Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Identtisten vanhemmat

29.11.2006 |

Onko teidän kaksoset täysin saman näköisiä? Ovatko aina olleet saman/eri näköisiä? Meidän pojat (1,5kk) ovat olleet koko ajan eri näköisiä. Toki kokoero tekee tehtävänsä (600g kokoeroa, pituudessa sentti), mutta pienempi ei näytä ollenkaan siltä, miltä isompi näytti siinä painossa. Jotkut piirteet toki täysin samat (esim. hiukset, käsien ja vartalon malli), mutta kasvot/pää erovat aika paljon toisistaan. Jopa ihon väri on erilainen (iso on aina punakka, pieni vaalea). Otsan ja leuan malli on erilainen, ja pienellä näkyy hymykuoppa, isolla ei. Ovatkohan nämä aina hieman eri näköisiä, vai joko vuoden päästä ovat ihan samanlaisia? Ovat tulleet eripäin maailmaan (B perätilasta), voikohan se vaikuttaa noin paljon kasvonpiirteisiin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on todennäköisesti identtiset kaksostytöt. Emme ole teettäneet Dna-testejä, mutta istukka oli yhteinen ja tytöt ovat nykyään kovin samannäköisiä.. Siis rohkenen vastata!

Syntyessä tytöillä oli painoeroa puoli kiloa ja pituudessa eroa puolitoista senttiä. Olivat melko erinäköisiä vaikka yhteisiäkin piirteitä oli paljon. Samaa heissä on ollut alusta lähtien silmat, korvat, nenä, suu, raajat ja yleensäkin vartalo, ääni, ilmeet...

Eroja on kasvojen muodossa, ihonvärissä aluksi (toinen oli kellakka toinen punakka), päänmuoto oli alussa aivan erilainen ja tuntui että varsinkin pienemmällä korvat ja kaikki oli ihan eripaikoissa kuin normaalisti =)... Mutta päänmuoto on muuttunut aivan hirveästi, ja onkin nykyään hyvin samanlainen kummallakin, vaikka edelleen on kokoeroa...

Meillä tytöt kasvaessaan ovat muuttuneet enemmän toistensa näköisiksi.

Itse koen että tytöt ovat erinäköisiä, mutta vieraampi ei heissä näe eroja muuta kuin osoittamalla eroavaisuudet.

Toki pipot päässä tai äkkiseltään katsoessa minäkin heidät sekoitan.

Äänet/itkut on vaikeampaa erottaa edelleenkin...

Vierailija
2/9 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..identtiset tytöt.

Heillä oli syntyessään (rv35+6) 300g painoeroa ja se teki ulkonäön erilaiseksi pitkäksi aikaa. Pikkuhiljaa he alkoivat olla samannäköisiä, ja nyt ovat kuin kaksi marjaa (1v.2kk)

Joten odottele ja anna ajan kulua =)

J.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. meillä on 2,5v. identtiset (maitokoe, ei dna) 36+3 syntyneet kaksostytöt. Aina olleet ihan eri näköisiä. A-tyttö oli 1,5cm pidempi ja 400g painavampi syntyessään. Aika monet sanovat (suht läheiset ihmiset kuitenkin) että A-tyttö on äitinsä näköinen ja B-tyttö isänsä. Nyt 2,5v painossa n.1kg eroa ja pituudessa vajaa 1cm. Eroja esim. silmien koko ja muoto, nenä, kasvojen muoto, pään muoto. Aika jännää, olen monesti miettinyt raaskisko laittaa rahansa dna-testiin.. vai onko sillä sitten loppujen lopuksi mitään merkitystä jos ei esim sairauksia ole. Itse asiassa, olen tosi onnellinen että tytöt ovat " omia itsejään" sekä ulkonäössä että luonteissa :)

Mutta mietityttähän se...

@nniina

Vierailija
4/9 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epäidenttiset pojat, kohta 5v. Vieraammat ihmiset luulevat heitä koko ajan identtisiksi, vaikkeivat ole. Meidän vanhempien mielestä heissä ei ole mitään samaa näköä!

Se miksi kirjoitan sulle, on että mainitsit että toisella on hymykuoppa. Tutkaile häviääkö se ajan kanssa pois, tai tuleeko toisellekin. Meillä toisella on hymykuoppa ollut ikänsä ja toisella ei. Olen kuullut että hymykuoppa on perinnöllinen geeneissä oleva, ja identtisillä sen pitäisi olla siis molemmilla! Näin minä ole kuullut.

Vierailija
5/9 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ehkä identtiset 4-vuotiaat pojat jotka myös syntyivät eripäin, eli b perätilassa.

Toisella pojista on hymykuoppa, toisella ei. Toinen on vasenkätinen, toinen oikea. Päänmuoto on edelleen erilainen (oletan että jo raskausajan eri asennot vaikuttivat siihen miten pää muotoutuu) ja painossa sekä pituudessa on ollut lähes koko ajan pientä eroa (puoli kiloa, sentti tai pari).

Heillä on kuitenkin samanväriset silmät, hiukset, iho jne. Heidät pystyy erottamaan toisistaan mutta ulkopuolisille se on vaikeaa. Äänet ovat hiukan erilaiset mutta pojat liikkuvat samalla tavalla ja luonteessa on yhteneväisyyksiä. Heillä on myös samanlaiset pippelit ja yhtä kova ääni ;).

Vauvana itkuääni oli aivan samanlainen mutta pikkuhiljaa opin erottamaan heidät. Edelleenkin kuitenkin on välillä vaikea tietää kumpi huutaa ;).

Kun vertaa heitä muihin perheemme lapsiin, heissä on todella paljon samanlaisuutta. Emme kuitenkaan ole tehneet dna-testiä, vaikka se kyllä kiinnostaisi kovasti. On vain turhan kallis! No, ehkäpä jonain päivänä saamme asiasta varmuuden...

Vierailija
6/9 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kommentoida.

Vasenkätisyys johtuu siitä, kun aivot ovat erllaiset kuin oikeakätisillä (oliko ne toisin päin? kuka muistaa?), joten vasenkätinen ei voi olla identtinen oikea kätisen kanssa. Identtiset pitäis kumpikin olla vasen tai oikea kätisiä. Vai onko muilla erillaista tietoa?

Vierailija
7/9 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on olemassa identtiset-peilikuvakaksosia, joista siis toinen on vasenkätinen toinen oikeakätinen.

Eli he ovat identtiset, mutta niin kuin katsoisivat toisiaan peilistä...

Vierailija
8/9 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Identtisistä kaksosista, jotka eivät eroa toisistaan perimältään, 18 prosenttia pitää eri kättä -parempana- kätenään. "

Tämä siis Tieteen kuvalehden artikkelista googlettamalla löydettyä tietoa :). Ja siinä artikkelissa sitten mietitään miten tämä on mahdollista vaikka viitteitä vasenkätisyyden periytyvyyteen on.

Itsekin olen kuullut peilikuvakaksosista, mutta sen tieteellisestä paikkaansapitävyydestä en tiedä tarkemmin. Tämä erikätisyys näyttää kuitenkin olevan mahdollista identtisillä.

Vierailija
9/9 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilikuvakaksosuus voi olla myös osittaista. Meillä pojat on oikeakätisiä kumpikin, mutta hiuspyörteet menevät eri suuntiin ja hampaat puhkesivat peilikuvina.

Sama geneettinen perimä, DNA, ei meinaa samanlaisuutta joka asiassa, ympäristöllä on myös suuri vaikutus. Viime aikoina on kovasti tutkittu epigenetiikkaa, eli periytyviä muutoksia jotka eivät riipu DNAsta. Kyse on siis siitä, että vaikka identtisillä lapsilla tai vaikka klooneilla onkin täysin samat geenit, on eroja siinä mitkä geenit ovat toiminnassa. Kloonattu kissa on eri värinen kuin " emonsa" , koska väriä säätelevät geenit ovat laskostuneet eri tavalla (laskostunut geeni ei ole " luettavissa" ). Identtisiä tutkittaessa on todettu, että nämä epigeneettiset erot lisääntyvät iän myötä.

Ympäristöstä: kyllä tuo asento kohdussa voi vaikuttaa esim pään muotoon.

Omaan silmään omat pojat on ihan eri näköisiä, mutta vaikkapa päiväkodissa meni pari viikkoa ennen kuin oppivat erottamaan toisistaan. Itse näkee ne pienetkin erot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä