Mistä syystä rippimekot ovat nykyään lyhyitä tyrkkymekkoja?
Nelikymppinen täti tässä hei. Mitä ihmettä on tapahtunut rippimekoille vuosien saatossa? Nykyään ne ovat just ja just puolisääreen ulottuvia paljastavia spagettiolkainmekkoja, jotka yhdistetään vielä korkkareihin. Yhdistelmä ei todellakaan tuo mieleen ripille päässyttä, vaan jotain ihan muuta...
https://www.mecco.fi/mecco-rippimekko-cocktail-dress-jm10051/
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla paikkakunnallani rippilasten tuli hankkia valkoinen paitapusero, tytöille musta hame ja pojille mustat housut.
Sitä hametta en käyttänyt sen jälkeen enää kertaakaan. Paitapuserolle oli jonkin verran käyttöä. Ihmettelinkin jo silloin, miksi tällainen käytäntö, koska kirkossa ja valokuvassa olimme kuitenkin albat päällä.
Ei tullut kuuloonkaan, että tyttö olisi pukeutunut pitkiin housuihin. Rippipukukoodi oli silloin tosi rajoittava ja ahdistava.
Hyvä, että on menty paljon vapaampaan suuntaan, vaikken kuitenkaan tyrkkymekoista tykkää kirkollisissa juhlissa.
Johtuu pitkälti, ettei kaikissa seurakunnissa ollut nuorille tarjota käyttöön valkoista albaan ja jokainen tyttö joutui hankkimaan mustan hameen ja valkoisen puseron.
Itse pääsin ripille 60-luvulla ja yhteiskuvissa meillä kaikilla oli alle puoleen reiteen paljastavat mustat hameet, ehkä n. 25-30 cm ja monella pojalla housut olivat liian lyhyet.
Silloin minihameet oli muotia, eikä mikään minihame ollut liian lyhyt.
En muista, sitä kenenkään paheksuneen. Ja jo silloin meikattiin ja hiuksia kiharettiin. Ei edes isovanhemmat, vaikka pappa seurakunnassa töissä.
Miksi mun kommentti aloituksen kuvassa olevan tytön niskatatuoinnista on poistettu?
Katsokaa itse. Tulee vähän ikävät vibat.
Minulla oli ysärillä navytyylinen valkoinen polveen ulottuva mekko. Taisi olla silloin lyhyimmästä päästä mekkoja. Käytin sitä myös muutamissa muissa juhlissa ja koulun päättäjäisissä.
Käyttävätkö nämä nuoret enää näitä mekkojaan uudestaan, vai onko vaan kallis kertaostos? Onko rippijuhlistakin tullut samantyyppinen pynttäytymisjuhla kuin vanhojentansseista?
Täällä moni nyt unohtaa, että siellä kirkossa ollaan ne albat päällä. Sen alla voi olla vaikka minkälainen asu, ei se näy siellä kirkossa ulospäin. Kirkossa ollaan siis hyvin kunnioittavasti pukeutuneena.
Ne rippijuhlat kotona eivät ole enää uskonnollinen tilaisuus, ei olla enää kirkossa, siellä saa jokainen pukeutua niin kuin haluaa.
Teinien muoti on historiassa aina hirvittänyt vanhempia sukupolvia. Jos nyt ovat muotia narumekot, niin sitten ovat. En voi vastustaa: Get over it, boomer.
Vierailija kirjoitti:
Puolisääreen on kyllä pitkä mekko.
Niin on. Valitettavasti ne nykypäivän rippimekot eivät usein yllä lähellekään puolisäärtä, vaan jäävät puolireiteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen saa pukeutua miten haluaa!!!
Jostain syystä se tarkoittaa AINA niin paljastavasti kuin mahdollista ;D
Naiset yritetään pukea säkkeihin kaikkialla maailmassa. Yksi tuossa haikaili miten oli niin ihanaa kun tytöillä oli peittävät valkoiset asut. Säkin väri saa näköjään vaihdella, mutta säkki pitää olla päällä. Onneksi nuoret naiset kapinoivat. Muuten kuljemme kohta burkissa.
Onko seksikkäästi pukeutuminen tilanteeseen kuin tilanteeseen jokin ihmisoikeus?
Entä te muut, jotka komppasitte tätä kommenttia? Te siis näette teinitytöt seksikkäinä? Miltä teistä tuntuu, kun oikeasti mietitte tuota käytöstänne? Oletan että olette aikuisia. Miten selitätte asian itsellenne?
Kyllä 15-vuotiaat on jo vartaloltaan kehittyneitä ja taatusti miespuoliset katsoo sillä silmällä.
Nuo miehet kuuluvat vankilaan.
Halusit tai et, kaikki miehet katsovat tyrkyllä olevaa rintavakoa iästä riippumatta.
Miksi sitä lasta pitäisi paheksua, eikö kohde pitäisi olla aikuinen mies, jota pitää paheksua.
Mielipiteesi kuulostaa siltä, kuin miehellä on oikeus tehdä seksuaallista väkivaltaa ja raiskata, jos nainen ei ole pukeutunut säkkiin tai burkaa, jos toisin, on naisen syy, tulla raiskatuksi.
Ihme oikeuksia oletat ja hyväksyt miehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni nyt unohtaa, että siellä kirkossa ollaan ne albat päällä. Sen alla voi olla vaikka minkälainen asu, ei se näy siellä kirkossa ulospäin. Kirkossa ollaan siis hyvin kunnioittavasti pukeutuneena.
Ne rippijuhlat kotona eivät ole enää uskonnollinen tilaisuus, ei olla enää kirkossa, siellä saa jokainen pukeutua niin kuin haluaa.
Teinien muoti on historiassa aina hirvittänyt vanhempia sukupolvia. Jos nyt ovat muotia narumekot, niin sitten ovat. En voi vastustaa: Get over it, boomer.Sinulla ei taida olla lapsia? Antaisitko tyttösi pukeutua kirkolliseen tilaisuuteen juuri niin kuin haluaa?
Ei ole eikä tule. Itse sain ihan itse valita rippimekkoni aikanaan. Unohdit taas, että kirkossa ollaan ne albat päällä. Kotonaan rippijuhlissa saa sitten pukeutua miten haluaa, koti ei ole kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääri ei ole sama kuin pohje.
Puolisääreen on joka tapauksessa pitkä mekko.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin joo tällaisissa rippijuhlissa, jossa mekko juuri ja juuri pysyi tytön suht isokokoisten rintojen päällä. Kyllähän muutama mies tuijotti vähän liian pitkään. Mutta varmaan ne ihaili tytön upouutta rippiristiä 🙄
Voisitko vastata, minua todella kiinnostaa. Kumpaa paheksuit: lasta vai hänen vartaloaan toljottavia aikuisia miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin joo tällaisissa rippijuhlissa, jossa mekko juuri ja juuri pysyi tytön suht isokokoisten rintojen päällä. Kyllähän muutama mies tuijotti vähän liian pitkään. Mutta varmaan ne ihaili tytön upouutta rippiristiä 🙄
Voisitko vastata, minua todella kiinnostaa. Kumpaa paheksuit: lasta vai hänen vartaloaan toljottavia aikuisia miehiä?
Miksi meidän pitäisi hyväksyä se, että lapsi esiintyy julkisesti puolialastomana?
Eli sinä paheksut lasta. Et aikuista miestä. Ymmärrätkö että jo tuosta toljotuksesta voi uuden lain mukaan saada rangaistuksen?
Vierailija kirjoitti:
oletko varmasti nelikymppinen, kun kuulostat kahdeksankymppiseltä uskovaiselta maalaismummolta?
Paitsi että mun kahdeksankymppinen uskovainen maalaismummo on tätä avarakatseisempi. Hän oli nuori 60-luvulla ja käytti paljon rohkeampaa muotia kuin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tänne kommentoivat ihmiset ovat jo tosi vanhoja. Hyvä kun tyttöjä seksualisoinut sukupolvi kuolee kohta pois. Taas yksi askel eteenpäin feminismille.
Mitä kiksejä feministit saavat siitä, että pukeudutaan epäsopivasti ja perinteiden vastaisesti? Miksi kukaan haluaisi pukeutua rippijuhlaansa noin?
Kykenetko ollenkaan käsittämään että on ihmisiä, jotka viis veisaavat perinteistä? Perinteissä roikkuvat ihmiset ovat mielestäni todella juntteja ja sisältä kuolleita.
Hyvää elämää sinulle sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näät 14 kesäiset lapset seksuaalisesti, suosittelen terapiaa.
Miehet näkee teinit aivan ehdottomasti seksuaalisesti.
Aivan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien muoti on historiassa aina hirvittänyt vanhempia sukupolvia. Jos nyt ovat muotia narumekot, niin sitten ovat. En voi vastustaa: Get over it, boomer.Sinulla ei taida olla lapsia? Antaisitko tyttösi pukeutua kirkolliseen tilaisuuteen juuri niin kuin haluaa?
Olen ollut mukana seurakuntatyössä lähes 60v ja kysymyksesi on aiheeton, sillä kirkko ja Jumalan sana on kaikille avoinna, erityisesti lapsille ja nuorille, sillä taivasten valtakunta on juuri lasten ja nuorten kaltainen, kaikkine lyhyine mekkoineen ja meikkineen.
Lapsi ja nuori on uskon esikuva
Jeesus kutsui luokseen pienen lapsen asettaen hänet joukon keskelle ja sanoi: Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Jeesus otti pienen lapsen uskon esikuvaksi.
Evankelista Markus on tunnettu lasten evankeliumista (Mark. 10:1316). Niin lasten evankeliumissa kuin sunnuntain evankeliumin rinnakkaistekstissäkin Jeesus kehottaa ottamaan luokseen hänen nimessään lapsen, joka oli opetuslasten keskellä. Joka näin tekee, ottaa samalla vastaan Jeesuksen ja hänet, joka lähetti Jeesuksen (Mark. 9:3637).
Jeesus näki pienessä lapsessa vastakohdan opetuslapsilleen, jotka pitivät hyvin tärkeänä ulkonaista kunniaa ja valtaa. Sydämen usko synnyttää halun seurata Jeesusta lapsenkaltaisena. Lastenkaltainen usko kertoo sydämen luottamuksesta ja turvautumisesta Jumalan armoon ja anteeksiantoon.
Opetuslasten ei ollut helppoa tunnustaa, niin kuin ei tämänkään ajan Jumalan lapsen, omia virheitään ja nähdä pieni lapsi uskovaisten esikuvana. Jeesus opetti, että Jumalan lapsen ei tule pyrkiä olemaan suuri, vaan pieni: Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.
Voi oli mullakin 90-luvulla tommosia ylioppilasjuhlamekkoja. Kyllähän sitä kelpasi käyttää, kun oli kaunis keho. Enää en pistäisi. Mutta antaa nuorten tyttöjen pukeutua miten haluaa :)
Jäkikäteen olen vasta tajunnut miten paljastavissa mekoissa sitä kulkikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, vaan sääri on pohkeen vastapuoli eli nilkan ja polven välinen alue jalan etupuolella. Valitettavan usein näkee kirjoituksia, joissa puhutaan säärestä, kun tarkoitetaan reittä.
Kyllä nykyaikana jokainen saa pukeutua kuten itse parhaakseen katsoo.
Nyt on vapautta ja tasa-arvoa.
T.setämies
Minun rippimekkoni 90-luvulla oli myöskin lyhyt. Silloin oli muotia paljaat olkapäät vaikka hihat olikin.
Kirkossahan päällä on se kaapu. Juhlissa sitten tavataan sukulaiset sellaisena kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, vaan sääri on pohkeen vastapuoli eli nilkan ja polven välinen alue jalan etupuolella. Valitettavan usein näkee kirjoituksia, joissa puhutaan säärestä, kun tarkoitetaan reittä.
Usein? Enpä ole ikinä nähnyt.
Sanoiko hän mitään perusteluita tälle toiveelle? En minä olisi aikanaan saanut valita mitä tahansa asua, vanhemmathan sen maksoivatkin. Kyllä olisi tullut kommenttia, jos asu ei olisi ollut sopiva.