Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun limakalvon tuhoaminen, Termoablaatio, Novasure

Martha
10.04.2023 |

Kokemuksia kohdun limakalvojen tuhoamisen jälkeisestä elämästä?

Kestikö toipua kauan, kauan jatkui jälkivuoto, milloin kuukautiset alkoivat toimenpiteen jälkeen ja millaisina, mikä ehkäisynä toimenpiteen jälkeen?

Minulla termoablaatiosta noin neljä viikkoa aikaa, ja jälkivuoto on jatkunut koko tämän ajan, eilen vuoto muuttui taas hieman runsaammaksi ja verisemmäksi ja mietinkin että joko ekat kuukautiset toimenpiteen jälkeen alkoi.. 🙈 Tissit on ollut muutaman päivän kipeät ja turvoksissa ja mieli ärtynyt, niinkuin yleensäkin ennen menkkoja ja tänään on vatsaa nippaillut.

Minulle tehtiin (nukutuksessa) samalla sterilisaatio ja aika nopsaan toivuin, lähinnä tähystyshaavat olivat arkoja n 1vk: n.

Ennen kuukautiset olivat runsaat ja kesto n. 7 vrk. Hormonikierukka vähensi kyllä vuodon määrää, mutta venytti kestoa 14- 18 päivään.

Nyt hirvittää että onko tuosta limakalvojen tuhoamisestakaan apua, joten olisi kiva kuulla miten se muilla on auttanut?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa englanninkielisiä foorumeita. Suomessa ei kerrota naisille riskeistä.

Vierailija
2/11 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kohtuasi ei poistettu? Ei ole normaalia noin runsas vuoto noin kauan. Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on joku tulehdus. Onko sulla kuumetta? Ei ablaation jälkeen ole tollasta jälkivuotoa.

Vierailija
4/11 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin seuraavan päivän jonkin verran kivulias, vetistä vuotoa oli operaation jälkeen ehkä viikon, kuukautiset tulivat ajallaan. 7-10 vrk kestävät superrunsaat kuukautiset muuttuivat lähes huomaamattomiksi, nykyäänkin (vielä 6 vuotta ablaation jälkeen) keskimäärin 5 vrk niukkaa vuotoa. Ihan mahtavan hyvin on toimenpiteestä ollut apua!

Sinuna ottaisin yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
5/11 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on joku tulehdus. Onko sulla kuumetta? Ei ablaation jälkeen ole tollasta jälkivuotoa.

Ei ole kuumetta, vuoto ei haise, ja vatsakaan ei ole kipeä. Jälkihoito-ohjeissa sanottiin jälkivuodon jatkuvan 2-4 viikkoa, joten en (vielä) ole huolissani

Kohdunpoisto on seuraavana listalla jos tästä ei ole apua. Sitä en ensimmäisenä halunnut koska on kuitenkin aika iso operaatio.

Vierailija
6/11 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kohtuasi ei poistettu? Ei ole normaalia noin runsas vuoto noin kauan. Mene nyt hyvä ihminen lääkäriin.

Siis jälkivuoto ei ole ollut kovinkaan runsasta, pikkuhousunsuojalla on pärjännyt, paitsi nyt se muuttui hieman runsaammaksi ja väri rusehtavasta punaiseksi. Sillä ajattelinkin että noinko ne menkat alkoivat taas ajallaan toimenpiteestä huolimatta.. Tosin taidan olla sellainen hormonihirviö ettei niitä pidä mikään pois.. 😅

Vierailija
7/11 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa englanninkielisiä foorumeita. Suomessa ei kerrota naisille riskeistä.

Kirjauduin engl. NovaSure ryhmään. Siellä on positiivisista kokemuksista kertominen käytännössä kielletty. Jäseniä n. 16-17 tuh. Kommentoijia ja tykkääjiä julkaisuilla kuitenkin monesti kourallinen, eli enemmistö passiivisia. Kv. ryhmälle 17 000 jäs. on pientä. 

Onkohan kyseinen kansainväl. ryhmä puolueeton. Positiivisesta kokemuksesta kertominen on mainittu turhaksi. Perusteltu (suom.) "Kertomisesta ei ole mitään lohtua heille jotka kärsivät komplikaatioista".

Suomenkiel. foorumeilta ja facebook-ryhmistä on vaikeaa löytää termoablaatio / novasure / lämpöpallohoito / kohdun lämpöhoito  kokemuksia massoittain, etenkään kielteisiä. 

Ulkomaisilta foorumeilta luettua kielteistä vs.oma kokemus:

- Novasure jälkeinen akne -- Mulla? Selkääni on puhjennut paljon, mikä täysin uutta. Voittaa silti runsaat menkat ja seuraan meneekö ohi.

- Orgasmikivut -- Lievää. Jos tulen, niin saman päivän iltana voi vas.m.sarjan tienoilla käydä sek. aristuksia.

Ekakertaa tp. jälkeen orkkua saadessa (ajatuksella, 1 pv tp jlk) korvissa humisi n.10min. Olisiko puudutusaineen jämät lähteneet  verenkiertoon.

- Kohdun laajentuma tai tukkeutuminen -- Ulkomaisilla foorumeilla jotkut kertovat vuodon pakkautuneen sisään, josta  aiheutunut heidän mukaansa "pömppövatsa". 

Suom. lääk. julkaisussa  komplikaatiolistalla on  mainittu kohtuun jumiin jääneet endometriumjämät ja kohdunkaulan striktuura. Kun kohtu tuottaa  vuotoa ja se ei pääse kohdusta ulos.  Jotkut ovat päätyneet kohdunpoistoon, siitä on Suomessakin jotain kokemuksia. 

Niin, mikään ei ole riskitöntä! 

Ulkomaisten foorumien tunteellista sanastoa sisältävä pelottelu ei kuitenkaan mene itselleni purematta läpi. Jos julkaisija on taustaltaan lääkäri ja silti kuvaa toimenpidettä (suom.) "Se ei ole ratkaisu, se on  painajainen", kuulostaa se epäakateemiselle ja yleistävälle.

Itse seuraan toipumistani rennolla uteliaisuudella, liikoja negatiivisia juttuja uskomatta. Tulos ei vielä näy kun on vasta runsas kk mennyt.

Vierailija
8/11 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kuukautiset aina vähintään 10 pvää, usein 2 viikkoa. Kukaan ei reagoinut siihen ikinä, mutta 40 v myöhemmin paljastui, että on ollut koko elämän mpn-verisairaus, joka mm aiheuttaa verenvuotoja ja hyytymisongelmia. Kun näyttää nuorelta ja terveeltä, kukaan ei tutki. Olisin voinut saada tautia hidastavaa hoitoa, jos olisi havaittu aiemmin, nyt on myöhäistä, mutta Suomen terveydenhuollossa tutkitaan vain eläkeläisiä.

Vierailija
9/11 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkivuoto kesti toimenpiteen jälkeen 8 viikkoa. Sen jälkeen ei mitään vuotoa kertaakaan. Toimenpiteestä kohta 5 vuotta. Vuosi sitten kävin viimeksi gynellä, limakalvo aivan ohut ja kaikki kunnossa. Elämäni paras päätös. Vuodot oli kauheita ja rauta-arvot montussa. Ehkäisynä puolison vasektomia jo aiemmin, joten tätä puolta ei tarvinnut miettiä.

Vierailija
10/11 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellekään Suomessa tullut tota kohdun paisumista ja jättimahaa, josta ilmeisen puolueellisessa ulkom. ryhmässä varoitellaan? 

Vierailija
11/11 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NovaSure tehtiin mulle KYS:issä. Eka yrittivät taivutella kierukkaan, mutta sain sen väistettyä terveyssyistä ja koska puoliso steriloitu.

Termoablaatio paikallispuudutuksessa oli  epämiellyttävä inhimillisistä syistä ja henkilökunta teki parhaansa.

En tahtonut esirauhoittavaa, koska olin kävellen. Olin siis vielä 3 km  Kys:ille kävelystä hikinen eikä henkikään tasaantunut, kun kutsuivat jo etuajassa huoneeseen. Vähän olisin voinut kyllä odotusaulassa rauhoittua, mutta eipä voi mitään. 

Sitten peruskeskustelut lääkärin kanssa. Sanoi että tuolla sivuhuoneessa voit riisua. Vähän pelotti kyllä, että miten kaikki menee.

Olin toimenpiteem jälkeen lievässä shokissa mutta palautuminen on edennyt  lupaavahkosti. 

Toimenpiteen kulku suunnilleen: 

Lääkäri antoi kupissa noin 6-7 pilleriä tulehdusta ennaltaehkäisevää antibioottia. Zithromax ja Metronidazol. 

-Paikallispuudutus, ensin sumute kohdunsuulle ja sitten piikkiä. Sitten puudutegeeliä kohtuun ja jotain muutakin puudutetta. Vahvoja aineita! Korvissani kohisi ja hetken olo oli kuin veden alla.

Puudutus + NovaSure sattui. Kiroilin, vaikersin. Pyysin anteeksi. Sanoivat tottuneensa naisten kiroiluun.

Novasure-laite lakkasi toimimasta kesken, tai oikeammin jumitti. Kohdun poik.leveyden mittaus on kuulemma sille joskus haastava vaihe. Kyselin, johtuuko se kohtuni muodosta. Ei kuulemma. 

Ilmeni ettei minua hoitanut edeltäkäsin suunniteltu lääkäri. Olinkin saanut erikoistuvan lääkärin.  Lääkäri käänteli laitetta sisälläni samalla, kun kokeneempaa gynekologia soiteltiin apuun. Pelkäsin, saako kohdunkaulani tai sisukseni vaurioita kun laitetta liikuteltiin ylös alas sivuille.

Lopulta saapui leikkaussalista minulle alunperin tarkoitettu naistenlääkäri. Sai mitan heti aukeamaan.

Nyt laitteen toimintaprotokolla salli toimenpiteessä etenemisen. Poltto sattui, mutta kestin.

NovaSure -laite on suunniteltu niin,  ettei se suostu aukaisemaan purjemaista verkkoa ja tekemään hoitoa, ennen kuin esivaiheet on käyty.

-Jälkikipulääkettä vain toimenpidepäivänä. Jomotus n. 12 h.

-Kevyt jälkivuoto n.5 vk, jatkuu. Eka vetistä kellertävää ja rusk sävyin. Myöhemmin tummemman kellervää töhnää.  Ohut p.housunsuoja ok. 

N. 1kk jälk pms-oireet. Niukkaa hyyt. rusk. töhnävuotoa = ekat menkat?  Menkkakipu puuttui.  Todellisen lopputuloksen näkeminen vie toki vuositolkulla!

Jos tämä ei toimi niin sitten kohdunpoisto. 

Harmittaa jälkivuodon pitkä kesto ja siitä johtuva selibaatti. Meneeköhän koko kesä ilman aviollista "toimintaa". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi