Mistä syystä rippimekot ovat nykyään lyhyitä tyrkkymekkoja?
Nelikymppinen täti tässä hei. Mitä ihmettä on tapahtunut rippimekoille vuosien saatossa? Nykyään ne ovat just ja just puolisääreen ulottuvia paljastavia spagettiolkainmekkoja, jotka yhdistetään vielä korkkareihin. Yhdistelmä ei todellakaan tuo mieleen ripille päässyttä, vaan jotain ihan muuta...
https://www.mecco.fi/mecco-rippimekko-cocktail-dress-jm10051/
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko kateellinen. Haloo, ajat muuttuu.
Mun tyttö pääsi ripille viime vuonna ja hänellä oli reiteen asti ulottuva tyllimekko ja juurikin spagetti-olkaimet. Oli kaunis kuin mikä.
Jos itse verhoot itsesi tanttakolttuun, anna nuorten pukeutua mielensä mukaan.
Nuori näyttää kauniilta ja miksi omaa kehoa pitäisi piilotella.
Elä ja anna muidenkin elää.
T. Täti 44 vuotta
No tämä!
Onko ketju vain täynnä kateellisia, vanhoja ja ylipainoisia, jotka eivät voi enää laittaa päällensä tyllimekkoa spagettiolkaimilla. Tai kuvittelevat, etteivät voi. Usein suurin syy muiden pukeutumisen haukkumiseen on juuri kateus. En minäkään voi kolmekutosena laittaa päälleni samoja asuja kuin teininä, mutta silti olen iloinen, että teinit voivat pukea mieleisensä mekon ja näyttää ja tuntea itsensä kauniiksi. Eikä koske vain mekkoja, ihan mitä tahansa tyyliä.
Todellakin live and let live.Jos sinulla olisi alaikäinen tytär, suostuisit siihen että laittaa esim. minihameen ja korkkarit + kunnon meikit naamaan. Kouluun napapaidan joka juuri ja juuri peittää rinnat? Mielestäni se on kyseenalaista. Itselläni tytär ja olen sen verran vanhoillinen että jos mekkoa pitää niin ei ole sellainen että juuri ja juuri peittää vesirajan.
No minulla oli ala-asteella minishortsit ja napapaitoja (niissä luki hassunhauskoja juttuja, kuten hello boys, angel tai heartbraker, kieltämättä jälkeenpäin ajateltuna vähän cringe) ja opettelin meikkaamaan (todennäköisesti näytin aika pelleltä glittereissä ja överissä luomivärissä). Ensimmäiset platoo- korkkarit oli 11v, koska fanitin Spice Girlsiä ja erityisesti Geriä, joten äidin avustuksella värjäsin myös hiukset silloin punaisiksi. Mekot ja hameetkin olivat usein lyhyitä, enkä niitä salaa mistään ostanut, vaan äiti oli mukana. Toki oli muitakin vaatteita kuin nuo, enimmäkseen farkkuja erilaisilla koristeilla, mutta paidat niukkoja. Ei minua rajoitettu erityisemmin pukeutumisen suhteen koskaan. Jos oli kyse sukulaisen 70v juhlista, niin silloin tuli ohjetta, että peittävämpää päälle, ettei tarvita vanhalle lanssia ja ettei tule konservatiivisilta sukulaisilta jälkeenpäin sanomista.
Saitko olla ihan rauhassa kuitenkin, vai onko sinua ahdisteltu lapsena/teininä?
Kirkossa kuitenkin laitetaan ne albat tai jotkin kaavut päälle, niin eipä sieltä pahemmin edes näy, mitä on alla.
4-vuotias lapseni sanoi rippikirkossa ; "Miksiköhän tuo on unohtanut pukea housut jalkaan"?
Ysäri on taas muotia, eli ihan samanlaisia spagettimekkoja ne oli silloinkin.
Siis mitä ihmettä? Tuossa linkissäkin lukee että rippimekko-cocktail dress. Eihän ne ole millään tavalla edes samanlaisia tilaisuuksia, jo ihan ikäryhmienkin perusteella :o
Kuusikymppinen täti täällä, hei! Minun rippikouluaikoina ei ollut albaa vaan minihameet. Se ei kai sitten ollut tyrkkyä, kun hame oli musta ja valkoinen pitkähihainen kauluspaita yläosana.
Nykyään on aivan sopivaa olla kirkossa olkapäät paljaana tissivako vilkkuen.
Mauton rippimekko ja klompsuvat korkkarit ovat tärkeitä siirtymätiittejä tytöille. Siinä harjoitellaan aikuisuutta, epävarmoina vielä. Jos pystyt,ap, näkemään tämän inhimillisrm puolen, niin toivottavasti ymmärrät nämä paljastavat mekot. Soisin mielelläni, että pojatkin pukeutuisuvat saman tyylisesti bilevaatteisiin. Mutta pojille ostetaan se tummapuku - lähes AINA äidin kanssa tai isän kanssa - ja sekin on se siirtymäriitti. Tytöt yleensä ostavat mekkonsa itsenäisesti, mikähän siinäkin on
Vierailija kirjoitti:
Juhlavampi mekko oikeuttaa ilmeisesti siihen taipuvaisen miehen ahdistelemaan myös alaikäistä ja se on sitten tämän vika?
Ei oikeuta juhlamekko, mutta on sinun mielestä tosiaan ainoa juhlamekko sellainen, jossa on vähintään olkapäät ja polvet paljaana, usein paljon enemmänkin.
Itse pidin silmällä omien tyttöjen teiniaikoina, että eivät pukeutuneet liian rivosti. Ylioppilaana oli olkaimeton mekko, mutta ei sellainen, jossa tissit tursuavat ulos eikä sitä luultavasti tarvinnut kiskoa kaiken aikaa ylös. On olemassa näkymättömiä muoviolkaimia.
Hautajaisissa ei lenkkarit haittaa ja on vainajan kunnioittamista sekin, että ei varta vasten mene ostamaan mustia hautajaisvaatteita vaan käyttää niitä, joita on olemassa. On hautajaisissa nähty niin farkkuja kuin punainen jakku, jälkimmäinen minun äitini hautajaisissa. En pane pahakseni, jos joku tulisi minun hautajaisiin kukkamekossa.
Juuri näin! Mutta osa täällä ei tunnu tajuavan, että on olemassa sosiaalisia koodeja ja etikettejä. 🤦🏻
Kyllä tämä keskustelu on sairasta.
Miten joku voi edes mielessään ajatella 14-15v tyttölapsen seksiobjektina ja esineistää lapsen.
Se on hyvin sairasta. Ja oletuksena, kirjoittajien olevan aikuisia.
Millaisiin kaapuihin, tyttölapset pitäisi pukea?
Voiko enää 5v tai 10v tyttölapsi käyttää mekkoja.
Tai edes käydä uimahallissa ja uimarannalla uimapukua tai bikineitä, ettei vain lapselta näkyisiä paljasta pintaa.
Aina lapset ja nuoret ovat käyttäneet lyhyitä mekkoja, ennen se oli pakon sanelema kun vaatteet kierrätettiin isommilta sisarilta nuoremmille ja vaatteet käytetettiin elinkaarensa päähän.
Ja osittain sama myös nykyisin, mutta toisista syistä, nykyään samanlaisia vaatteita käytetåän mitä markkinatalous keksii tuottaa eli sama mekon malli pitää sopia kaikille ympäri maailmaa, koska vaatteet tuotetaan teollisesti ja harvalla perheellä on varaa teettää vaatteet ompelijalla ja maksaa niistä satasia.
Mikä tekee suomalaisesta 14-15v tyttölapsesta
seksiobjektin, kun niitä samoja mekkoja tyttölapset käyttävät ympärimaailmaa perhejuhlissa, eikä siellä edes tälläistä keskustelua käytäisi.
Opastakaa äidit ja isätkin niitä tyttäriänne miten kuuluu pukeutua. Rippijuhlissa pukeudutaan arvokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on tullut kam&ala junttila. Tämä on nähtävissä ihan kaikkialla. Ennen osattiin pukeutua asianmukaisesti ja etiketin vaatimalla tavalla eri tilaisuuksiin. Näin meillä tehdään edelleen, meillä kunnioitetaan etikettiä ja asianmukaista käytöstä ja vaatetusta. Nämä kuuluvat hyviin tapoihin, ulkomailla nämä vielä osataan, sivistysmaissa. Suomen en lue sivistysmaaksi vaan Suomi on nykyään sellainen trashy epäsiisti junttila.
Juntteja ovat mummot jotka eivät tajua etiketin muuttuneen heidän nuoruudestaan.
Etiketti on kyllä ihan eri asia kuin esim. muoti. Etiketti ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provosoiva aloitus, mutta olen myös samaa mieltä. Ysärillä tyttöjen rippiasut olivat valkoisia ja peittäviä. Kirkossahan ei muutenkaan pitäisi pukeutua liian paljastavasti. Mistä tämä muoti on tullut? Mikseivät pojat vastaavasti pukeudu bilevaatteisiin?
Ei paljastavuus sinällään, mutta kirkolliseen tapaan ei ikäänkuin kuulu tuoda esiin sen enempää itseä kuin vaatteitakaan. Nuoret tytöt on innoissaan kun saa juhlavan mekon muuhunkin käyttöön, mitäs siinä teeskentelemään kun tuskin he kirkkoon sen koommin astuvat.
Ei tuollaiset aloituksen linkin kaltaiset bilemekot ole mitään "juhlavia mekkoja". Ja niitä bilemekkoja ja muita "juhlavia mekkoja" ehtii käyttää sitten myöhemmin, ei yläasteelaiset natiaiset ole vielä siinä vaiheessa.
Muutenkin lapselle voisi opettaa juhlapukeutumista, mitä tuollainen asu ei ole.
Harvat äidit enää itse ompelevat lapsensa vaatteet ja teettääävät ne ompelijalla, ihan kustannus syistä, kun 14-15v tytölle se mekko voi maksaa yli tonnin.
Suurin osa tyytyy valmisvaatteisiin, mitä kaupasta löytyy ja jonkun 14-15v mekkovalikoima on todella niukka ja sitä samaa mallia valmistetaan suuret määrät ja myydään ympäri maailmaa. Ja tällä hetkellä lasten juhlamekkojen valikoima sattuu olemaan tuo ja se on pysynyt vuosia samana, kun mekko pitää saada edullisesti.
Miksi ne eivät Suomessa ole soveliaita nuorille, kun muualla ne on ok. eikä kukaan näe mitään seksuaalista tai tyrkyllä oloa.
Taitaa olla vika siellä päässä ja mielikuvituksessa.
Meillä piti olla valkoinen paita ja musta hame. Mun rippipaikassa ei ollut alboja. Mutta yleensäkin tuota tyyliä noudatettiin. Vähän liian tylsä, kun ei nuorelle sellaiselle ole mitään käyttöä. Kirkossahan näillä nuorilla on kai nykyään kaikilla albat kuitenkin, eli kaikki peittyy. Kodeissaan pitäkööt mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mauton rippimekko ja klompsuvat korkkarit ovat tärkeitä siirtymätiittejä tytöille. Siinä harjoitellaan aikuisuutta, epävarmoina vielä. Jos pystyt,ap, näkemään tämän inhimillisrm puolen, niin toivottavasti ymmärrät nämä paljastavat mekot. Soisin mielelläni, että pojatkin pukeutuisuvat saman tyylisesti bilevaatteisiin. Mutta pojille ostetaan se tummapuku - lähes AINA äidin kanssa tai isän kanssa - ja sekin on se siirtymäriitti. Tytöt yleensä ostavat mekkonsa itsenäisesti, mikähän siinäkin on
Kysyt "Tytöt yleensä ostavat mekkonsa itsenäisesti, mikähän siinäkin on.
Mutta pojille ostetaan se tummapuku - lähes AINA äidin kanssa tai isän kanssa"
Ja sitten mitellään mistä näitä avuttomia miehiä sikiää ja parisuhteessa on yksi miesreppana lisää, kun äidit passaavat poikansa pilalle, ostavat jopa rippipuvun 15v, eikä poika tarviyse korvaansa letkauttaa, kun äiti pukee poikalapsensa tummaan pukuun ja valkoiseen paitaan.
Ja sitten haukutaan nämä tyttölapset, jotka itse joutuvat kantamaan vastuun vaatteistaan ja ostamaan ne säästöillään.
Siinä perheessä on tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ysäri on taas muotia, eli ihan samanlaisia spagettimekkoja ne oli silloinkin.
Selkä paljaana? Onkohan tuossa tullut joku käännösvirhe vai onko ulkomailla tapana olla 15-vuotiaana rippijuhlissa oikeasti cocktailmekossa?
Kummallista, että suuri osa kirjoittajista pitää burkhaan pukeutumista toisena vaihtoehtona, jos ei käy noin paljastava. On melko runsaasti välimuotoja.
kun mennään jeesuksen eteen, mennään nättinä! siksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee suomalaisesta 14-15v tyttölapsesta
seksiobjektin, kun niitä samoja mekkoja tyttölapset käyttävät ympärimaailmaa perhejuhlissa, eikä siellä edes tälläistä keskustelua käytäisi.Jos haet netistä hakusanoilla "confirmation dress", niin tulokseksi tulee sivukaupalla kauniita, polveen ulottuvia mekkoja siistillä yläosalla ja hillityissä väreissä. Tällaiset cocktailmekot ovat näissä tuloksissa selkeä vähemmistö.
Kiitos linkistä.
En nyt ymmärrä, miten tämäkin mekko olisi kovin
peittävä, jonka otin sattumalta.
https://www.nordstrom.com/s/endless-rose-ruffle-sweetheart-tiered-minid…
Eikö prinsessapäivä ole noin 5-vuotiaiden juttu eikä 15-vuotiaiden? Montako prinsessapäivää tytöllä/naisella pitää oikein olla, eikös häätkin ole sellainen?
En osaisi tosta loukkaantua, varsinkin jos käytössä jossain kotitilaisuudessa.