Maksatko veroja mieluummin eläessäsi vai kuolemasi jälkeen?
Jos perintövero poistetaan niin jostainhan ne hyvinvointivaltion pyörittämiseen vaadittavat rahat on saatava. Mitä veroja ajattelit nostaa jos ajat perintöveron poistamista?
Jos taas hyvinvointivaltio ei ole sinulle niin tärkeä ja haluaisit laskea verotusta, niin onko perintövero nyt oikeasti se joka pitäisi ensimmäisenä poistaa? Etkö mieluummin laskisi vaikka palkkaverot ensin nollaan ja perintöverot vasta sitten?
Kommentit (5)
Te, joiden mielestä perintöverotus on jotenkin epäreilumpaa kuin muu verotus koska siitä on "verot jo kertaalleen maksettu": minä itse ajattelen niin, että perintövero on myöhästettyä verotusta jota ei elinaikana tarvitse maksaa.
Lisäksi, kaikki yhteiskunnassa kiertävä raha on jo moneen kertaan verotettua. Esimerkiksi jos ostat (verotetulla) palkallasi jonkun tavaran niin hinnassa on ALV mukana. Sinä sen maksat vaikka kauppias sen valtiolle tilittääkin.
Suomessa ei veroteta kuolleita henkilöitä, jakamattomia kuolinpesiä kyllä.
Kuolleen perilliset maksavat veroa perinnöistään, joiden arvo ylittää 20.000 eur. Kuollut ei niitä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleen perilliset maksavat veroa perinnöistään, joiden arvo ylittää 20.000 eur. Kuollut ei niitä maksa.
Niinpä. Olen iloinen että minun ei tarvitse eläessäni maksaa niin paljoa palkkaveroa kun osa valtion verokertymästä katetaan perintöveroilla. Olettaen että yhteiskunnan palvelut pidetään ennallaan, niin tietty verokertymä pitää saada kaavittua kokoon. On oikein että osa veroista maksetaan perintöveroina jolloin palkkaverojen ei tarvitse olla niin korkeita. Muutenkin minusta tuntuu paremmalta kuluttaa itse ansaittua kuin edesmenneiltä vanhemmilta perittyä rahaa.
Onnea sille suurpääoman palkkaamalle viestintätoimistolle joka tälläkin palstalla yrittää esittää perintöveron jotenkin köyhiä syrjivänä!
Toisessa ketjussa kauhistellaan perintöverotuksen epäkohtia jotka liittyvät lesken asumisoikeuteen. Nämä pystyy lainsäädännössä ihan hyvin korjaamaan ilman miljoonaperintöjen verollisuuden poistamista.