Kiusallinen vaiva, ääni lähtee aina flunssassa ja työnantaja on kiukkuinen
Eli pienikin flunssa niin ääni käheytyy aivan, välillä ollut pari viikkoa kokonaan pois. Tarvitsen työssä koko ajan puhumista, joten tämä on tietenkin iso ongelma, kun en voi kuin pihistä jos sitäkään pariin viikkoon jos pienikin flunssa iskee. Pahimmillaan olen ollut vuodessa yhteensä kolme kuukautta eri pätkissä pihisevä tai äänetön. Ja työnantaja on vihainen. Lääkärin mielestä ei saikkua, jos ei ole kuumetta eikä kipeä olo, puuttuva ääni ei riitä saikkuun. Neuvokaa mitä teen?
Kommentit (33)
Oletko ottanut kilpirauhasen verikokeet? Kilpirauhassairaudet aiheuttaa äänen käheyttä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on puhetyöläinen, niin täytyyhän lääkärin antaa saikkua. Pihiseminen vain pahentaa tilannetta.
Lääkäri on väärässä! Vaihda lääkäriä jos käyt terkkarissa, siihen on oikeus!
Pahinta on juuri se että jos kähiset, se pilaa äänihuulet. Siinä ei pomon kiukuttelu auta. Pyydä lääkäriltä selitys asiaan, siis siltä uudelta! Plin työss' päiväkodissa ja joka keria kun ääni meni, sain sairauslomaa ja puhekiellon. Pomo toki näytti pitkää naamaa mutta minkäs voi kun mulla ei ollut ääntä, paha vahtia lapsia ilman!
Käy terkkarissa? Eiköhän sieltä saa saikkuakin.
Ei se pomo muuksi muutu jos ei halua. Ei sun sairaudet asenneongelmaa paranna.
Minulla on refluksin takia usein ääni käheä ja yhtäkkiä kuulu mitään, mutta asiakaspalvelija kun olen niin olen opetellut saamaan äänen takaisin, pitää muuttaa vain tapaa käyttää ääntään. Ja kuiskiminen on tutkimustenkin mukaan huonointa jos ääni ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oopperalaulaja? Sitten ymmärrän ongelman.
Ootko nyt ihan tosissas?
Ehkä kannattaisi alkaa selvittämään miksi olet noin paljon poissa flunssan vuoksi.
Siis etsimään tarkempia syitä sille jatkuvalle pitkille flunssille. Tiedän, saattavat olla jotain ei-vakavaa, mutta tässä vaiheessa alkaisin jo oman itseni takia selvittää miksi olisin jatkuvasti kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako olla noin paskassa paikassa töissä?? :D
T. En jatkaisi päivääkään jos joku "pomo" alkaisi mussuttamaan sairauden oireista
PS. Ennen kuin joku kyselee että mihin sitten voin mennä töihin, niin sanottakoon että olkaa huoletta. Nykyisissä töissä rahulia tulee ku saavista kaataisi ja työnkuva on niin kevyt että ei tarvitse saikulla luuhata. Ja jos tarvitsee niin sekin on ok kaikille osapuolille, koska joskus ihmisille tulee lentsu tai korona. Elämä on liian lyhyt huonossa työpaikassa sinnittelemiseen.
Meillä HR puuttuu jatkuviin pitkiin sairaslomiin. Sitten ollaan työterveydestä miettimässä mitä tilanteessa voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on refluksin takia usein ääni käheä ja yhtäkkiä kuulu mitään, mutta asiakaspalvelija kun olen niin olen opetellut saamaan äänen takaisin, pitää muuttaa vain tapaa käyttää ääntään. Ja kuiskiminen on tutkimustenkin mukaan huonointa jos ääni ei kulje.
Onko sinulla refluksiin lääkitys?
Kurjaa sinulle, mutta ethän sinä voi pidemmän päälle tehdä tuota työtä jos olet 1/4 vuodesta kyvytön tekemään sitä. Vaikka saisit saikkua niin se ei ratkaise sitä, että tuo työ ei sovi sinulle. Vertaa vaikka siihen jos sinulla olisi huono selkä ja yrittäisit tehdä töitä raksalla.
Jos saisit tuohon aina saikkua niin epäilen, että työnantaja olisi edelleen turhautunut ja käynnistäisi sen mikälie työkyvyn arviointiprosessin jolla pääsee eroon ihmisistä jotka ei fyysisesti sovellu työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se riittää saikkuun, jos työnantajalla ei ole osoittaa korvaavaa työtä, missä ei ääntä tarvita. Työterveytesi lienee firmaan päin?
En tiedä mihin päin ne on, mutta useita kertoja käynyt niin, että eivät suostu kirjoittamaan saikkua. Ap
Oletko käynyt tarkemmissa tutkimuksissa? Mikä äänihuuliasi vaivaa? Tupakoitko?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00351
Kokeile vesipiippua ja käy siellä puheterapeutilla.
Kannattaa mennä lääkäriin. Minulla oli kerran sama ongelma, sain ärhäkän flunssan joka kesti yhteensä pari kuukautta, ääni oli ihan käheä ja yskitti. Aina työvuorojen jälkeisenä aamuna heräsin hirveään kurkkukipuun ja kierre alkoi uudestaan, jos olin ehtinut jo vähän toipua. Olin tuolloin siis tarjoilijana, vaikeutti työtä aika paljon. Mieheni sai lopulta maaniteltua minut menemään työterveyteen, sain kunnon sairasloman ja vaiva parani. Pomoa selkeästi ärsytti mutta ymmärsi kyllä.
Jospa sen takia kiukkuinen, että tuo on yksi homerakennuksen oireista?