Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teinin saa lukemaan edes lahjonta ei auta?

Vierailija
13.04.2023 |

Lupasin teinille 50€ jos lukee valitsemansa yli 300 sivuisen kaunokirjallisen teoksen ei aio kuulemma lukea. Miksi nuo lapset haluavat vaan pelata ja tuijottaa puhelimia? Rakastin lapsena kirjoja ja uppouduin helposti niiden maailmaan vaikka kukaan ei minulle lukenut ääneen tai painostanut lukemaan

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika myöhäistä se lukeminen on teininä aloittaa. Omat pojat lukivat jo ala-asteella Potterit, Keplerit ja paljon muuta. Siltikin nyt teininä lukeminen on vähäisempää. Nuorempi saattaa lukea tunnin illalla, mutta vanhempi lukee tällä hetkellä kouluun vaadittavat kaunokirjat.

Vierailija
2/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako kun lapsesta ei tullutkaan sinun kopiosi? Kaikkia ei kiinnosta lukeminen. Sen sijaan nuorelle kannattaa hankkia jokin ohjattu harrastus, jotta tuo puhelimen tuijottaminen jää vähemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lukuintoa oikein saa ulkoisesti aktivoitua, kyllä sen pitää tietyllä tavalla sisäsyntyisesti syttyä.

Harmi kyllä. Ajan myötä nykyinen lukemattomuuden kulttuuri aidosti yksinkertaistaa ja, sanotaan se suoraan, tyhmentää niin yksilön ajattelua, yksilöiden välistä kommunikointia kuin yhteiskunnallista keskusteluakin. Toivottavasti asia muuttuu.

Vierailija
4/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän olet itse mahtanut lukea Ilmeisesti lukemasi ei ainakaan sisältänyt yhtäkään pillkua ymmärrätkö ollenkaan kuinka raskasta on lukea jos ihminen ei käytä yhtäkään pillkua jätetään samantien kaikki mahdolliset merkit pois vaan mitä niillä tekee ei yhtään mitään jos olisit ikinä mitään lukenut ymmärtäisit tämän

Vierailija
5/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen paljon, luin jo lapsena, ja koulutuksenikin liittyy kirjallisuuteen ja kielitieteeseen. Kun lapseni olivat pieniä, luin heille ääneni käheäksi (ja siis lapsetkin tykkäsivät kuunnella). Kuopus luki joskus alakouluiässä jonkin Harry Potterin, muuten kumpikaan ei lue teineinä ellei ole ihan pakko. Olen tullut siihen tulokseen, että me nyt vaan ollaan eri ihmiset. Jos noista puhelimista ym. tekniikasta puhutaan, niin kumpikin on pelannut paljon. Kuopus pelaa välillä ihan kilpamielessä ja hän on saanut noista piireistä pitkiä ystävyyssuhteita, mikä minä olen siinä sättimään, että ei minun nuoruudessani. Koulu menee hyvin ja kun lukutaitoa testattiin yläkoulussa, tekninen lukutaito oli loistava ja ymmärtäminen hyvä. Toki olen sitä mieltä, että romaanien lukeminen opettaa valtavasti ja on surullista, että poikani eivät pääse tähän käsiksi, mutta ainahan surtavaa riittää, jos alkaa etsiä.

Vierailija
6/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinejä ei sinun kauno. päätalo, kalevalat kiinnosta ovat minunkin 62v mielestä täyttä pachaa. oppivat puhelimista paljon enemmän kieliäkin. joku tuki raha kirjailijako valittaa vaikka teille miljoonia syydetään OLETTE HISTORIAA. 

Vierailija
7/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat puhelimen pois

Vierailija
8/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otat puhelimen pois

Just niin.

Vierailija
9/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä vähän liian myöhäistä. Se pitää aloittaa lapsena. Voi olla menossa vain tauko nyt. Kun ikäkausi on ohi, saattaa kirjat alkaa kiinnostaa. Ehkä ope pakotti lukemaan jotain tylsää. Kun on tarpeeksi kiinnostavat kirja, se menee.

