Miksi suomessa siivooja ja lähihoitaja tienaa samanverran
Kommentit (46)
Tiedän lähihoitajia, joiden työnkuva on todella vaativaa ja fyysisesti ja henkisesti raskasta. Heillä kuuluisi palkka olla tuplasti enemmän mitä tällä hetkellä. Ihmettelen miksi edes suostuvat moiseen. Siivoojalla harvemmin on työ niin läheistä ihmisten kanssa työskentelyä.
Siivoajan työ on vähintäänkin yhtä arvokasta kuin lähihoitajan sillä siivoajan työ hyödyttää huomattavasti useampaa ihmistä kuin lähihoitajan. Siivoajalla voi yhden kohteen siivottuaan olla kymmeniä, ellei jopa satoja tyytyväisiä asiakkaita, lähihoitajalla vain muutamia yksittäisiä.
Näin se vaan menee..
Mulla lähihoitajana peruspalkka 2480€ ja lisien kanssa 2800-3900€/kk. Ei taida laitoshuoltaja saman verran tienata, vaikka pitäisi.
"Näin se vaan menee.." En yhtään ihmettele että olet siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa lähihoitaja ja sairaanhoitaja tienaavat melkein saman verran? Peruspalkassa 200€ ero. Toinen on ammattikoulupohjainen, toinen AMK..
Miksi Etelä-Suomessa saa yli tonnin parempaa palkkaa kuin pohjois-suomessa? Joo, etelässä asunnot kalliimpia, mutta yleensä kaukolämpö, paikallisliikenne, edullisempaa ruokaa... Itse olen AMK: käynyt suuhygienisti. Palkka 2500.. Etelä-Suomessa saisin hammashoitajanakin enemmän...
Suomessa ei arvosteta koulutusta. Pitäisi näkyä palkassa myös koulutus, josta seuraa isompi vastuu! Onko järkeä lähteä esim.lähihoitajana opiskelemaan 3.5v sairaanhoitajaksi, jos saat 200€/kk enemmän palkkaa? Miksi hoitoalan työharjoittelusta pitää koulun maksaa harjottelupaikkaan korvaus, kun esim.tulevat insinöörit saavat harjoitteluista itse palkkaa...
Siinäpä sitä mietittävää ja muutettavaa Suomessa..
Opiskelin lähihoitajaksi 2000- luvun alussa. Silloin koulutus kesti 3v. Ja siellä koulussa todellakin istuttiin joka päivä.
Siivoojan työ yksityisellä isolla monikansallisella yrityksellä on miljoona kertaa raskaampaa kuin laitoshuoltajan työ julkisella ja myös huomattavasti huonommin palkattua. Jos olet vain laitoshuoltajan töitä tehnyt etkä koskaan yksityisellä siivousta isossa firmassa niin sulla ei ole hajuakaan työn raskaudesta.