Säästin 10 vuotta, jotta voisin olla 3 vuotta vapaa. Miksi tämä ärsyttää monia?
Eli tein 10 vuotta todella pitkää päivää ja ylitöitä voidakseni irtisanoutua ja jättäytyä pois ahdistavasta työstä. Nyt olen työtön, mutta en työtön. Eli en ole virallisesti työtön enkä nosta mitään tukia. Ei ole varaa elää leveästi mutta selviän pakollisista kuluista.
Monia tuntuu ärsyttävän todella paljon, että loisin työttömänä. Tai sitä termiä minulle on käytetty vaikka en loisi millään tuilla. Sukulaiset ja tuttavat jankkaa ilkeään sävyyn, että miksi et mene työhön ja haukkuu, että työttömät on luusereita. Omasta mielestäni ostin itseni vain pois ahdistavasta oravanpyörästä.
Joten miksi ihmisiä nyppii se, että en ole työssä enkä hae töitä?
Kommentit (34)
Älä ole moisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihmeellistä martyrismiä olla nostamatta ansiosidonnaista ja sen jälkeen työttömyyskorvausta. Kertoo kyllä hieman lahjattomuudesta taloudellisen suunnittelun suhteen
En halua tehdä kolmeen vuoteen töitä. Miten voin nostaa ansiosidonnaista ja olla joutumatta töihin, kun täällä Helsingissä on pilvin pimein auki työpaikkoja kotihoidossa, päiväkodeissa ja vaikka missä. Ja koulutukseni ja työkokemukseni puolesta käyn niihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmää olla nostamatta tukea! vaikka tulis karensseja saisit silti enemmän kuin nyt! ja voisit olla vielä pidempään lomalla
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan.
Toivottavasti on wörtti ratkaisu. Ajatellaan vaikka, että henkilö saa nettotuloja 2500e/kk, eli vuodessa 30k. Jos tuolla tulolla haluaa olla 3v uuninpankolla makoilemassa, se tarkoittaa että säästää pitää 90 000e. Tuolloin joka ikinen kuukausi pitää kymmenen vuoden ajan laittaa 750e/kk säästöön, eli käytännössä kolmannes. Se on paljon se.
Toisaalta tuolloin syntyisi epäsuhta, että vapaalla ollessaan olisi itse asiassa enemmän rahaa käytössä kuin työttömänä. No 10v vuodessa saisit nettona 300 000e, niin sehän voisi ikään kuin jakaa 13 vuodelle, eli jokaisena vuonna olisi sama elintaso, mutta kolme vuotta ilman töitä. Käteen voisi jäädä 1923e/kk ja säästöön 577e/kk. Tällöin työt voisi lopettaa 10 vuoden säästämisen jälkeen ja seuraavan kolmen vuoden aikana olisi käytettävissä 1923e/kk.
Yhtä kaikki, säästettävä summa on merkittävän suuri. Ja jos olet pienituloisempi kuin esimerkissä, sitä vaikeampaa se toki on. Kymmenen vuotta on myös pitkä aika, jos omista nettotuloista joutuu laittamaan syrjään edes sen reippaat 20%.
Ja jos sitten ajatellaan, että kuitenkin olisit näin tehnyt. Sulla olisi 2500e/kk tienaavana henkilönä säästötilillä rahaa 70k. Sillä saisi aika paljonkin erinäköistä kivaa aikaiseksi. Voisi ostaa auton, reissata maailmalla ja ostaa sen uuden iPhonen missä on hassun hauskoja emoijita. Aika kova paikka olisi, että sen rahan mieluummin käyttäisi leipään, juustoon ja hk:n siniseen... jotta siis eläisi vain seuraavat 3 vuotta tekemättä töitä.
Joten kiva tarina, mutta mitään järkeä tuossa ei olisi ja aika harva haluaa kituuttaa kymmentä vuotta, jotta saa kituuttaa seuraavat 3v ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmää olla nostamatta tukea! vaikka tulis karensseja saisit silti enemmän kuin nyt! ja voisit olla vielä pidempään lomalla
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan.
kyllä on älytöntä alkaa kirjoitella itsestään analyysiä,jos on jo ikääkin ja työkokemusta kertynyt ja selitellä,mihin sopii ja mihin ei. Kyllä se joidenkin hermoon voi ottaa,kun tietää itsensä ja tilanteensa. Ja sitten hakea pakolla eri paikkoihin.
Ns. hyvinvointivaltion nurja puoli on siinä että moni kuvittelee olevansa oikeutettu haukkumaan niitä jotka nostavat laillisia etujaan. Ja vaikka et nostaisikaan niin oletus on että nostat. Kaikki tuet pitäisikin heittää romukoppaan ja korvata perustulolla jota maksetaan myös työssäkäyville.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on wörtti ratkaisu. Ajatellaan vaikka, että henkilö saa nettotuloja 2500e/kk, eli vuodessa 30k. Jos tuolla tulolla haluaa olla 3v uuninpankolla makoilemassa, se tarkoittaa että säästää pitää 90 000e. Tuolloin joka ikinen kuukausi pitää kymmenen vuoden ajan laittaa 750e/kk säästöön, eli käytännössä kolmannes. Se on paljon se.
Toisaalta tuolloin syntyisi epäsuhta, että vapaalla ollessaan olisi itse asiassa enemmän rahaa käytössä kuin työttömänä. No 10v vuodessa saisit nettona 300 000e, niin sehän voisi ikään kuin jakaa 13 vuodelle, eli jokaisena vuonna olisi sama elintaso, mutta kolme vuotta ilman töitä. Käteen voisi jäädä 1923e/kk ja säästöön 577e/kk. Tällöin työt voisi lopettaa 10 vuoden säästämisen jälkeen ja seuraavan kolmen vuoden aikana olisi käytettävissä 1923e/kk.
Yhtä kaikki, säästettävä summa on merkittävän suuri. Ja jos olet pienituloisempi kuin esimerkissä, sitä vaikeampaa se toki on. Kymmenen vuotta on myös pitkä aika, jos omista nettotuloista joutuu laittamaan syrjään edes sen reippaat 20%.
Ja jos sitten ajatellaan, että kuitenkin olisit näin tehnyt. Sulla olisi 2500e/kk tienaavana henkilönä säästötilillä rahaa 70k. Sillä saisi aika paljonkin erinäköistä kivaa aikaiseksi. Voisi ostaa auton, reissata maailmalla ja ostaa sen uuden iPhonen missä on hassun hauskoja emoijita. Aika kova paikka olisi, että sen rahan mieluummin käyttäisi leipään, juustoon ja hk:n siniseen... jotta siis eläisi vain seuraavat 3 vuotta tekemättä töitä.
Joten kiva tarina, mutta mitään järkeä tuossa ei olisi ja aika harva haluaa kituuttaa kymmentä vuotta, jotta saa kituuttaa seuraavat 3v ilman töitä.
Ei selvästi ole hoitajan työtä tehnyt. Jos olisit niin luultavasti voisit ymmärtää ratkaisuni.
Ap
Monta vuotta olin töissä keväästä syksyyn ja talven olin Aasiassa.
Oi niitä aikoja
Kysy ap ihan rohkeasti niiltä joita muka ärsyttää. Tiedät varmaan nimetkin, ei tartte tehdä hakuammuntaa täällä.
Vai etkö uskalla?
No mistä ne muut ees tietää ton asian?
Hyvä sinä! Kerran täällä vain eletään.
Kaikkea hyvää sinulle ja anna karavaanin kulkea vaikka karjalauma määkii :D Kateutta tuo on päivänselvästi. Minäkin olen hoitaja ja viimeksi tänään mietin että heittäytyisin samantien pois työmarkkinoilta hoitajan työstä jos olisi taloudellisesti varaa, koska onhan tämä nyt ihan hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Monta vuotta olin töissä keväästä syksyyn ja talven olin Aasiassa.
Oi niitä aikoja
Ja nyt ei onnistu, koska... oot liian vanha/juoppo keikkatöihinkään eikä pätäkkä riitä huoraturismiin?
Minua et ärsytä. En tunne sinua, enkä vertaa sinua kenenkään tuntemaani henkilöön. Älä sinäkään vertaa minua.
Työn ilo on yksi ihmisen perimmäisiä iloja. Työ antaa rytmiä elämään, tarjoaa yhteisön, haasteita ja välillä palkitsevia kokemuksia. Töitä on miljoonaa eri sorttia, ja monia niistä voi tehdä osa-aikaisesti tai yrittäjänä. Jos itselläni ei olisi nykyistä työtä eikä myöskään taloudellista tarvetta hääriä oravanpyörässä, tekisin käsitöitä tai viljelisin maata.
Niin tai näin, en suinkaan näe hyvänä kaavana elämälle huhkia kymmentä vuotta hullun lailla kolmen vuoden sapattia varten. Työ on kuin ruoka: joka päivä sitä saisi sopivasti olla, muttei liikaa.