Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisessa tilanteessa on parempi, ettei lapsi tiedä biologista vanhempaansa?

Vierailija
09.04.2023 |

Mielestäni sellaisissa tilanteissa, missä tiedosta ei olisi mitään hyötyä, vaan tieto aiheuttaisi pelkästään negatiivisia asioita ja lapsi joutuisi elämään elämänsä tämän tiedon kanssa. Käytännössä siis esimerkiksi tilanteet, missä biologisen vanhemman teot olisi sellaisia, että niistä tietämättömyys olisi parempi asia kuin niiden tietäminen.

Sitten taas joidenkin mielestä lapsen kuuluisi aina saada tietää biologiset vanhempansa.
Mitä mieltä te olette?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologinen "isäni" on perhesurmaaja.

On hyvin todennäköistä, etten aio kertoa asiasta omille lapsilleni. Tällä tiedolla ei ole heidän elämäänsä kerrassaan mitään positiivista. Heillä on pappa, minun isäni.

Nyt puhuttiin isästä, ei isoisästä.

Vierailija
22/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin todennäköistä, etten aio kertoa asiasta omille lapsilleni. Tällä tiedolla ei ole heidän elämäänsä kerrassaan mitään positiivista. Heillä on pappa, minun isäni.

kivat geenit lapsillasi. isoisä murhaaja ja isoäiti niin rasittava, että piti päätyä tuohon ratkaisuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kivat geenit lapsillasi. isoisä murhaaja ja isoäiti niin rasittava, että piti päätyä tuohon ratkaisuun.

tytöstä kasvaa nalkuttava feministi ja pojasta semmoinen vähän jännempi tapaus

Vierailija
24/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi päättää toisen puolesta. Lapsella on oikeus tietää ja käsitellä tietoa omalla tavallaan. Sopivaa ikää voi sitten miettiä, että minkä verran kertoo milloinkin.

Oikeus, mutta ei velvollisuus tietää.

Olen joutunut oman lapsuuteni ja nuoruuteni elämään sen tuskallisen tiedon kanssa. Olen joutunut käsittelemään asiaa kohtuuttoman paljon ja sillä on ollut hyvin negatiivinen vaikutus elämääni. Matka nykyiseen on ollut pitkä prosessi.

En todellakaan halua omille lapsilleni samaa kohtaloa. Siksi he eivät tiedä biologista isoisäänsä. Sillä ei nykytilanteessa ole mitään merkitystä ja tiedossa ei olisi mitään positiivista.

Jos et tietäisi biologista isääsi, juoksisit terapeutilla ja kärsisit asiasta. Totuuden salaaminen biologisesta taustasta on traumatisoivaa.

Ja kökön hatut.

Et nyt taida ihan ymmärtää mistä puhut. Ehkä jollekin biologisuutta vanhemmuutta fanittavalle voi olla suuri trauma jos ei tiedä biologista isäänsä, mutta ihan turhaa yleistää.

Tilanne ei myöskään ole mitenkään verrattavissa tilanteeseen, missä biologinen vanhempi on ihan perusjamppa tai joku tavallinen, vaan hunningolla oleva tyyppi.

Totuuden biologisesta isästä salaaminen on traumatisoivaa vain lähinnä sellaisille, ketkä traumatisoituu mm. kaikesta.

Tämä on yksiselitteisesti pötyä. Lähes kaikki ihmiset haluavat tietää biologiset juurensa.

Miten sinä voi tietää mitä muut haluavat?

Esimerkiksi minä en halua. Ei myöskään muutama lähi- tai tuttavapiiriini kuuluva henkilö.

On älytöntä, miten paljon jotkut on yrittäneet painostaa esimerkiksi minua selvittämään biologista sukua. Ihan kuin se kuuluisi heille. Ei se ole mikään velvollisuus selvittää yhtään mitään. Jotkut puhuu, kuin olisi. On myös täysin eri asia selvittää vaikka adoptiovanhempiaan kuin vaikka noissa tapauksissa, missä vanhempi on esimerkiksi rankoista rikoksista tuomittu ihminen.

Vierailija
25/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kivat puheet sinulla. Ihan lapsiakin piti päästä mollaamaan.

Omaksuitko käytöksesi geenien kautta suvustasi vai ihan ympäristöstäsi?

Kommenttisi edustaa juurikin sellaista täydellistä tietämättömyyttä, mitä tässä keskustelussa tarkoitetaan.

Vierailija
26/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti lienee paremmat kuin sinulla?

Vierailija
27/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi päättää toisen puolesta. Lapsella on oikeus tietää ja käsitellä tietoa omalla tavallaan. Sopivaa ikää voi sitten miettiä, että minkä verran kertoo milloinkin.

Olen joutunut oman lapsuuteni ja nuoruuteni elämään sen tuskallisen tiedon kanssa. Olen joutunut käsittelemään asiaa kohtuuttoman paljon ja sillä on ollut hyvin negatiivinen vaikutus elämääni. Matka nykyiseen on ollut pitkä prosessi.

En todellakaan halua omille lapsilleni samaa kohtaloa. Siksi he eivät tiedä biologista isoisäänsä. Sillä ei nykytilanteessa ole mitään merkitystä ja tiedossa ei olisi mitään positiivista.

Jos et tietäisi biologista isääsi, juoksisit terapeutilla ja kärsisit asiasta. Totuuden salaaminen biologisesta taustasta on traumatisoivaa.

Ja kökön hatut.

Et nyt taida ihan ymmärtää mistä puhut. Ehkä jollekin biologisuutta vanhemmuutta fanittavalle voi olla suuri trauma jos ei tiedä biologista isäänsä, mutta ihan turhaa yleistää.

Tilanne ei myöskään ole mitenkään verrattavissa tilanteeseen, missä biologinen vanhempi on ihan perusjamppa tai joku tavallinen, vaan hunningolla oleva tyyppi.

Totuuden biologisesta isästä salaaminen on traumatisoivaa vain lähinnä sellaisille, ketkä traumatisoituu mm. kaikesta.

Tämä on yksiselitteisesti pötyä. Lähes kaikki ihmiset haluavat tietää biologiset juurensa.

Itse kirjoitat pötyä.

Läheskään kaikki ei todellakaan halua tietää biologisia juuriaan.

Se haluaako tietää vai ei, on näiden kaikkien ihmisten täysin oma asia. Ei sinun.

Vierailija
28/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt oli aika nolot jutut.

Vierailija
29/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä etua lapselle on siitä, että saa tietää biologisen isänsä olevan ihminen, joka on pakottanut tämän lapsen äidin seksiin ja myöhemmin tuomittu seksuaali- ja henkirikoksista?

Haluatko itse elää valheessa vai tietää totuuden noin ylipäänsä?

Vierailija
30/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole koskaan kiinnostanut biologiset vanhemmat tai suku.

Olen adoptoitu ja tiedän näiden elämästä, mutta sillä ei ole koskaan ollut merkitystä minulle. Ja olen tosiaan saanut osakseni paljon ihmettelyä asiasta. Ai miten niin sua ei kiinnosta, ai miten niin et halua ottaa yhteyttä, jne.

Minusta joidenkin käytös on jopa aika loukkaavaa. Ihan kuin he haluaisivat asettua yläpuolelleni tietämään paremmin kuin minä, että miten minun pitäisi elää. Enhän minäkään ala saarnata heille heidän biologisten sukulaistensa, alkoholiin menevän Kaalepin ja ilkeäkäytöksisen Pirkkoliisan, kanssa tekemisissä olemisen tärkeydestä.

Vierailija
31/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kerro jos kysyy? Aika äärimmäistä.

Kyllä itse olen kertonut. Kerroin kun olivat ekalla ja kolmannella luokalla että heidän biologinen isä on eri mitä on pitänyt isänään.

Lapset nyt 16- ja 18-vuotiaat ja biologinen isä on heille yksi hailee. Ei tunne niin ihan vieras ihminen joka ei aiheuta tunteita. Just vähän aikaa sitten kysyin että miettivätkö ikinä biologista isäänsä niin ei kuulemma ja syy juurikin se että miksi joku vieras ihminen edes kiinnostaa.

Biologisen isän tempauksista en ole kertonut kuin osan. Kerron jos haluavat tietää mutta veikkaan ettei kiinnosta.

Vierailija
32/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään. Jos tieto on löydettävissä, niin tietosuojalain mukaisesti on oikeus saada tietää.

Vierailija
33/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä etua lapselle on siitä, että saa tietää biologisen isänsä olevan ihminen, joka on pakottanut tämän lapsen äidin seksiin ja myöhemmin tuomittu seksuaali- ja henkirikoksista?

Mitä etua siitä on lapselle?

En minä ainakaan kertoisi pienelle lapselle, että tämä tulee varmasti kuolemaan sairauteensa todennäköisesti melko tuskaisen taipaleen jälkeen, minkä aikana rampataan vuosikausia sairaalassa. En ehkä kertoisi myöskään sitä että kuoleman jälkeen ei todennäköisesti ole mitään, vaan sitä vaan lakkaa olemasta.

Vierailija
34/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on parempi kuin valhe, vaikka totuus olisi miten kipeä. 

t. väkivaltarikollisen biologinen lapsi

Vierailija
35/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä etua siitä on lapselle?

En minä ainakaan kertoisi pienelle lapselle, että tämä tulee varmasti kuolemaan sairauteensa todennäköisesti melko tuskaisen taipaleen jälkeen, minkä aikana rampataan vuosikausia sairaalassa. En ehkä kertoisi myöskään sitä että kuoleman jälkeen ei todennäköisesti ole mitään, vaan sitä vaan lakkaa olemasta.

Totuuden voi kertoa monella tavalla. Ei ole pakko jokaista yksityiskohtaa repostella, mutta kyllä sairaan lapsenkin on hyvä tietää, että sairauteen liittyy kipuja ja eron hetki eli kuolema. Lapset eivät ole tyhmiä ja osaavat päätellä aika paljon asioita itsekin. 

Vierailija
36/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole koskaan kiinnostanut biologiset vanhemmat tai suku.

Olen adoptoitu ja tiedän näiden elämästä, mutta sillä ei ole koskaan ollut merkitystä minulle. Ja olen tosiaan saanut osakseni paljon ihmettelyä asiasta. Ai miten niin sua ei kiinnosta, ai miten niin et halua ottaa yhteyttä, jne.

Minusta joidenkin käytös on jopa aika loukkaavaa. Ihan kuin he haluaisivat asettua yläpuolelleni tietämään paremmin kuin minä, että miten minun pitäisi elää. Enhän minäkään ala saarnata heille heidän biologisten sukulaistensa, alkoholiin menevän Kaalepin ja ilkeäkäytöksisen Pirkkoliisan, kanssa tekemisissä olemisen tärkeydestä.

Ymmärsitkö edes kysymystä? Sinä tiedät, keitä biovanhempasi ovat ja olet itse voinut päättää, haluatko tietää lisää.

Nyt puhutaan siitä, että lapselta tietoosesti salataan biologinen alkuperä, mitä sinun tapauksessa ei ole tehty.

Vierailija
37/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laamasen ja Tarkin lapsi olisi kannattanut antaa adoptoitavaksi jonnekin ulkomaille. Ettei ikinä törmäisi uutisiin tai saisi tietää mitään vanhemmistaan.

Valitettavasti taitaa kyllä kasvaa lähisuvussa.

Vierailija
38/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi sen selvittää itsekin, joten en näe mitään syytä miksi asia pitäisi salailla. Tulee vain turhaa kitkaa salailijan ja lapsen välille, jos lapsi tosissaan haluaa selvittää asian ja toinen panttaa tietoja. Pahatkin asiat kuuluvat elämään ja niistä on hyvä voida puhua. 

Vierailija
39/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katkaisin välit teininä adoptiovanhempiini, kun selvisi, että olivat valehdelleen minulle koko ikäni (sain kuulla muulta taholta, että olin adoptoitu). Se oli todella kova paikka ja vei vuosi päästä siitä edes osittain yli. Vieläkin vähän hiertää välillämme, vaikka asiat on puhuttu halki. Suosittelen vahvasti totuuden kertomista itse, ettei tule tämän tyyppisiä tilanteita. 

N39

Vierailija
40/56 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin adoptoitu, tahtoisin ottaa selvää biologisista juuristani. Tahtoisin selvittää syyn, miksi minut olisi laitettu adoptioon ja tahtoisin varmistaa, että adoptio on tapahtunut juridisesti oikein, ettei minua olisi esim. ryöstetty biologisilta vanhemmiltani.

Ryöstöjäkin on nimittäin tullut ilmi. Joku on voinut myydä lapsen adoptioon vastoin vanhempien tahtoa. Jossain maailmalla voi olla biologisia vanhempia kärsimässä, kun he eivät tiedä, että mitä heidän lapselleen on tapahtunut.