Vierailija
10/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsia paapotaan tässäkin asiassa? Oma poika luki hullun lailla, kun joutui olemaan viikon ilman kännykkää. Luki kaikki kirjat jotka käsiinsä sai. Mutta jos on koneet käytössä, ei. Tällä hetkellä on hullaantunut shakkiin, kun sitä on niin helppo pelata netissä. Ymmärrän senkin, mutta miksi lapsia pitäisi yllyttää ja jallittaa lukemaan? Miksei sanota suoraan se, mitä pelätään. Että kapasiteettisi jää kehittymättä, jos et lue. Sitten tehdään sopimus, miten hoidetaan homma. Sama koskee soittoläksyjä. Ennen soittotunteja soitteli omin päin, mutta nyt tekisi vain sen mikä vaaditaan. 

Teoriaa tämä, isänsä ei ole pitänyt vahtia asiassa ja minä en ole ehtinyt paljon puuttua. Mutta ajattelin, että jotain pitäisi tehdä. 

Vierailija
11/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että Ap on itse lukenut paljon, kun kirjoitusvirheitä vilisee. Menepä itse kirjan ääreen ja patista sitten vasta lastasi. Lukeminen kehittää omaakin kirjoitustaitoa.

Vierailija
12/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otat puhelimen pois

Juurikin niin. Kunnon Natascha Kampusch-metodi päälle, lukee mitä vain kellariin heitetään.

Vierailija
13/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue illalla ääneen lapsellesi. Teinillekin. Valitkaa yhdessä kirja. Ottakaa vaikka sellainen, josta on myös elokuva. Voitte katsoa sen yhdessä lukemisen jälkeen. Myös äänikirjoja kannattaa kokeilla. Näytä lukemisen mallia. Pankaa puhelimet välillä jäähylle. Myös sinä.

Vierailija
14/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille ampiaistehdas ja jätä sängylle. Kyllä se sen lukee.

Vierailija
15/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue illalla ääneen lapsellesi. Teinillekin. Valitkaa yhdessä kirja. Ottakaa vaikka sellainen, josta on myös elokuva. Voitte katsoa sen yhdessä lukemisen jälkeen. Myös äänikirjoja kannattaa kokeilla. Näytä lukemisen mallia. Pankaa puhelimet välillä jäähylle. Myös sinä.

Meinaat, että 15v. Teini menee peiton alle ja äiti tulee viereen lukemaan iltasadun?

Vierailija
16/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosta heitä kuuntelemaan kpoppia ( eli korealaista pop musiikkia) ja sitten kun he rakastuvat johonkin kpop ryhmään niin he ohjautuvat ihan kuin itsestään fanfictionien pareihin. Siellä tulee sitten luettua ihan kunnolla vaikka minkälaista tekstiä niin enkuksi kuin suomeksi..

Vierailija
17/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppii esimerkistä paremmin kuin lahjonnalla. Ja jos olet perheessä aikuinen on sinun tehtäväsi jakaa ruutuaika niin, että läksyt on tehty ja muita fiksuja juttuja ennen kuin luurin saa käteen.

Vierailija
18/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

otat puhelimen pois

Juurikin niin. Kunnon Natascha Kampusch-metodi päälle, lukee mitä vain kellariin heitetään.

No eiköhän tuossa nyt ole vähän välimuotojakin kuin kellariin kirjojen kanssa tai rajaton ruutuaika. Mun lapset eivät ole vielä teinejä, mutta onhan se nyt ihan selvä, että jos puhelin kiinnostaa enemmän kuin läksyt, kotityöt tms. pakollinen tai tärkeänä pidetty asia (kuten se lukeminen), niin puhelin pannaan siksi aikaa syrjään, että ne muut tulee tehtyä.

Vierailija
19/19 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että 15v. Teini menee peiton alle ja äiti tulee viereen lukemaan iltasadun?

Voi sitä lukea vaikka sohvallakin. Voi lukea vuorotellen. Kokeile, voit yllättyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän