Miksi suomessa siivooja ja lähihoitaja tienaa samanverran
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole mitenkään raskasta kun osaa työnsä. Tottakai se moppi on kädessä raskas joset ole laittanut sitä oikeaan mittaan ja jos olet pilannut kuitujen likaa poistavat ominaisuudet täyttämällä käyttämäsi mopin vedellä. Silloin se on painava, kuidut ei piikkaa ja on raskas, sekä jättää biofilmin pintaan jolloin lika tarttuu herkemmin ja pinnasta tulee vaikeammin puhdistettava.
Teeppä sitä työtä koko ikäsi ja tule sitten sanomaan.
Mun äiti oli ensin osa-aika elääkkeellä. Sitten sairauseläkkeellä ja lopuksi työeläkkeellä. Mulle ehdottiin sairauseläkettä kun olin 47v.
Joku vertaili sairaanhoitajan ja lähärin ammatteja. Yksi ero on mitä ei riittävän usein tuoda julki. Lähärin työ on paljon fyysisesti kuluttavampaa ja harva heikäläisistä pääsee terveenä eläkkeelle jos nyt kykenee edes eläkeikään jatkamaan. Sairaanhoitajan työ on vaativampaa tietysti mutta ei vuodeosastollamme toimitaan käytännössä enää joko lääkehoitajana tai vastaavana. Kenttätyöt jää täysin lähihoitajille koska sairaanhoitajia ei ole riittävästi. Työn fyysinen on kuorma on siis keventynyt huimasti. Sivusta seuranneena niin laitoshuoltajan työ on myös kevyempää kuin lähihoitajan joka puurtaaa sadan kilon keijukaisten kanssa vuorosta toiseen. Potilasaines kun lihonut huimasti viime vuosina ja yhä huonokuntoisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajan työt joskus todella rankkoja. Pitkiä aikoja moppaamista ja pyyhintää, siinä väsyy. Kokeilkaa vaikka koyona kauanko jaksaa lattioita luututa ja pölyjä pyyhkiä.
No ei kyllä ole mitenkään raskasta kun osaa työnsä. Tottakai se moppi on kädessä raskas joset ole laittanut sitä oikeaan mittaan ja jos olet pilannut kuitujen likaa poistavat ominaisuudet täyttämällä käyttämäsi mopin vedellä. Silloin se on painava, kuidut ei piikkaa ja on raskas, sekä jättää biofilmin pintaan jolloin lika tarttuu herkemmin ja pinnasta tulee vaikeammin puhdistettava.
Kokeile rappusiivousta.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajalla on ammattitutkinto ja lähihoitajalla ammatillinen perustutkinto. Ammattitutkinto on korkeampi tutkinto.
Laitoshuoltajalla voi olla myös tilahuoltajan perustutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Saman tasoinen koulutus, ihan normaalia, että tienaavat saman. Tosin mielestäni molempien pitäisi tienata enemmän.
Juurikin näin. Amiksia ovat molemmat. Ja jos minä saisin päättää, niin maksaisin siivoojille enemmän kuin lähihoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltajan työt joskus todella rankkoja. Pitkiä aikoja moppaamista ja pyyhintää, siinä väsyy. Kokeilkaa vaikka koyona kauanko jaksaa lattioita luututa ja pölyjä pyyhkiä.
Pestä vessoja mikä kuluttaa ranteita, käyttää koneita ja vaunuja hankalissa paikoissa, järjestää työnsä niin että kaikki tulee viikossa tehdyksi vaikka asiakkaat eivät väistyisi, työskennellä kuumissa, kosteissa, pölyisissä ja kemikaaleja huuruavissa paikoissa, ahtaissa ja hankalissa tiloissa, pitää varastot ajan tasalla ettei mikään, esim. vessapaperi pääse loppumaan, suunnitella perussiivous...
Ja tämä on vielä tavanomaista, joka paikan työtä. Sairaala eristyksineen, leikkaussaleineen jne on oma maailmansa.
Lähihoitaja tekee kuitenkin myös niitä laitoshuoltajan töitä. Laitoshuoltajia ei ole esim yöaikaan. Laitoshuoltajille ei kuitenkaan kuulu mitään hoitajien työ.
Itse olen sairaanhoitaja. Teen täysin samaa työtä perushoidossa kuin lähihoitajat. Lisäksi työnkuvaani kuulu ylimääräistä, mille ei ole varattu erikseen aikaa. Palkkani olen ansainnut
Lisäksi meille hoitajille on siirretty laitoshuoltajan töitä. On vain päätetty, että meidän pitää osaltaan osallistua pyykki- ja jätehuoltoon. Sitten ihmetellään hoitajapulaa. Jee.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja tekee kuitenkin myös niitä laitoshuoltajan töitä. Laitoshuoltajia ei ole esim yöaikaan. Laitoshuoltajille ei kuitenkaan kuulu mitään hoitajien työ.
Itse olen sairaanhoitaja. Teen täysin samaa työtä perushoidossa kuin lähihoitajat. Lisäksi työnkuvaani kuulu ylimääräistä, mille ei ole varattu erikseen aikaa. Palkkani olen ansainnut
Lisäksi meille hoitajille on siirretty laitoshuoltajan töitä. On vain päätetty, että meidän pitää osaltaan osallistua pyykki- ja jätehuoltoon. Sitten ihmetellään hoitajapulaa. Jee.
Laitosapulaiset auttavat myös potilaiden kanssa, vaikka eivät suoraan hoida.
Tein yhden kesän Sollin siivoojana laitosapulaisen työtä, ja sain surkeaa paikkaa. Samana päivänä piti siivota kuolemaa tekevän mahansisältö invavessasta ja tarkkailla asiakkaiden ruokajuomien kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Entä ruokien jakaminen potilaille? Mä laitoshuoltajana tein sitä sairaalassa. Ja vaihdoin lakanat yms. kun potilas lähti pois. Joskus vein potilaalle juomista kun pyysi sitä. Tai vein puhtaan pyjaman tai autoin paidan päälle. Ei kuulunut mulle mutta tein sitä.
Miksi (etätyönä) puhelinlinjan asiakaspalvelija saa enemmän palkkaa kuin lastenhoitaja päiväkodissa?
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Joku vertaili sairaanhoitajan ja lähärin ammatteja. Yksi ero on mitä ei riittävän usein tuoda julki. Lähärin työ on paljon fyysisesti kuluttavampaa ja harva heikäläisistä pääsee terveenä eläkkeelle jos nyt kykenee edes eläkeikään jatkamaan. Sairaanhoitajan työ on vaativampaa tietysti mutta ei vuodeosastollamme toimitaan käytännössä enää joko lääkehoitajana tai vastaavana. Kenttätyöt jää täysin lähihoitajille koska sairaanhoitajia ei ole riittävästi. Työn fyysinen on kuorma on siis keventynyt huimasti. Sivusta seuranneena niin laitoshuoltajan työ on myös kevyempää kuin lähihoitajan joka puurtaaa sadan kilon keijukaisten kanssa vuorosta toiseen. Potilasaines kun lihonut huimasti viime vuosina ja yhä huonokuntoisempaa.
Tuo ei ainakaan minun työssäni pidä paikkaansa. Sairaanhoitajan työ on ihan yhtä raskasta kuin lähihoitajan työ ja itse asiassa paljon raskaampaa koska potilastyön ohella on myös vastuu lääkehoidosta jota lähihoitajalla ei ole. Sairaanhoitajana joutuu olemaan usein myös vastuuhoitajana oman työn ohella, joka teettää lisätyötä ja tästä vastuusta ei makseta mitään lisää. En ymmärrä muutenkaan tätä vertailua ja valitusta varsinkaan lähihoitaja-sairaanhoitajan välillä..lähihoitajan kuuluukin tehdä enemmän perustyötä ja sairaanhoitajan pitäisi saada rauhassa keskittyä enemmän lääkehoitoon mutta ikävä kyllä tämä ei käytännössä toimi ainakaan työpaikallani. Samoin tämä laitoshuoltaja-lähihoitaja vertailu..kyllä palkka pitäisi korreloida vastuuseen ja työn vaativuuten sekä kuormittavuuteen. Laitoshuoltajan työ on myös raskasta ja siitä pitäisi maksaa niin hyvin että sillä pystyy elämään eikä kituuttamaan.
Ammateista alimmat ovat,
Siivooja
Lähihoitaja
Perushoitaja
Laitoshoitaja
Siksi niistä maksetaan huonosti.
Noita töitä ei päättäjät arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ruokien jakaminen potilaille? Mä laitoshuoltajana tein sitä sairaalassa. Ja vaihdoin lakanat yms. kun potilas lähti pois. Joskus vein potilaalle juomista kun pyysi sitä. Tai vein puhtaan pyjaman tai autoin paidan päälle. Ei kuulunut mulle mutta tein sitä.
Niin, se on laitoshuoltajan työ. Ateriapalvelut erikoisruokavalioineen kuuluvat ammattitutkintoon. Mun työpaikalla laitoshuoltaja vastaa koko osastokeittiöstä (tilaukset, omavalvonta, elintarvikehygienia, tarjoilut gn-vuoista lautasille, tiskit), hoitajilla on omat työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi (etätyönä) puhelinlinjan asiakaspalvelija saa enemmän palkkaa kuin lastenhoitaja päiväkodissa?
Jep.
Riippuu varmaan paikasta. Mulla sattuu olemaan laitoshuoltajan paperit ja olen vielä hetken työssä puhelinlinjan aspassa. TPTES maksaa kaikkine kokemuslisineen 2417 euroa ilman vuorolisiä, ei juuri eroa laikkarin tuloista sotesopimuksella ilman vuorolisiä.
Työ on ihan hirveää, laikkarina pääsin paljon, paljon helpommalla, ei sentään sielu saastu.
Koska hallinnossa on monia yli 10000 / kk tienaavia jotka vievät veronmaksajien rahoja päivittäin... siellä ne syylliset ovat ei tämä ole hoitajien ja siivoajien tekemisistä kiinni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki siivoojat eivät siivoa toimistoja, urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin kysyä, millä meinasit sen mopin lyhentää? Saksilla vai? Työnantaja tuskin tykkää hyvää.
se on kyllä käsittämätöntä, kun siivooja käy sentään töissä toisin kuin hoitaja, joka on aina saikulla, lakossa tai äitylilomalla
Pestä vessoja mikä kuluttaa ranteita, käyttää koneita ja vaunuja hankalissa paikoissa, järjestää työnsä niin että kaikki tulee viikossa tehdyksi vaikka asiakkaat eivät väistyisi, työskennellä kuumissa, kosteissa, pölyisissä ja kemikaaleja huuruavissa paikoissa, ahtaissa ja hankalissa tiloissa, pitää varastot ajan tasalla ettei mikään, esim. vessapaperi pääse loppumaan, suunnitella perussiivous...