Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velaton hinta, myyntihinta, lainaosuuden maksu: kyllä. Mitä siis tarkoittaa?

Vierailija
11.04.2023 |

Maksaako myyjä taloyhtiön lainan pois, vaiko uusi omistaja joka ostaa asunnon?!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/10

Vierailija
2/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaja voi maksaa lainaosuuden pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaosuus siirtyy ostajalle, joka voi halutessaan maksaa sen kerralla pois tai sitten maksaa pääomavastiketta hoitovastikkeen lisäksi. Periaatteessa kauppakirjassa voidaan sopia ties mitä, mutta harvoin tuosta poiketaan. En ole ainakaan ikinä kuullut moisesta.

Vierailija
4/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ostaja maksaa yhtiölainan jäljelläolevan osan. Velaton hinta tarkoittaa siis myyjän saamaa myyntihintaa plus yhtiölainaa.

Tuolla lainaosuuden maksulla tarkoitetaan yleensä sitä, että jokainen osakas voi halutessaan maksaa lainaosuutensa keralla pois heti, tai vasta vähän kerrallaan rahoitusvastikkeena. Se, kumpi kannattaa, riippuu siitä, asuuko asunnossa itse vai vuokraako, miten pian asunnon myy eteenpäin ja rahastoidaanko vai tuloutetaanko maksut taloyhtiössä.

Vierailija
5/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu siis ostamassa asuntoa ja sanoi että tuo kyllä tarkoittaa sitä että myyjä maksaa sen pois. Ei ole niin sanottu hänelle vaan se teksti tarkoittaa niin? Mä en nyt tajuu mitään? ap

Vierailija
6/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se menee niin kuin ostaja ja myyjä sen keskenään sopivat. Voidaan sopia niin että ostaja maksaa myyjälle koko velattoman kauppahinnan ja myyjä sitten huolehtii velkaosuuden pois maksamisesta tai sitten ostaja ostaa asunnon itselleen myyntihinnalla ja sitten maksaa itse velan pois.

Vierailija
7/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton hinta tarkoittaa velallista hintaa. Myyntihinta lisättynä yhtiövelalla. 

Vierailija
8/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu tuttusi asuntokauppoihin. Anna itse selvitellä, niin ei sitten sinua syyttele typeryydestään.

Vierailija
9/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulkitsisin kyllä myös niin, että halutessaan voi sen yhtiölainan maksaa ostohetkellä pois. Joskushan noissa yhtiölainoissa on ehto, ettei niitä saa maksaa pois (ennen tiettyä päivämäärää) vaan niitä pitää lyhentää rahoitusvastikkeella.

Vierailija
10/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu siis ostamassa asuntoa ja sanoi että tuo kyllä tarkoittaa sitä että myyjä maksaa sen pois. Ei ole niin sanottu hänelle vaan se teksti tarkoittaa niin? Mä en nyt tajuu mitään? ap

Eikä maksa.

Vierailija
11/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos jengi on pulassa jos ei tajua perusjuttuja, ei viitsi ottaa selvää vaan kysyy kotona olevilta äideiltä, työttömiltä ja töissä olevilta joilla on niin löysää ja köyhä elämä että notkuvat täällä.

Vierailija
12/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi pitää paikkansa siinä tapauksessa, että tuttusi maksaa myyjälle koko velattoman hinnan (ei siis pelkästään myyntihintaa).

Vierailija
13/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi pitää paikkansa siinä tapauksessa, että tuttusi maksaa myyjälle koko velattoman hinnan (ei siis pelkästään myyntihintaa).

No ei sitä velkaosuutta silti myyjä maksa.

Vierailija
14/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä velkaosuutta silti myyjä maksa.

Tuo on sopimuskysymys. Periaatteessa on mahdollista tehdä niin, että ostaja maksaa myyjälle velattoman hinnan ja myyjä siitä sitten velkaosuuden taloyhtiölle. Yleensä näin ei tehdä, mutta periaatteessa tuo on mahdollista.

Vierailija
15/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupankäynnissä yleinen tapa on se, että ostaja saa tavaraa ja myyjä rahaa. Ostaja maksaa siis asunnon ja sen velat sekä useimmiten vielä varainsiirtoveron valtiolle.

Vierailija
16/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantsii hiukka opiskella termejä ennen kuin allekirjoittaa mitään papruja, voi muuten tulla kallis allekirjoitus.

Tuttavani ylpeili miten edullisesti osti asunnon, siis myyntihintaa tuijotti. Sitten arki koitti ja olisi vuokrannut vastaavan asunnon paljon halvemmalla kuin nämä eri yrityslainojen lyhennykset pelkästään tekivät ja siihen huoltovastikeet päälle.+ tontinvuokra.

Yritin kyllä varoitella, mutta mitäs teet kun toinen ei kuuntele.

Nyt onkin mun syytä että hän teki innoissaan huonot kaupat, mun pitäisi osallistuu hänen kustannuksiin ?

Vierailija
17/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton hinta tarkoittaa velallista hintaa. Myyntihinta lisättynä yhtiövelalla. 

Tämä on nerokkaasti sanottu!

Vierailija
18/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyjä maksaa taloyhtiölainan pois, niin ostaja maksaa vastaavan summan enemmän kauppahinnassa myyjälle. Velaton hinta tarkoittaa aina asunnon varsinaista arvoa ja se pitää maksaa kauppoja tehdessä, joko kokonaan tai osittain taloyhtiölainan lyhennyksinä taloyhtiölle. Ei ole olemassa vaihtoehtoa, jossa taloyhtiön lainaosuus vain lakkaisi olemasta ilman että se vaikuttaa asunnon kauppahintaan.

Vierailija
19/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä huomata että velkaosuus maksetaan taloyhtiölle, ja maksu kuuluu osakkeen omistajalle. En nyt osaa sanoa onko riskiä jos sen maksaa myyjälle, mutta myyjä ei tilitäkään sitä taloyhtiölle?

Vierailija
20/22 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä huomata että velkaosuus maksetaan taloyhtiölle, ja maksu kuuluu osakkeen omistajalle. En nyt osaa sanoa onko riskiä jos sen maksaa myyjälle, mutta myyjä ei tilitäkään sitä taloyhtiölle?

Kiinteistönvälittäjä huolehtii, että maksut menee oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi