyy pidempään.

Ei nostanutkaan vuokraa pidempään aikaan, eli sinänsä asiat olivat ihan hyvin ja sovitusti pitkään, mutta taloyhtiön ongelmat (isännöitsijää ja entistä hallitusta kohtaan on nostettu oikeusjuttu väitetyistä väärinkäytöksistä, jotka ajoivat taloyhtiön maksukyvyttömyyden partaalle) paljastuivat viime kesänä ja sen jälkeen osakas on sopimuksen ulkopuolella nostanut vuokraa tuohon 1200 euroon. Eli ihan merkittävä muutos ja itseäni häiritsi eniten se tapa jolla sen teki, eli sopimuksen mukaan vuokraa voi nostaa vain kerran vuodessa toukokuussa, mutta hän aloitti nostelemaan vuokraa ihan vain yksipuolisesti ilmoittamalla tuossa lokakuussa.

Ymmärrän sinänsä, että silloin ilmeisesti perittiin ylimääräinen yhtiövastike jotta taloyhtiö ei mennyt konkurssiin, joten halusi siirtää kustannukset minulle, mutta tuo sitten nosti vuokran alueen keskiarvojen yläpuolelle. Jolloin tietysti tuntui järjettömältä maksaa tavallista kalliimpaa vuokraa tavallista huonommasta asunnosta.

- ap

Vierailija
37/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua, itse päästäisin kerran mittailemaan ja sillä kertaa on sit osattava tarpeeksi mittailla.

Vierailija
38/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että vuokranantaja ilmoittaa etukäteen aina milloin on tulossa? Ei varmaan ole kova homma ajoittaa päivän kauppareissu siihen hetkeen. Miksi kaikesta pitää tehdä niin hankalaa? Keität kahvit ja kysyt millaista remonttia aikovat ja rupattelet mukavia kun mittailevat.

Vuokranantajalla on tulossa isot remontit ja tällä hetkellä remontointi ja tarvikkeet ovat todella kallita. Samaan aikaan asunto tulee olemaan tyhjillään, joten 1200e/kk jäävät saamatta vaikka vuoden ajan jos kunnolla rempataan. Eiköhän halua vaan aloittaa mahdollisimman pian, jottei remontti veny ja notku. Tätä kuuta on enään 14 päivää jäljellä ja sen jälkeen et hänestä enää kuule. Koitetaan ymmärtää :) 

Vierailija
39/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että vuokranantaja ilmoittaa etukäteen aina milloin on tulossa? Ei varmaan ole kova homma ajoittaa päivän kauppareissu siihen hetkeen. Miksi kaikesta pitää tehdä niin hankalaa? Keität kahvit ja kysyt millaista remonttia aikovat ja rupattelet mukavia kun mittailevat.

Vuokranantajalla on tulossa isot remontit ja tällä hetkellä remontointi ja tarvikkeet ovat todella kallita. Samaan aikaan asunto tulee olemaan tyhjillään, joten 1200e/kk jäävät saamatta vaikka vuoden ajan jos kunnolla rempataan. Eiköhän halua vaan aloittaa mahdollisimman pian, jottei remontti veny ja notku. Tätä kuuta on enään 14 päivää jäljellä ja sen jälkeen et hänestä enää kuule. Koitetaan ymmärtää :) 

😂😂😂 Sulla on kyllä todellisuus hukassa jos olit tosissas.

Vierailija
40/42 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi välittää vuokranantajan taloudesta? Olen kuitenkin maksanut sen 1200 eur hänelle koko täästä kuukaudestakin.

Ja olisi myös ihan eri asia jos laittaisi vaikka kohteliaasti viestin (asialliseen aikaan, ei klo 23 illalla tai klo 6 aamulla), että "Sopiiko tulla käymään seuraavan parin päivän aikana? Mikä ajankohta sopii?" eikä tuollaista, että klo 23 ilmoittaa että "Tuun huomenna klo 8". Minulla kun sattuu olemaan myös työpaikka ja ne menot nyt vain on sattumalta pakko hoitaa. Jonka lisäksi olen myös sattumoisin tekemässä muuttoa. Joten itsellänikin nyt aika paljon asioita hoidettavana.

Ja jos vuokranantaja menettää joka tapauksessa vuokratulot vuodelta (tosin varmasti ei mitään niin isoa remppaa tee, on niin pihi), niin siinä ei sitten yksi tai kaksi päivää merkitse, eli oma argumenttisi juuri osoittaa tuon toimintansa absurdiuden.

Ja jos olisit lukenut, niin hän on täällä jo käynyt mittailemassa ja suunnittelemassa remppamiehen kanssa ja vaimonsa on jo sopinut muitakin käyntejä, joten en ole tehnyt asioita vaikeaksi, mutta laittelee sitten vain noita tekstareita ihan randomisti ja aina töykeästi. Joten jossain se menee raja silläkin, kuinka kauan voi toimia aivan röyhkeästi ja odottaa toisen vain olevan kiltti ja nöyrä.

Tämä nyt kuitenkaan ei vielä ole hänen remppatyömaansa niin kauan kuin ottaa minulta tästä rahaa. Kaikkea kun ei voi saada, eli ei voi ottaa täyttä vuokraa samaan aikaan ja suhtautua samaan aikaan jo asuntoon remppatyömaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan