Irtisanoin vuokra-asunnon ja omistaja haluaa juosta täällä jo jatkuvasti suunnittelemassa remppaa
Kyseessä siis vanha asunto jonka rempat oli laiminlyöty pitkään. Joten omistaja taitaa tajuta, että nykyisillä Helsingin vuokramarkkinoilla hän ei saa tätä vanhana ja kämäisenä ainakaan nopeasti vuokralle, varsinkin näissä markkinaolosuhteissa ja haluamallaan vuokratasolla. Kun juuri siksi itsekin irtisanoin asunnon, liian huono kunto suhteessa vuokratasoon, kun satoja parempia on saatavilla.
Olen silti hitto vie maksanut vuokraa 1200 euroa/kk myös koko huhtikuun ajalta, joten vaikka tiedän, että lain mukaan pitää päästää omistaja asuntoon tsekkaamaan kuntoa, niin tämä omistaja on käynyt täällä remppamiehen kanssa jo kahdesti tässä kuussa suunnittelemassa remonttia ja nyt haluaisi taas vielä uudestaan tulla vaimonsa kanssa mittailemaan.
V*tuttaa vain kuin pientä oravaa, että itselläni kiire hoitaa muuttoa, töissäkin pitää käydä, ja ilmoitukset käynneistä tulevat aina vain päivää ennen. Tyyliin "hei huomenna tullaan katsotaan asiaa x ja y ja ottamaan mittoja".
Kuinka paljon minun pitää luovuttaa tätä kämppää omistajan remppasuunnitteluun? Mietityttää vain se, että omistaja heittäytyi tosi v-mäiseksi kun irtisanoin vuokrasuhteen joten voi hyvin ryhtyä riitelemään vuokravakuudesta ahneuttaan jos en mahdollista kaikkia remppavierailuja.
Mutta hemmetti kun ottaa päähän maksaa näin paljon, samalla kun asunto on käytännössä jo alustava remppakohde jossa juostaan milloin halutaan.
Kommentit (42)
Ja ei, en ole hoitanut asuntoa huonosti, päinvastoin, mutta kun mitään remontteja ei ole tehty 1990-luvun jälkeen (joitain 1950-luvun jälkeen), niin on aika ilmiselvää että kämppää ei saa nykymarkkinoilla vuokralle tässä kunnossa hintaan 1200 eur/kk. Sitähän minäkään en suostunut maksamaan, vaan kun vuokra korotettiin (sopimuksen ja lain vastaisesti) tuolle tasolle, niin irtisanoin vuokrasopimuksen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana ratkaisin asian niin, että pidätin itselläni koko takuuvuokran, koska en halunnut häiritä vuokralaista. Hän taas oletti (kuultuaan, että remppa tulossa), että ei tarvitse siivota ja siitähän minä sain ihan laillisen syyn takuuvuokran pitämiseen itselläni.
Ratkaisit siis asian olemalla kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana ratkaisin asian niin, että pidätin itselläni koko takuuvuokran, koska en halunnut häiritä vuokralaista. Hän taas oletti (kuultuaan, että remppa tulossa), että ei tarvitse siivota ja siitähän minä sain ihan laillisen syyn takuuvuokran pitämiseen itselläni.
No ihan kiva sulle tuo mielikuvitusmaailmasi, mutta jos olisit minun vuokranantajani, niin joutuisit oikeuteen (kyllä, minulla on vakuutus joka kattaa tällaiset asiat ja lukemattomia juristikavereita jotka myös auttavat ilmaiseksi).
Että ihan kiva fantasia sulla mutta tässä nyt ei kysytty fantasioita pitkäaikaistyöttömiltä köyhiltä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin tuo viesti olisi mitään muuta kuin jonkun mielikuvitusta :=D
Vuokranantaja jos pidättää vakuuden ilman perusteita niin on heti vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
So sanot että ei käy nyt
Tämä. Yksinkertaisesti viesti että "Sori, ei käy. Palaa asiaan ensi viikolla, katsotaan silloin."
Montako aloitusta haluat siitä kämpästä tehdä? Kysy niiltä juristikavereilta, mikä on kohtuullista. Itse en tekisi tuosta ongelmaa muuton keskellä, vaan avaisin oven. Pari viikkoa jäljellä. Ihan sama.
Härski vuokranantaja. Voi ihan hyvin tulla mittailemaan vaimon kanssa sitten kun olet muuttanut pois. Nyt jo täyttyy ehdot asumisen laadun alenemisesta ja juuri tulevan rempan takia, niin vuokran alennusta jos ei muuten niin palautuksena. Ei tarvitse päästää sisään jos ei jotain akuuttia kuin kerran puolessa vuodessa. Älä päästä sisään ja vaadi vuokran alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rikkomalla lakia.
Siivouksesta saa pidättää vain sen verran mitä se siivous maksaa.
Esim ottaa firman siivoamaan 4h=176€ (tai mitä onkaan)
TAI
Jos siivoaa itse, on korvaus muistaakseni 10€/h eli tuskin voit väittää montaa kymmentä /sataa tuntia siivonneesi...
T. Vuokranantaja
Oletko jo sanonut ettei saa tulla ja että voi tulla kun olet muuttanut?
Kannattaa pitää enemmän väliä näissä provoissa. Tästäkin olet jo ainakin kolmesti tehnyt keskustelun lyhyen ajan sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Montako aloitusta haluat siitä kämpästä tehdä? Kysy niiltä juristikavereilta, mikä on kohtuullista. Itse en tekisi tuosta ongelmaa muuton keskellä, vaan avaisin oven. Pari viikkoa jäljellä. Ihan sama.
Ja voihan sitä sanoa, sinulle sopii vain aika x tai y koska teet etätöitä eikä silloin voi häritä tms 🤷
Tämän (ja mahdollisten asuntonäyttökävijöiden) takia aion irtisanoa asuntoni niin myöhään kuin mahdollista (1 kk), vaikka tiedän jo puoli vuotta etukäteen muuttavani pois. Olisi kiva olla avoin ja kiva, mutta se voisi kostautua itselle. Ja kun lakikin on omalla puolella, niin ei tarvitse.
Asumalla vuokralla valitsee sen, että vuokranantajalla on tietyt oikeudet. Varmaan kannattaa joustaa, jos pystyy. Jos oikeasti ei sovi, niin ilmoittaa, että nyt ei sovi.
Maksat niin paljon vuokraa että ainakin hieman halvemmalla alueella varmaan saisit maksettua omaa.
Sä voit todellakin sanoa asian niin päin , että sinulle käy silloin ja silloin, ei se todellakaan mene niin, että vuokranantaja päättää.
"Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon sen kunnon tarkistamiseksi tai asunnon esittelemiseksi uudelle vuokralais- tai ostajaehdokkaalle. Käynneistä pitää kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta käydä asunnossa ilman lupaa." https://vuokranantajat.fi/lehdet/vuokra-asunnossa-kaymisesta-taytyy-sop…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan kiva sulle tuo mielikuvitusmaailmasi, mutta jos olisit minun vuokranantajani, niin joutuisit oikeuteen (kyllä, minulla on vakuutus joka kattaa tällaiset asiat ja lukemattomia juristikavereita jotka myös auttavat ilmaiseksi).
Että ihan kiva fantasia sulla mutta tässä nyt ei kysytty fantasioita pitkäaikaistyöttömiltä köyhiltä.
- ap
Tämä case oli ihan oikeudessa asti (tosin sovittelussa, kuten nykyisin asiat halutaan järjestää) ja siellä vuokralainen oli aika lailla kaltevalla pinnalla, koska minä vuokranantaja en käynyt kertaakaan asunnossa remonttimiesten kanssa eikä mistään ilmennyt, että remontti oli tulossa. Hän ei siis voinut vedota siihen selittäessään, että ei kannattanut siivota, koska remppa oli tulossa.
Oikeusturvavakuutus ei käytännössä kata oikeastaan mitään, jos olet koskaan vakuutusehtoja edes lukenut.
Päästä vaan ja keikistelet alasti omassa kodissasi.