Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ketään "äänestetään oppositioon"?

Vierailija
14.04.2023 |

Olen tässä vaalien jälkeen ihmetellyt kyseistä kielikuvaa. En ole koskaan elämässäni äänestänyt sillä ajatuksella, kenen pitäisi mielestäni mennä oppositioon. Minä äänestän ehdokasta, jonka haluaisin hallitukseen, koska se on omasta mielestäni Suomen demokratiamallissa ainoa järjellinen syy äänestää ylipäätään ketään.

Tietysti ymmärrän, että siinä viitataan äänten menettämiseen, mutta logiikka on outo. Ikään kuin niillä äänestäjillä, jotka äänestivät muita puolueita tai eivät ollenkaan, olisi puolueelle enemmän merkitystä kuin niillä, jotka edelleen äänestivät puoluetta. Eikö puolueen pitäisi ajaa äänestäjiensä asiaa? Itse kokisin äänestäjänä tulleeni harhaanjohdetuksi, jos äänestämäni puolue asiakysymyksistä riippumatta jättäisi menemättä hallitukseen, vaikka mahdollisuus olisi.

Mitä te muut ajattelette? :D

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että hallitukseen kuuluvat vaalien voittajat. Häviäjien paikka on oppositiossa.

Vierailija
2/4 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että hallitukseen kuuluvat vaalien voittajat. Häviäjien paikka on oppositiossa.

Voittaminen ja häviäminen on suhteellista. Joka vuosi suurin osa eduskuntavaalien ehdokkaista ei tule valituksi eduskuntaan ollenkaan, ja moni puoluekaan ei saa välttämättä yhtään paikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne puolueet, jotka eivät saa ehdokkaita eduskuntaan eivät myöskään ole hallituksessa tai oppositiossa. Rannalle jäänyt ehdokas voi periaatteessa olla hallituksessa.

Vierailija
4/4 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taustalla yleinen ja valitettava harhakäsitys, jonka mukaan eduskuntavaalit olisivat hallitusvaalit. Että kannatustaan kasvattaneilla puolueilla olisi jonkinlainen etuajo-oikeus hallitukseen.

Näinhän ei siis ole. Hallituksen muodostaminen, ja sitä kautta opposition muodostuminen, on täysin eduskunnan sisäinen neuvottelukysymys. Kansa päättää eduskunnan, eduskunta päättää hallituksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi