G: sinä, joka olet markka-aikana ruokaostoksia jo tehnyt...
Muistelepa, että mitä sait kaupasta 100mk:lla ja vertaa mitä nykyään saa vastaavalla eurosatsilla, eli vajaalla 17e:lla.
Kumman raha-yksikön ostovoimalla irtosi enemmän ruokaa kärryihin???
Mulla selkee fiilis, että markoilla sai selkeästi enemmän... Mitäs muut mieltä?
Kommentit (25)
Ennen satasella sai vaikka mitä, ruokaa vaiks kuinka paljon ja nyt 20 eurolla ei saa juuri mitään!
älyttömän hintaista!:( Moni leipä paketti liki kolme euroa--->nykyään leivon itse kaiken vaalean leivän!
Ollessani sinkku mulla meni 20 mk viikossa ruokaan, ja se riitti ihan hyvin. Saisinko muka nyt viikon sapuskat yhdelle 5 eurolla? En tosiaankaan saisi, ja 5¿ on sentään markoissa melkein kolmekymppiä.
Kirpputoreillakin hinnat ovat nousseet ihan pilviin, tyyliin käytetyt lasten sukkahousut kaksi euroa. Kuka olisi markka-aikana maksanut vanhoista sukkiksista 12 mk? Minä tosin en maksa niistä sitä kahta euroa nytkään...
Hinnat olisi nousseet ilman euroakin tuossa ajassa, etenkin kun miettii miten maailma on muuttunut ja kustannukset nousseet (esim. öljy).
Edelleenkään en tajua, miten jonkun mielestä on ihmeellistä että euro nosti hintoja: koko maan kassajärjestelmät jouduttiin pistämään uusiksi, henkilökuntaa kouluttamaan, ei ihan ilmaista.
ei 20 e ole tänä päivänä ku näyttää kauppaan. Muutenkin tuntuu että se mikä oli ennen markan niin nyt maksaa euron jne...
Mitä leipiä te ostatte ja osaatteko te vertailla kilohintoja? Perusliha on puoli-ilmaista samoin halvimmat leivät.
Useimmat täällä ovat keski-ikäisiä tai nuorempia. Markka-aikaan olivat joko teinejä tai opiskelijoita tms. Kyllä mullekin 50 mk oli 90-luvulla iso raha, mutta silloin kyllä vertailinkin leipien ja jugurttien hintoja, enkä osatnut mitään turhaa. Nyt kaupassa lappaa kärryyn sitä, mitä haluaa ja syöjiä on yhden sijasta kolme. ja asunto on soluboxin sijaan omakotitalo. Eli kulutus ja kulutustottumukset ovat ihan erilaiset.
ja tietysti hintataso on kohonnut muutenkin, vaikka tuosta tiettyjen ruoka-aineiden halventumisesta olen samaa mieltä. Suurin hintojen nousu tapahtui noissa pieniä tasasummia maksavissa jutuissa.
Tietysti bensan hintakin on pilvissä, mutta mun työmatka on 10 kilometriä ja maksan bussimatkasta 3,50. Ei olisi tullut markka-aikana mieleenkään maksaa yli kahtakymppiä mokomasta.
Kyllä ne hinnat nousivat heti euron tultua jonkin verran, muistan kyllä sen. Mutta ei nykyhintoja voi vertailla vuoden 2000 hintoihin muuten kuin nostalgiamielessä. Mitäs viiskytluvulla sai satasella, muistaako kukaan?
Satuin löytämään 5 vuotta vanhan K-kaupan mainoslehtisen ja hintaerot vastaavissa tuotteissa on nyt ihan huimat!! Tarjoustuotteetkin olivat kaksi kertaa kalliimpia kuin nyt (ja vertailuja oli saman vuodenajan lehti, eli sesongillakaan ei ollut vaikutusta)
Sitten pitää vielä ottaa automaatista 40 e, ettei vaan rahat lopu kesken kassalla. Ja sitten ostokset maksaakin vaan 20 e. Kuitenkaan en kehtaa mennä kauppaan alle 60 e lompakolla, koska noloa jos maksaakin enemmän. Silloin voi kyllä maksaa kortilla, mutta ei kehtaa kassalla alkaa sompailemaan.
Tai mitä lapset ja mies haluavat jos ovat mukana.
t. 17
Kyllä eurosokeuteen luotetaan yllättävän paljon, mm kahviloissa. Kukaan ei olisi markka-aikana maksanut sämpylästä neljääkymppiä tai kahvikupillisesta melkein pariakymppiä, mutta kun hinta on euroina vaikka 6,90 tai 2,70, moni maksaa sen mukisematta. Siksi siinäkin kahvilassa missä mä olin töissä, hintoja nostettiin radikaalisti pienen ajan sisällä ja omistaja naureskeli partaansa
Ei hinnat ole enää vertailukelpoisia.
pyöristettiin suoraan euroon. Esim. iltikset.
on kyllä käsittääkseni ollut viime vuodet hyvinkin maltillista eli ei pysty silläkään hintojen nousua selittämään.
Iltis muuten maksaa 1,20 eli pikkasen reilu 5 mk, joten hinta on noussut n. 7,12 mk. Nousua siis reilut 40 % (jos en ihan väärin laske)
Peruselintarvikkeet, esim. maito, kallistuivat joka vuosi jo markka-aikaan. Kun euroon siirryttiin, niin ruoka halpeni hieman - kunnes vähän ajan päästä taas kauppa nosti hintoja. Esimerkkihintana Ruispala-pussi (9kpl) oli alessa 9,90 (mk) ja nyt yli 2 euroa...
mikä selitys tuossa edellisessä...ehkä alkaa olla päikkäreiden aika.
Siis tarkoitin, että iltis maksaa nyt 1,20 eur eli noussut n. 7,10 mk:aan siitä 5 mk:sta. Nousua on siis n. 40 %, joka on aika kiitettävästi muutamassa vuodessa.
köyhä opiskelija kun olin. Nykyään käy joka päivä vähintää kahdella kympillä kaupassa.