Onko kukaan vuokrannut Vuokraturvan kautta?
Onko tuo toiminut kenelläkään? Itse laitoin hakemuksen tänään menemään ja soitin vielä perään, että kuinka kauan kestää että tietää saako asuntoa vai ei. Ja kuulemma kestää parikin viikkoa.
Miten ihmeessä tuo voi toimia, kun samaan aikaan muut vuokranantajat toimivat ihan päivissä, niin että asuntoja tarjotaan ja niistä pitää tehdä päätös tosi nopeasti. Niin en minä ainakaan jää odottelemaan paria viikkoa, että joku käsittelee hakemustani, kun pitää sitten kertoa muille päätöksistäni.
Onko tuo hidas odottelu toiminut kenellekään, siis niin että olette hylänneet kaikki muut asuntotarjoukset vain kun odottelette tuolta jotain viestiä?
Kommentit (21)
Olen saanut vuokra-asunnon Vuokraturva välittäjänä. Hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Itse vuokranantajana käyttänyt aina heidän palveluitaan vuokralaista haettaessa. He tekevät luottokelpoisuuden tarkistuksen ja tarkistavat hakijan taustan ennen esittelyä vuokranantajalle. Se on tärkeää myös heille, koska takaavat vuokran vuokraajalle vuodeksi.
Joo, vaikuttaa tottakai siltä, että on tuo turvaa vuokranantajalle. Ihmettelen vain, että kun esimerkiksi nyt Helsingissä on nyt lähes 5000 asuntoa vapaana ja kymmenet ja kymmenet vuokranantajat ovat valmiita esittelemään asuntoa jopa samana päivänä ja toimimaan tosi nopeasti, niin miten ihmeessä tuo kivikautisen hidas Vuokraturvan malli sopii markkinoihin?
Koska itse katsoin ihan kiinnostavaa asuntoa sitä kautta, mutta niitä yhtä kiinnostavia asuntoja on satoja muitakin, joten ei oikein houkutella tyrmätä lukemattomia hyviä tarjouksia vain odotellakseen tuolta vastausta joskus parin viikon kuluttua.
Esimerkiksi tänään soitin kahdesta kiinnostavasta asunnosta ja olen kumpaakin menossa katsomaan parin tunnin kuluttua. Eivätkä nämä tehokkaasti toimivat välittäjät ja omistajat jää odottelemaan paria viikkoa sitä, että itse odottelisin vastausta Vuokraturvan kautta. Joten vaikuttaa aika toimimattomalta mallilta ainakin tässä ajassa Helsingissä, kun vuokra-asunnoista on ylitarjontaa.
Joten olisin kiinnostunut kuulemaan tuota kautta vuokranneiden kokemuksia. Miksi jäitte odottelemaan ja kuinka pitkäksi aikaa?
Samana päivänä kun käytiin katsomassa Vuokraturvan kautta tarjolla ollutta vuokra-asntoa, saatiin tarjous kummastakin. Valittiin sitten niistä se vähän paremmaksi oletettu.Ainakin sillä erää toimi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Samana päivänä kun käytiin katsomassa Vuokraturvan kautta tarjolla ollutta vuokra-asntoa, saatiin tarjous kummastakin. Valittiin sitten niistä se vähän paremmaksi oletettu.Ainakin sillä erää toimi nopeasti.
Täsmennys yllä olevaan; käytin siis katsomassa samana päivänä kahta eri asuntoa, molemmat Vuokraturvalla välityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse vuokranantajana käyttänyt aina heidän palveluitaan vuokralaista haettaessa. He tekevät luottokelpoisuuden tarkistuksen ja tarkistavat hakijan taustan ennen esittelyä vuokranantajalle. Se on tärkeää myös heille, koska takaavat vuokran vuokraajalle vuodeksi.
Miten tuo hakijan taustan tarkistaminen käytännössä tapahtuu? Palkkaavat yksityisetsivän tonkimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo hakijan taustan tarkistaminen käytännössä tapahtuu? Palkkaavat yksityisetsivän tonkimaan?
Lähinnä varmaan kyselevät ehdokkaan elämäntilanteesta ja pyrkivät varmistamaan maksukyvyn
En ikinä vuokraisi sellaiselle joka ns soittaa perään. Osoittaa että on iilimatomainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo luottokelpoisuus nimenomaan on se ainoa tausta jonka tarkastavat ja voivat tarkastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä varmaan kyselevät ehdokkaan elämäntilanteesta ja pyrkivät varmistamaan maksukyvyn
Eivät ne mitään kysele se kaikki kirjoitetaan kaavakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo luottokelpoisuus nimenomaan on se ainoa tausta jonka tarkastavat ja voivat tarkastaa.
Ansiotulotiedot voi mennä katsomaan veroviraston koneelta halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tällä palstalla on niin paljon näitä vuokranantajia, jotka eivät tiedä vuokraamisesta mitään🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tällä palstalla on niin paljon näitä vuokranantajia, jotka eivät tiedä vuokraamisesta mitään🤣
Pääasia et rahaa tulee useammasta asunnosta ja ongelmia ei ole ollut vuokralaisten kanssa, eli jotain olen varmaan tehnyt oikein tietämättömyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia et rahaa tulee useammasta asunnosta ja ongelmia ei ole ollut vuokralaisten kanssa, eli jotain olen varmaan tehnyt oikein tietämättömyyttäni.
Varmaan kyllä, mutta tajunnet kai, että jos hyvällä vuokralaisella on satoja asuntoja tarjolla ja 99% muista on valmis näyttämään asuntoa heti ja tarkistamaan taustat välittömästi, ja päätökset tehdään parissa päivässä, niin silloin on aika vaivalloista jäädä odottelemaan jotain parin viikon prosessia. Koska siinä odotellessa vuokralaiselta menisi tosi monta hyvää asuntoa nenän edestä. Joten siksi ihmettelen, miksi yksikään vuokralainen viitsisi jäädä tuollaista odottamaan.
Ja ehkä niitä voi käydä nopeasti katsomassa sitten kun hakemukset on käsitelty, mutta kun siinä hakemuksen käsittelyssä menee pari viikkoa. Kun taas muut vuokravälittäjät tsekkaavat luottotiedot ja taustat parissa tunnissa, korkeintaan parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka kauan jouduitte odottelemaan sitä tietoa, että kutsutaanko teitä näyttöön? Kun ainakin minulle asiakasneuvonnasta sanoivat, että siinä saattaa mennä parikin viikkoa että ehtivät käydä hakemukset läpi ja omistaja päättää, kenet edes kutsuu näyttöön. Niin tuo tuntui vain todella hitaalta.
Luottotietojen tarkistuksen saa muutamassa minuutissa. Vuokranantajana olen vuokrannut asuntoni usemmiten itse, tarkastanut luottotiedot. Se on simppeliä ja saa hoidettua tekstiviestillä. Hyviä vuokralaisia ovat olleet kaikki ja niin on nykyinenkin. Vuokraisin aina itse, mutta asunto on sen verran kaukana kotoani, että kerran kiireeni vuoksi otin välittäjän. Hyvin toimi sekin paitsi, että maksoi välityspalkkion verran.
Tietty vuokralainen vuokraa ensimmäisen asunnon joka häntä miellyttää eikä jää odottelemaan. Voi muuten jäädä lehdelle soittelemaan ja menettää kivoja asuntoja.
En jäisi odottelemaan muutamaa päivää kauempaa ellei ole unelma-asunto, joita ei ole vastaavia tarjolla.
No on kyllä naurettavan pitkää odottelua tämän firman kanssa. Itse hain 3 viikkoa sitten asuntoa, eikä vieläkään ole kuulunut mitään. Silti asunto edelleen näkyy vapaana Vuokraovi.comissa, eli ei ole mennyt kenellekään muullekaan. Outoa. Ehkei sitten ole kyseisellä vuokranantajalla kiirettä saada uutta vuokralaista.
Vuokraturvan tms käyttö on täysin vuokranantajan laiskuutta. Itse en edes katso yksityiseltä asuntoa, jossa vuokranantaja ei itse vaivaudu hoitamaan asunnon esittelyä ja tutustu mahdolliseen vuokralaiseen henkilökohtaisesti heti aluksi.
Mulle vuokranantajalla on yhtä paljon merkitystä kuin asunnolla. Jos ensivaikutelma vuokranantajasta on "kuspiä", en ole enää kiinnostunut asunnosta. Itse ainakin asetan samantyyppisiä vaatimuksia kuin vuokranantaja vuokralaiselle.
Kirjoitan vuokralaisen näkökulmasta joka muutti uuteen asuntoon pk-seudulla Vuokraturvan kautta tänä keväänä. Näyttö järjestyi muistaakseni 4-5 päivässä, näyttöllä oli samaan aikaan neljä asunnon katsojaa. Seuraavana päivänä näytön jälkeen tuli tieto että suosittelevat minua vuokralaiseksi ja vuokrasopimus oli allekirjoitettu loppujen lopuksi reilu viikko siitä kun vastasin Vuokraturvan asuntoilmoitukseen. Luottotiedot tarkistettiin ja lisäksi minua pyydettiin lähettämään kopio viimeisimmästä palkkakuitista.