Voiko työnantaja edellyttää kulkemaan omaa toimipistettä kauempana töissä omalla ajalla?
Eli jos suurin osa työstä tapahtuu työpaikan tiloissa eli työnantajan toimipisteessä ja olen siis juuri sinne mennyt töihin ja laskenut, että lapsen päiväkodin vuoksi kyseiseen työmatkan kestoon pystyn. Niin voiko työnantaja nyt vaatiakin, että osana työpäivistä työ alkaa tai loppuu jossain ihan muualla, jonne on kotoa ajallisesti paljon pidempi matka? Kaikki tapahtuu Pk-seudun sisällä niin mitään päivärahojahan tai vastaavia tästä ei tule eikä mitään sellaista kompensaatiota, jolla voisin palkata jonkun hoitajan viemään tai hakemaan lasta päiväkodista tuollaisina päivinä, jolloin työmatka onkin ajallisesti paljon pidempi.
Kommentit (90)
Olen yrittäjä ja meillä työsopimuksiin ei kirjata tarkkaa työtekopaikkaa. Sillä tavalla saan työnantajana määrätä työntekopaikat vaikka joka päivälle eriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lue työlainsäädäntöä ja tessiä? Typerää kysyä näitä vauvapalstalla. Aloita työsopimuslain 2 luvun 4 pykälästä, jossa säädetään, että työsopimuksessa on sovittava työntekopaikasta. Jos tämä on sopimuksessa toimistosi, on sinulla oikeus aloittaa työpäivä sieltä. T. Juridiikkaa opiskeleva
Työntekopaikkaa ei ole suoraan määritelty työsopimuksessa. Eikä tessissä ole tarkkaa ehtoa siitä.
Ap
Meillä on vielä sellainen pykälä, että jos liikun työpäivän aikana asiakkaan A luota asiakas B:n luo, niin heidän välinen matka on työaikaa, vaikka menisi yli 7 tunnin. Mutta meno työnaloituspaikalle ja sieltä kotiin on omaa aikaa 7 tunnin jälkeen.
T. Se, joka kirjoitti aiemmin matka-aikojen sisältymisestä työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lue työlainsäädäntöä ja tessiä? Typerää kysyä näitä vauvapalstalla. Aloita työsopimuslain 2 luvun 4 pykälästä, jossa säädetään, että työsopimuksessa on sovittava työntekopaikasta. Jos tämä on sopimuksessa toimistosi, on sinulla oikeus aloittaa työpäivä sieltä. T. Juridiikkaa opiskeleva
Työntekopaikkaa ei ole suoraan määritelty työsopimuksessa. Eikä tessissä ole tarkkaa ehtoa siitä.
Ap
Siis työsopimuksessa ei ole kohtaa "Työn tekopaikka"?
Meillä se menee niin, että työntekopaikkani on toimisto (T), mutta käytännössä joudun käymään toisinaan myös toisella paikkakunnalla, olkoon se vaikka V. Paikkakunnalle V on kotoani noin 40 km ja toimistolta 20 km. Suorin reitti kotoa kohteeseen V ei kulje toimiston kautta.
Normityöpäivänä, ellen työskentele etänä, matkustan siis aamulla omalla ajalla (ja kustannuksella) toimistolle (T) ja iltapäivällä sieltä pois.
Jos työpäivän aikana on tarvetta käydä paikkakunnalla V, siirtymiset (T-V-T) sisältyvät työaikaan. Saan km-korvaukset.
Jos minun pitää mennä kohteeseen V aamulla kello kahdeksaksi, en tietenkään ajele oikeasti ensin toimistolle, mutta lasken käytetyn ajan ja km-korvaukset ikään kuin olisin lähtenyt sieltä. Siis vaikka lähtisin kotoani vähän yli 7, merkitsen työajanseurantaan lähteneeni klo 7.30. Ja km-korvauksiin merkitsen 20 km, ei 40 km.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se menee niin, että työntekopaikkani on toimisto (T), mutta käytännössä joudun käymään toisinaan myös toisella paikkakunnalla, olkoon se vaikka V. Paikkakunnalle V on kotoani noin 40 km ja toimistolta 20 km. Suorin reitti kotoa kohteeseen V ei kulje toimiston kautta.
Normityöpäivänä, ellen työskentele etänä, matkustan siis aamulla omalla ajalla (ja kustannuksella) toimistolle (T) ja iltapäivällä sieltä pois.
Jos työpäivän aikana on tarvetta käydä paikkakunnalla V, siirtymiset (T-V-T) sisältyvät työaikaan. Saan km-korvaukset.
Jos minun pitää mennä kohteeseen V aamulla kello kahdeksaksi, en tietenkään ajele oikeasti ensin toimistolle, mutta lasken käytetyn ajan ja km-korvaukset ikään kuin olisin lähtenyt sieltä. Siis vaikka lähtisin kotoani vähän yli 7, merkitsen työajanseurantaan lähteneeni klo 7.30. Ja km-korvauksiin merkitsen 20 km, ei 40 km.
Tässäkin on eroa minun tapaukseeni, sillä käyn tekemässä ns. keikkoja asiakkaille eivätkä ne paikat joissa käyn, ole työnantajan omia paikkoja vaan työstäni ja matkoistasi laskutetaan asiakasta. Saan siis myös km-korvaukset ja päivärahat.
Yhdessä projektissa minulla oli työntekopaikkoina kotoa 50 ja 70 km päässä olevat pisteet. Näihin kulkemisesta sain vain verovähennykset, koska olivat työnantajan määrittelemiä työn tekemisen paikkoja. Ja näihin kuljin omalla ajalla. Jos päivän aikana siirryin näiden paikkojen välillä paikasta toiseen, se oli sitten työaikaa.
Eli käytäntöjä on monenlaisia ja määrittely pitää sopia työnantajan kanssa, samoin työaika.
T. Se joka on kirjoitellut esimerkkejä
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein, että siivouskeikoilla pitää omalla autollani kuljettaa firman tavaroita kohteeseen. Korvaukseksi saan n. 0.50e kilometrikorvauksen ja auto on siis varattuna tuolloin, ettei muut perheen jäsenet voi sitä käyttää. En siis saa mitään bensarahaa, en auton pesukuponkeja, en mitään. MIelestäni väärin.
Vanha ketju, mutta vastaan silti. Minä jouduin tekemään noin kun työskentelin siivoojana opiskeluaikana. Tein tuota vuosina 2011-2017. Nykyisillä bensan hinnoilla en enää tekisi. Ei ole näemmä kilometrikorvaus noussut vuosien saatossa mihinkään. Sylettää kyllä teidän puolesta. Mitä enemmän sähköautoja pakotetaan ja bensa-autoilu kallistuu niin pitäisi firmojen alkaa tarjoamaan siivoojille töiden suorittamiseksi firman autoa. Ei siivoojan palkalla mitään sähköautoja ostella tai muitakaan uusia vähäkulutuksisia polttomoottoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein, että siivouskeikoilla pitää omalla autollani kuljettaa firman tavaroita kohteeseen. Korvaukseksi saan n. 0.50e kilometrikorvauksen ja auto on siis varattuna tuolloin, ettei muut perheen jäsenet voi sitä käyttää. En siis saa mitään bensarahaa, en auton pesukuponkeja, en mitään. MIelestäni väärin.
Vanha ketju, mutta vastaan silti. Minä jouduin tekemään noin kun työskentelin siivoojana opiskeluaikana. Tein tuota vuosina 2011-2017. Nykyisillä bensan hinnoilla en enää tekisi. Ei ole näemmä kilometrikorvaus noussut vuosien saatossa mihinkään. Sylettää kyllä teidän puolesta. Mitä enemmän sähköautoja pakotetaan ja bensa-autoilu kallistuu niin pitäisi firmojen alkaa tarjoamaan siivoojille töiden suorittamiseksi firman autoa. Ei siivoojan palkalla mitään sähköautoja ostella tai muitakaan uusia vähäkulutuksisia polttomoottoreita.
Onhan tuo 50e/100km ihan kelpo korvaus. Ja taitaa olla 53e/100km tänä vuonna.
Riippuu mitä sinun työsopimuksessasi lukee työpisteenä. Minä tein aikoinaan v. 2012 sellaisen mokan, että allekirjoitin työsopparin, jossa toimipisteeksi oli merkitty yrityksen toimipisteet. Silloin ei tule mitään korvauksia, ei ajallisia eikä rahallisia, vaikka töitä saattaa toisena päivänä olla kotipaikkakunnalla ja toisena päivänä 130 km päässä,
Ainakin meillä voi. Isommat matkakulut korvataan, mutta aikaa ei. Käytännössä ei kai pakottamista ole vielä kertaakaan jouduttu tekemään, kun on löytynyt vapaaehtoinen. Mutta mahdollista se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä sinun työsopimuksessasi lukee työpisteenä. Minä tein aikoinaan v. 2012 sellaisen mokan, että allekirjoitin työsopparin, jossa toimipisteeksi oli merkitty yrityksen toimipisteet. Silloin ei tule mitään korvauksia, ei ajallisia eikä rahallisia, vaikka töitä saattaa toisena päivänä olla kotipaikkakunnalla ja toisena päivänä 130 km päässä,
En usko, että tuo työsopimuksen ehto olisi ollut oikeudellisesti pätevä. Erityisesti siinä tapauksessa, että tätä yllättävää ehtoa ei ole mitenkään korostettu tai kirjoitettu auki. Toki onhan se suoraselkäistä noudattaa, jos moisen sopimuksen itse allekirjoittaa.
Opettajana minun toimipisteeni ovat eri päivinä eri paikkakunnilla. Minulla saattaa olla viikossa 2 opetuspäivää yhdellä paikkakunnalla, yksi etäpäivä kotona, yksi päivä toisella paikkkunnalla ja yksi päivä kolmannella paikkakunnalla. Työaikoihin se ei vaikuta, koska lasketaan opetukseen sidottu aika ja sitomaton aika, esim. 75% sidottua ja 25% sitomatonta. Matkat eivät opettajilla ole työaikaa. Opetuspäivät on usein klo 9-15, mutta voi olla myös klo 12-16 tai klo 8-16. Iltaopetuksia en tee, koska esim. sieltä kolmannelta paikkakunnalta pääsee huonosti iltaisin julkisilla kotiin. Minulla on myös auto, mutta ajan harvoin ja lähinnä aikuinen poikani sitä käyttää.
Minun työpisteeni on Oulussa.Jos lähden työkeikoille, on kaikki aika työaikaa. Minulla on kotoa työpisteelle vain 5km, joten eipä sillä ole väliä mistä lähden.
Meillä loppui työt minulta ja parilta kollegalta omasta vakituisesta toimipisteestä. Olen siitä alkaen kulkenut 47 km/suunta työmatkaa ihan omalla ajalla. Periaatteessa jos toimipaikka muuttuu, työntekijällä on mahdollisuus irtisanoutua tai hyväksyä tilanne. Millään yrityksellä ei ole velvoitetta järjestää ja pitää yllä toimipistettä, jos se ei yritystoiminnan kannalta ole järkevää. Toisaalta kyllä kuntasektorillakin saattaa tapahtua muutoksia, mutta oman paikkakunnan sisällä. Naapuri oli tässä lähellä päiväkodissa ja kun se suljettiin, työnantaja osoitti uuden työpaikan 7 km päässä, jonne tarvittiin lto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, jos työsopimuksessa niin lukee. Yleensä tämä työpisteesi on merkitty ensisijaiseksi joten siirto muuallekin on mahdollista.
Työsopimuksessa ei lue asiasta mitään, eikä työhaastattelussa sanottu asiasta mitään. Ap
Jos ei lue, et ole tällaiseen lupautunut. Ei voi vaatia. Sanot suoraan että mistään tällaisesta ei ole missään vaiheessa sovittu, eikä se sovi sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja meillä työsopimuksiin ei kirjata tarkkaa työtekopaikkaa. Sillä tavalla saan työnantajana määrätä työntekopaikat vaikka joka päivälle eriksi.
Et muuten saa, jos sitä ei ole erikseen sopimuksessa niin määritelty, ja työntekijä on tällaisen sopparin hyväksynyt.
Työmatkalla ei matka-aikaa lueta työaikaan. Jos menen vaikka Lahdessa käymään, niin kyllä se matkustus ihan omalla ajalla tehdään. Liput toki työnantaja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kilometrikorvaus ihan yleisesti määrätty. Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että perseestähän se on ja täysin riittämätön. Ei kannata mennä sellaisiin firmoihin, joka ei tarjoa itse oleellisia työvälineitä
Meillä leimataan sisään omassa työpisteessä vuoron alkaessa ja siirtyminen toiselle pisteelle tapahtuu sitten työajalla. Saa mennä myös suoraan sille toiselle pisteelle, jos se sattuu olemaan omaa kotia lähempänä.
Ei voi, jos toimipaikka on sopimuksessa se, mikä on. Eikä sopimukšessa ole sovittu, että suostut työskentelemään muualla.
En todellakaan suostuisi tuollaiseen, tuohan on palkatonta työtä.
Vertailun vuoksi: alkaisiko vaikka putkimies siihen, että työaika alkaa vasta asiakkaan luokse saapuessa? Kyllä se työaika alkaa siitä kun auto pakataan valmiiksi ja lähdetään asiakkaan luo.