Asuinalueita Helsingin ulkopuolella, joista pääsee autolla 45 minuutissa Helsingin keskustaan?
Me etsitään perheasuntoa tai taloa, mutta Helsingin hinnat on oikeasti ihan hullut, joten ollaan ajateltu, että Helsingin ulkopuolellekin voisi muuttaa. Mutta ei kuitenkaan haluta, että työmatka muuttuu liian pitkäksi, joten uudesta kodista pitäisi päästä autolla 45 minuutissa Helsingin keskustaan. En osaa arvioida, miten kauas Helsingin keskustasta me voidaan muuttaa, koska meillä ei ole ennen ollut autoa eikä ole muutenkaan tarvinnut ajaa aamuruuhkassa töihin. Vinkkejä kivoista alueista?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoo! Kaunis ja rauhallinen paremman väen kaupunki ja työmatka taittuu 45 min autolla, jos ei ole ruuhkaa (menen puoli kahdeksaksi töihin niin olen välttänyt kaikki ruuhkat, kahdeksan maissa on pahimmat ruuhkat ja vähän ennen).
Paremman väen? Älä viitsi.
Men de ä svenskatalande bättre folks stad.
No ei edes ole enää nykyisin. Junttila se on kuten moni alue Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Järvenpää. Ja junalla puolessa tunnissa.
Ap:n asenne juniin on luuserin asenne.
Juna on kiva, jos satut asumaan aseman vieressä ja päämäärä on aseman vieressä.
Muutoin juna on persiistä, ajella autolla asemalle, odotella junaa, perillä sitten vaihtaa johonkin bussiin, spåraan, kävellä tms.. vaihtoihin tuhrautuu kaikki aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ainoastaan kertonut, että rautatieasemalta on työpaikalle matkaa. Sen sijaan ei ole sanonut, onko se työpaikka asemalta itään, etelään, länteen vai pohjoisen suuntaan. Eikä sitä, missä sen miehen auto on työpäivän ajan. Iha ajanhukkaa on kertoilla paikkoja kun olennaiset tiedot puuttuvat.
Sanoin myös, että rautatientorilta työpaikalle kävelee kymmenessä minuutissa. Kymmenessä minuutissa ei ihan hirveän pitkälle kerkeä kävellä, joten sillä tarkalla sijainnilla ei liene ihan hirveästi merkitystä.
Ap
Kyllä autolla saapumisen näkökulmasta on aika olennainen ero siinä, onko työpaikka esim. Ruoholahdenkadulla, Hakaniemessä vai Pienellä Robertinkadulla. Kaikkiin näihin kävelee Rautatientorilta 10 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan asemalta kulkee junalla puolessa tunnissa helsingin keskustaan ja ei tarvitse sekoilla autolla aamu/iltapäiväruuhkassa.
Me ei olla koskaan jouduttu kulkemaan junalla päivittäin ja niistä on jäänyt jotenkin tosi huono kuva. Joko ne on täynnä nistejä, raiteilla on kaksi lehteä ja junat eivät pääse liikkeelle tai työntekijät ovat lakossa.
Lisäksi junalta menee keskustassa kymmenisen minuuttia miehen työpaikalle, joka jättäisi 5 minuuttia kotoa juna-asemalle pääsemiseksi. En ole käynyt Keravalla, mutta en usko juna-aseman välittömän läheisyyden olevan kovin kivaa asuinaluetta.
Ap
Huomaa, että teillä ei ole pahemmin kokemusta junalla kulkemisesta, kun mielikuvat ovat tuollaisia. Minä olen arka keski-ikäinen nainen, eikä minua ole koskaan pelottanut kulkea yksin lähijunalla. Muut matkustajat ovat tavallisia työmatkalaisia tai koululaisia. Näin siis päiväsaikaan. Joskus myöhään illalla tai yöllä voi olla toisenlainen meno, mutta ei tavallisen työmatkalaisen tarvitse matkustaa silloin.
Häiriöitä on välillä, mutta yleisimmin ne ovat 5-10 minuutin myöhästymisiä. Jos on liukuva työaika, niin häiriöt eivät aiheuta montaa kertaa vuodessa kohtuutonta haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoo! Kaunis ja rauhallinen paremman väen kaupunki ja työmatka taittuu 45 min autolla, jos ei ole ruuhkaa (menen puoli kahdeksaksi töihin niin olen välttänyt kaikki ruuhkat, kahdeksan maissa on pahimmat ruuhkat ja vähän ennen).
Täältäkin vahva suositus Porvoolle. Vanha kaupunki on upea!
Onko Porvoolla oikeasti tarjottavana muuta kuin merenranta ja kiva vanhakaupunki? Ovathan ne kauniita (kesällä), mutta ilon niistä saa irti ihan vain tekemällä muutaman kesäretken kaupunkiin. Muutenhan Porvoo on vähän syrjässä, palvelut ei ole kovin kaksiset, matka-aika Helsinkiin on aika pitkä ja julkiset yhteydet aika heikot.
Porvoo on kaunis ympäri vuoden. Ajoaika Porvoon suunnalta on nopeampi per km kuin Nurmijärveltä tai Keravalta.
Palvelut on omasta mielestä kyllä hyvät, ei toki vastaavat kuin Helsingissä, mutta kaikki tarvittava löytyy. Hyvät päiväkodit, koulut, terveysasema ja oma sairaala, useita hyviä ravintoloita, useita ruoka- ja erikoistavarakauppoja, loistavat urheilumahdollisuudet (uimahalli, laskettelurinne, jalkapallo, ratsastus, golf, jääkiekko, kaupungin ilmaiset jumpat, jooga, padel, tennis.. yms. kaikki lajit löytyy ja ihan keskustasta 5 km säteeltä. Kulttuuritarjontaa löytyy taidetehtaalta, elokuvateatterista, viini-illoista, muutamista museoista.. yms. Mitä palveluita mielestäsi Porvoosta puuttuu?
Eipäs nyt liioitella kuitenkaan.
39min / 52km Porvoo keskusta - Kamppi
28min / 32 km Kerava keskusta - Kamppi
35min / 40km Järvenpää keskusta - Kamppi
Nämä siis omalla autolla.
Eli edelleen nopeampi PER km (kilometriä kohden).
Jos ollaan ihan oikeasti Helsingin keskustassa tyyliin Etu-Töölö ja siitä etelään tai Pitkänsillan eteläpuolella, niin motarin alkuun mihin tahansa ilmansuuntaan menee helposti puoli tuntia ruuhka-aikaan. Jos pystyy tulemaan töihin klo seitsämän pintaan ja lähtemään kolmeen mennessä niin 15-20 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keravan asemalta kulkee junalla puolessa tunnissa helsingin keskustaan ja ei tarvitse sekoilla autolla aamu/iltapäiväruuhkassa.
Me ei olla koskaan jouduttu kulkemaan junalla päivittäin ja niistä on jäänyt jotenkin tosi huono kuva. Joko ne on täynnä nistejä, raiteilla on kaksi lehteä ja junat eivät pääse liikkeelle tai työntekijät ovat lakossa.
Lisäksi junalta menee keskustassa kymmenisen minuuttia miehen työpaikalle, joka jättäisi 5 minuuttia kotoa juna-asemalle pääsemiseksi. En ole käynyt Keravalla, mutta en usko juna-aseman välittömän läheisyyden olevan kovin kivaa asuinaluetta.
Ap
Huomaa, että teillä ei ole pahemmin kokemusta junalla kulkemisesta, kun mielikuvat ovat tuollaisia. Minä olen arka keski-ikäinen nainen, eikä minua ole koskaan pelottanut kulkea yksin lähijunalla. Muut matkustajat ovat tavallisia työmatkalaisia tai koululaisia. Näin siis päiväsaikaan. Joskus myöhään illalla tai yöllä voi olla toisenlainen meno, mutta ei tavallisen työmatkalaisen tarvitse matkustaa silloin.
Häiriöitä on välillä, mutta yleisimmin ne ovat 5-10 minuutin myöhästymisiä. Jos on liukuva työaika, niin häiriöt eivät aiheuta montaa kertaa vuodessa kohtuutonta haittaa.
Itsellä on kokemusta ja pelkään ja inhoan junalla kulkemista. On kosketeltu, on huudeltu asiattomuuksia ja on uhkailtu. Työvälineitä on yritetty varastaa. Ei ainakaan nuorten aikuisten tai naisten paikka. Keski-ikäisenä alkaa olla muutenkin näkymätön, joten kiinnostus on vähäisempää oli missä tahansa.
Ja nämäkö tapahtuivat normaaliin työmatka-aikaan eikä esim. myöhään illalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluatte lähteä Helsingin keskustaan autolla?
Miehen työ on siellä.
Voiko mies kulkea julkisilla?
Niinpä. Mä asun tässä omakotitaloalueella. Asema tuossa kivenheiton päässä ja junalla pääsee vartissa keskustaan. Autolla ruuhkassa aamulla kestää jo viisi minuuttia päästä liikennevaloista seuraavaan ja kymmenen minuuttia tuohon lähikylään. Helsinkiin on matkaa 11km. Piirrä ympyrä harpilla miehen työpaikan ympärille ja ala etsiä siltä alueelta asuntoja. Läysin hyvän juuri tällä systeemillä! 45min kertaa kaksi on aika paljon! Toisin kuin 2x 15min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itsellä on kokemusta ja pelkään ja inhoan junalla kulkemista. On kosketeltu, on huudeltu asiattomuuksia ja on uhkailtu. Työvälineitä on yritetty varastaa. Ei ainakaan nuorten aikuisten tai naisten paikka. Keski-ikäisenä alkaa olla muutenkin näkymätön, joten kiinnostus on vähäisempää oli missä tahansa.
Ja nämäkö tapahtuivat normaaliin työmatka-aikaan eikä esim. myöhään illalla?
Joustava työaika, mutta päiväsaikaan olen aina liikkeellä. Tapahtumat välillä 7:30-17:30. Keskemmällä päivää on pahin aika, kun ahdistelijat tietää, että vaunussa ei ole paljonkaan muita, joista hakea turvaa edes teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Google maps puuttuu?
Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa ap noin väitti? Oletko sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa ap noin väitti? Oletko sekaisin?
Aloituksessa. En ole.
Helsingin laitamillakin on jopa maaseutumaista kaupunginosia, jotka silti kuuluu Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin laitamillakin on jopa maaseutumaista kaupunginosia, jotka silti kuuluu Helsinkiin.
Ja niissä on myös Helsingin hinnat.
Men de ä svenskatalande bättre folks stad.