Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lahjoittaa sen 5000 euroa ilman veroa myös ei sukulaisille

Vierailija
15.04.2023 |

vaikka ystäville vai vain omille lapsille.. miten tämä oikein menee?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punikit haluaa ettei kukaan rikastu suomessa. Naurettava summa jos vanhemmat esim. haluaa antaa rahaa lapsilleen ja lapsenlapsilleen.

Miten niin? Mitä naurettavaa on siinä, että jokainen saa joka kolmas vuosi 9998 euroa? Kymmenen vuoden sisään jokainen on saanut 30 tuhatta euroa. Sen lisäksi voi maksaa lasten ja lapsenlasten laskut eli vuokrat, vastikkeet, puhelinlaskut, vakuutuslaskut ja ostaa niin monta autoa, että jokainen saa auton käyttöönsä ilmaiseksi, kun vanhemmat maksavat vakuutusmaksut, verot, katsastukset, huollot ja polttoaineet.

Vierailija
22/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos vastauksista. Tämä autto minua paljon.  AP

Lisäksi voit antaa elatuslahjan myös ei-sukulaiselle verottomasti. Eli maksaa laskuja, jotka kuuluvat elämiskustannuksiin.

Esimerkki: jos olisin kiva monimiljonääri ja haluaisin antaa mukavalle naapurille mahd ison verottoman lahjan, voisin ihan jokaikinen kuukausi maksaa hänen vuokransa ja sähkönsä - huom suoraan maksaa ne laskut. Vaikka tää ois 12 000 vuodessa, se ois verotonta.

Elatuslahja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkalleen ottaen verovapaan summan raja on 4999e. Tasan 5000e menee jo verolliseksi.

Tätä voisi reippaasti nostaa.

Vierailija
24/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi voit antaa elatuslahjan myös ei-sukulaiselle verottomasti. Eli maksaa laskuja, jotka kuuluvat elämiskustannuksiin.

Esimerkki: jos olisin kiva monimiljonääri ja haluaisin antaa mukavalle naapurille mahd ison verottoman lahjan, voisin ihan jokaikinen kuukausi maksaa hänen vuokransa ja sähkönsä - huom suoraan maksaa ne laskut. Vaikka tää ois 12 000 vuodessa, se ois verotonta.

Elatuslahja.

Itse annoin elatuslahjoja opiskelevalle lapselleni jolla ei ruokarahat riittäneet. Kerran pari viikossa käytiin kauppareissulla ja sai itse valita millä sapuskalla kaappinsa täyttää. Vuodessa ei ehkä ollut kuin muutama satanen mutta kun annoin myös rahallista tukea olisi kokonaisuus ylittänyt tuon 4999€ rajan 3 vuoden sisällä.

25/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsille lahjoitettaessa kannattaa tietty huomata, että sen 4999 euroa saa lahjoittaa sekä isä, että äiti kolmen vuoden välein. Ja lapsia voi tuon päälle vielä tukea maksamalla niiden laskuja.

Jos jollekin lahjoittaa rahaa, niin ihan herkästihän siinä ei kiinni jää, jos lisäksi antaa ihan käteistä, jos vastaanottaja ei mene sitten sitä käteistä tallettamaan tilillensä, jolloin pankki alkaa kyselemään rahojen alkuperän perään.

Jos oma lapsi on vielä perheellinen, niin voi lahjoittaa joka kolmas vuosi 4999€ jokaiselle perheenjäsenelle. Oman lapsensa lisäksi siis jokaiselle lapsenlapselleen sekä miniälleen/vävylleen. Nelihenkinen perhe voisi siis verovapaasti saada 19 996 € per yksi lahjoittaja. Jos sekä isä että äiti lahjoittavat, summa on 39 992 €. 

Vierailija
26/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saa antaa omiaan vaikka miljoonan, kun ei siitä huutele saaja eikä antaja.

minkä hlvtin takia niistä pitää mihinkään ilmoitella

Pankki vaatii selvityksen suurista tilisiirroista ja käteisnostoistakin.

Vierailija
27/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saa antaa omiaan vaikka miljoonan, kun ei siitä huutele saaja eikä antaja.

minkä hlvtin takia niistä pitää mihinkään ilmoitella

Pankki vaatii selvityksen suurista tilisiirroista ja käteisnostoistakin.

Käteisnostoista voi tuumia, että haluaa vain nostaa käteistä kotiin. Jatkuvasti pankeilla jotain ongelmia.

Vierailija
28/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee sukulaisuuden raja? Käytännössä kaikki suomalaiset ovat toistensa sukulaisia.

Vierailija
29/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisessä rahassa ei ole nimeä joten sitä voi liikutella ihan mielensä mukaan. Sitä ei kylläkään kannata saajan suuria summia talletella minnekään ettei verottaja kiinnostu liikaa. 

Vierailija
30/31 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatuslahja.

Itse annoin elatuslahjoja opiskelevalle lapselleni jolla ei ruokarahat riittäneet. Kerran pari viikossa käytiin kauppareissulla ja sai itse valita millä sapuskalla kaappinsa täyttää. Vuodessa ei ehkä ollut kuin muutama satanen mutta kun annoin myös rahallista tukea olisi kokonaisuus ylittänyt tuon 4999€ rajan 3 vuoden sisällä.

Ja tavalliselle keskituloiselle saati niukasti elävälle opiskelijalle on iso ero sillä, meneekö verotettavan puolelle vai ei.

Lisäksi verotukseen vaikuttaa joskus kun lahjoittajasta aika jättää, se, onko lahja katsottavissa ennakkoperinnöksi. Siitäkin kannattaa tehdä paperi (4.4.1998 antamaani lahjaa ei tule katsoa ennakkoperinnöksi). Tällöin se toki vaikuttaa myös perinnönjakoon.

Mua harmittaa, että tavalliset ihmiset ei tiedä näitä ja maksavat kovia veroja pahimmassa tapauksessa tietämättömyyttään. Varakkaat kyllä osaavat käyttää kaikki keinot.

Vierailija
31/31 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten verottaja tietää näistä? tulleko ilmoitus jos laitan lapselle 5500 tilille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän