Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen ruuanvalmistus ja pyhä hernemaissipaprika. Ikinä en ole tämän suosiota ymmärtänyt

Vierailija
11.04.2023 |

Ruuan saa maistumaan muutenkin .

Kommentit (39)

21/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä ostaakin pitkästä aikaa! Mä tykkään välillä fiilistellä ja tehdä 1960- ja 1970-lukujen ruokia. 

Vierailija
22/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni bravuuri oli makkaraa tai tonnikalaa,pastaa ja hernemaissipaprikaa sekaisin kattilaan.

Minun tekemäni ruuat kuten täytetyt

paprikat ja Kasvisosekeitto olivat herralle liian eksoottisia.

Täytetyt paprikat ja kasvissosekeitot. :D Vanhanaikaisia, mutta klassikoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exäni bravuuri oli makkaraa tai tonnikalaa,pastaa ja hernemaissipaprikaa sekaisin kattilaan.

Täytetyt paprikat on niin hyviä.

Vierailija
24/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytetyt paprikat olivat ensimmäinen ruoka, jota valmistimme mieheni kanssa yhdessä, silloisessa ensimmäisessä ikiomassa keittiössäni vuonna -90.

Vierailija
25/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy suosioon on varmaan ollut ( huom! ollut) halpuus verrattuna moniin muihin pakastevihanneksiin. Nykyään on onneksi muitakin sekoituksia, jotka ovat samaa hintaluokkaa.

Juu, minä taas en ymmärrä, kuka ihme ostaa niitä valmiita hapanimeläkastikkeita...äitini käyttää niitä riisin kanssa (riisi tietysti sitä pitkäjyväistä, mautonta). Kamalaa kuraa, anteeksi.

Vierailija
26/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että tämä alkoitus on saanut naäin "katkeran" vastaanoton suomalaisen ruoan yksitoikkoisuudesta. Nykyään nuoret aikuiset tilaavat ruoan kotiin ja lounastavat lounasravintoloissa. Ruokaa ei osata enää laittaa itse.

Vierailija
27/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla keskustelussa vaikuttaa, että ihmiset söisi jotenkin kauhean hyvin, lisäaineet ja prosessoitu ruokakin suunnilleen kauhistus, samoin sokeri tai keinomakeutusaineet. 

Käytännössä monella totuus on ihan toinen, varsinkin vähävaraisemmilla ihmisillä. Kyllä sitä alkuun kun työssään terveydenhoitajana kuuli ihmisten, jopa lapsiperheiden, ruokavalioista, ihmetytti, miten noin voi edes elää. Esim. 

- kerta päivässä ateria, joka usein 4 hengelle jaettu maksa/lihamakaronilaatikko, kylkeen keitinperunoita, tai sitten niitä perunoita, makkarankyrsää ja hernemaissipaprikaa

- muuten ruoat kuitataan esim. viileillä, puurolla jota keitetään moneksi päivää kerrallaan, pullalla ja mehulla

- lapset jos valittaa nälkää, niin jotain karkkia tai pullaa tarjotaan

Sitten niin lapsilla kuin aikuisilla on raudanpuutosanemiaa ja ties mitä, mutta toisinaan vanhemmat ei ole kovin älykkäitä ja on vaikea saada ymmärtämään ruokavalion tärkeyttä. Joskus myös elämänhallinnassa on niin isoja puutteita, että vaikka aikomus parantaa syömisiä olisi kova, toteutus ei onnistu.

Tuossa se hemapa on positiviinen asia, jotain mistä kiittää, onpahan edes vähän kasviksia! Eikä siinä ravitsemuksellisesti mitään vikaa olekaan, se vaan ei ruokahifistelijöiden suuhun oikein välttämättä maistu kuten ei usein muutkaan pakastekasvikset. Ei-hifistelijät taas voi käyttää tuollaista helppona kasviskomponenttina ateriassa. Itse olen semi-hifistelijä, en usein tuollaisia halua usein syödä makusyistä, mutta jos on kiire tai ei jaksa laittaa ruokaa niin voin toisinaan käyttää. Esim. viime viikolla tein tortillapohjille pizzoja, joille kastikkeeksi purkista salsaa, päälle tuoretta pinaattia, herkkusieniä, hemapaa ja juustoraastetta.

Vierailija
28/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt miettimään mitähän oli esim. 80-luvulla ruokakaupoissa hevi-osastolla, kun muistain mainokset miten lyhyen aikaa oli appelsiineja saatavilla tai miten kiinankaali on tullut Suomeen. Ellei tuoreena ole kummemmin raaka-aineita saatavilla, niin hemapa on siinä tilanteessa kätevä lisuke. Nyt en näe mitänä tarvetta hemapaa ostaa.

Vierailija
29/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla keskustelussa vaikuttaa, että ihmiset söisi jotenkin kauhean hyvin, lisäaineet ja prosessoitu ruokakin suunnilleen kauhistus, samoin sokeri tai keinomakeutusaineet. 

Käytännössä monella totuus on ihan toinen, varsinkin vähävaraisemmilla ihmisillä. Kyllä sitä alkuun kun työssään terveydenhoitajana kuuli ihmisten, jopa lapsiperheiden, ruokavalioista, ihmetytti, miten noin voi edes elää. Esim. 

- kerta päivässä ateria, joka usein 4 hengelle jaettu maksa/lihamakaronilaatikko, kylkeen keitinperunoita, tai sitten niitä perunoita, makkarankyrsää ja hernemaissipaprikaa

- muuten ruoat kuitataan esim. viileillä, puurolla jota keitetään moneksi päivää kerrallaan, pullalla ja mehulla

- lapset jos valittaa nälkää, niin jotain karkkia tai pullaa tarjotaan

Sitten niin lapsilla kuin aikuisilla on raudanpuutosanemiaa ja ties mitä, mutta toisinaan vanhemmat ei ole kovin älykkäitä ja on vaikea saada ymmärtämään ruokavalion tärkeyttä. Joskus myös elämänhallinnassa on niin isoja puutteita, että vaikka aikomus parantaa syömisiä olisi kova, toteutus ei onnistu.

Tuossa se hemapa on positiviinen asia, jotain mistä kiittää, onpahan edes vähän kasviksia! Eikä siinä ravitsemuksellisesti mitään vikaa olekaan, se vaan ei ruokahifistelijöiden suuhun oikein välttämättä maistu kuten ei usein muutkaan pakastekasvikset. Ei-hifistelijät taas voi käyttää tuollaista helppona kasviskomponenttina ateriassa. Itse olen semi-hifistelijä, en usein tuollaisia halua usein syödä makusyistä, mutta jos on kiire tai ei jaksa laittaa ruokaa niin voin toisinaan käyttää. Esim. viime viikolla tein tortillapohjille pizzoja, joille kastikkeeksi purkista salsaa, päälle tuoretta pinaattia, herkkusieniä, hemapaa ja juustoraastetta.

Viilissä/ maustamattomassa jogurtissa ja puurossa ei ole mitään vikaa ravitsemuksellisesti. Mehut, limut, karkit ja hötöpullat voi kyllä jättää pois.

Vierailija
30/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista että tämä alkoitus on saanut naäin "katkeran" vastaanoton suomalaisen ruoan yksitoikkoisuudesta. Nykyään nuoret aikuiset tilaavat ruoan kotiin ja lounastavat lounasravintoloissa. Ruokaa ei osata enää laittaa itse.

Ruuanlaitto, yms kotityöt eivät ole enää oman egon jatke joiden avulla päteä vaan keskittyä muihin itseään kehittäviin asioihin. 

31/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jäänyt miettimään mitähän oli esim. 80-luvulla ruokakaupoissa hevi-osastolla, kun muistain mainokset miten lyhyen aikaa oli appelsiineja saatavilla tai miten kiinankaali on tullut Suomeen. Ellei tuoreena ole kummemmin raaka-aineita saatavilla, niin hemapa on siinä tilanteessa kätevä lisuke. Nyt en näe mitänä tarvetta hemapaa ostaa.

Mä tulin äidiksikin jo kasarilla ja oli silloin jo hevi-osastoilla kaikenlaista. Myös talvisin. Ei tietty niin valtavat valikoimat kuin nykyisin. Mutta omassa lapsuudessani 1960-luvulla satokauden ulkopuolella kasvikset olivat pääasiassa juureksia sekä kaalia. Ja sitten lisäksi etikkasäilykkeitä (maustekurkut, etikkapunajuuret jne) sekä hilloja ja mehuja. 

Vierailija
32/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan hemapaa kun teen paistettua riisiä. Laitan sekaan kananmunaa, sipulia, kevätsipulia, soijakastiketta, oisterikastiketta ja seesamiöljyä. Tulee iha törkeen hyvää!

Vierailija
33/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herne, maissi ja paprika. Mikä näistä aiheuttaa ongelman? Eikö kukaan käytä tuoreina ko. tuotteita? Näitä saa vähemmän näin talvisin tuoreina. Paprika taisi olla noin 10€/kg tällä hetkellä, ei tulisi mieleenkään ostaa.

Tuo kasvissekoitus on halvin saatavilla oleva ja täyttää päivittäistä puolen kilon saantisuositusta samalla tavalla, kuin mikä tahansa muu kasvis.

Vierailija
34/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mausteeksi varmaan maustepippuria, niin saatiin eksoottista...

Kiesus mikä nillittäjä...

Vierailija
35/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä syönyt herne-maissi-paprikaa kuin kouluruokailussa, eli viimeksi ehkä lukiossa. Mistä olet saanut käsityksen että se olisi jotenkin suomalaisen ruoanvalmistuksen kulmakivi? En tiedä ketään jolla näin olisi.

Vierailija
36/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä juuri ihmetytti että miten kasariruuat olivat arvon herralle ihan vieraita, mitä se oli syönyt lapsuuskodissaan. Sitä hernemaissipaprikaa ja makaronia joka päivä?

Vierailija
37/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyhyy miten tulikaan mieleen erään deitin tarjoama ruoka, jonkinlainen makaronilaatikko mutta nakeilla ja herne/maissi/paprikalla. Se oli ihan vetistä ja mautonta  ja ne nakit varmaan kaupan halvimpia, tekohymy naamalla söin lautasen tyhjäksi ja kiittelin. Jälkeenpäin mietin olisiko pitänyt sanoa vaan totuus, mitä jos se raukka luulee olevansa joku Gordon Ramsey?

Vierailija
38/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätien tÄytTävÄ kasvissosekeitto 😆🤣😁😂

Vierailija
39/39 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytetään makaronilaatikoihin (jauheliha- ja soijarouhe-). Ei ole tullut mieleenkään, että joku voisi nähdä tässäkin ongelman.

Mä laitan mm. broilerikiusaukseen pussin tai kaksi hemapaa sekaan, jos vaan sattuu olemaan pakastimessa. Muuten ko ruoka on aika väritöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme