Koiran jatkuva sairastelu ja eläinlääkärimaksut
Meillä on 3 vuotias koira joka on viimeisen vuoden aikana sairastellut joka kuukausi, silmätulehdus, korvatulehduksia ja ihottumaa jne. Ell lasku on tänä vuonna jo 1000 e. Joka kuukausi on ollut lääkekuuri, antibioottia,kipulääkettä ja kortisoni. Koira pelkää lääkäriä ja toimenpiteitä eikä anna kunnolla laittaa lääkkeitä, puree ja murisee.Jään työttömäksi ensi kuussa ja huolettaa jos sairastelu jatkuu, miten rahat riittävät?En tosiaan olit varautunut siihen että joka kk lasku on ell n 150 e- 200 e. Muut pentueen koirat eivät ole olleet koskaan lääkärissä.
Olen miettinyt,otanko yhteyttä kasvattajan ja palautan koiran hänelle.... löytyisikö uusi koti. Mutta ottaako koiran joku jos kuulee luopumisen syyn, täytyyhän se kertoa.
Mitä itse tekisitte?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kertoisin ongelmasta Purralle ja Orpolle. Kyllä ne löytää hallituksen joka ratkaisee sun ongelman.
Joo, älä vaan kerro vihreille tai Lille. Ne lähettää kettutytöt kuvaamaan sun koiraa ja julkaisee kuvia koiran kaltoinkohtelusta Animalian sivuilla.
Joo, nykyään ne tekee kaiken kännyköillä. Ei enää vapauteta vaan kuvataan.
Montakohan koiraa saisivat käydä kuvaamassa? Entä kissaa? Tai marsua? Tietääkö kukaan? Mä arvaan, ettei joka toinen lemmikin omistaja aina tunnollisesti muista ryyppyreissunsa aikana käydä kusettamassa koiraansa. Ja moni muu jättää vielä pahemmin heitteille lemmikkinsä, kun töissä on kiireitä jne. Ne vaan ei puhu siitä kellekään.
Tai osa taitaa jopa sanoa, ettenpä mä ehtinytkään hoitamaan lemmikkiäni, kun pomo vituttaa riittävästi ja haluaa avautua työkaverilleen. Kun vielä omatunto soimaa. Vaikka sen hoitamisen kuuluisi hoitua työkiireiden lisäksi.
Jos olisit ottanut vakuutuksen, niin olisit maksanut korkeintaan 200 euroa omavastuuta per 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos luovun koirasta,niin ottaisitko itse koiran jolla on tälläisiä ongelmia ja se olisi luopumisen syy? Siinä mielessä jännittää tilanne kun voi tulla eteen se ettei rahaa ell laskuun ole..
t: ap
Ala etsiä uutta isäntää sille. Nopeasti. Tai vie piikille ennen kuin ruokakuppiin menee se raha joka kuului olla varattuna piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökö väärää ruokaa? Nuo voi johtua vaikka ruuasta johtuvasta hiivasta tms. Vietkö koirapuistoihin?
Soita kasvattajalle ja kysy mistä voisi johtua. Jos sun kotona on hometta, aiheuttaa silmä ja korvatulehduksia. Ihottumaakin ehkä.
Mikä rotu?
ruoka on vaihdettu ja hiiva poissuljettu. Asun vuokra asunnossa ja hometta voi olla, lapsetkin kipeitä vähän väliä muttei ole nyt vaihtoehtoa kun kyseessä on kaupungin vuokra asunto. Rotua en halua kertoa tunnistamisen vuoksi ( olen kertonut asiasta useille tutuille mutten rahaongelmista).Ei käydä koirapuistoissa.Kasvattajaan olen säännöllisesti yhteydessä ei tiedä mistä johtuu.. hänen.omilla koirillaan ei ongelmia ole ollut.
Nuo voivat hyvinkin olla homeesta johtuvia oireita, jotka tuskin lääkitsemällä helpottuvat. Vaihtoehdoiksi taitaa valitettavasti jäädä joko asunnon vaihto tai koirasta luopuminen, muuten koiran sairastelu ja kipuilu pahimmillaan vain kroonistuvat ja kipeä eläin voi pidemmän päälle olla arvaamaton lastenkin kanssa.
Oletan, että kyseessä on joku suht pieni koira, joten itse kokeilisin ruokana yhtä hiilaria ja yhtä proteiinia. Sellaisia mitä koira ei ole syönyt. Noi oireet kuulostaa ihan atopialta. Itse syötin omalle atoopikolle loppuvuodet hevos-tattaripuuroa.
Valitettavasti ei voi aina tietää etukäteen kuinka paljon koira tulee sairastelemaan, joten vakuutus on tosiaan järkevä hankinta heti kun pentu tulee taloon.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit ottanut vakuutuksen, niin olisit maksanut korkeintaan 200 euroa omavastuuta per 3kk.
Mikä vakuutus korvaa 100%? Meillä vakuutus Agriasta,korvaa 150 euron ylimenevästä 40% ja omavastuu nollautuu joka 3 kuukauden jälkeen.t:ap
Vierailija kirjoitti:
Jos luovun koirasta,niin ottaisitko itse koiran jolla on tälläisiä ongelmia ja se olisi luopumisen syy? Siinä mielessä jännittää tilanne kun voi tulla eteen se ettei rahaa ell laskuun ole..
Kyllä se uusi koti voi silti löytyä, kunhan nyt ei myy koiraa pelkällä sairaskertomuksella vaan muistaa mainita myös paljon niitä hyviäkin puolia ja varmistaa, että uudella perheellä on ns pinkka kunnossa. On toki varmasti vaikeampi saada kaupaksi, joten siitäkin syystä kannattaa laittaa myyntiin tarvittaessa hyvissä ajoin eikä sitten kun luopumisen pitäisi tapahtua lähes välittömästi. Se on kurjinta jos koirastaan joutuu luopumaan kiireessä arveluttavaan kotiin.
Meillä kolme v. sekarotuinen koira. Ikinä ei ole tarvinnut käydä lääkärissä, muuten kuin rokotukset. Kertaakaan ei ole ollut edes ripuli tai oksennustauti.
Edellinen koira oli rotukoira, joka eli 10 vuotiaaksi. Vähintään kerran vuodessa oli lääkärireissu/kuvauksia ym.
Tällä hetkellä ainakin semmoinen tunne, että sekarotuiset terveempiä..ja yhtä rakas kuin rotukoirakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä ei, jos omassa taloudessa ei koiran sairastelu kulut pahemmin tunnu. Kannattaa myös selittää, että oireilu voi hyvinkin todennäköisesti johtua homekodista. Kokeilkaa kuitenkin vielä selvitellä, ettei ole kyse suolisto-vaivasta yms joka paranisi oikealla erikoisruoalla.
En ottaisi sairasta tai paljon sairastelevaa tai vanhaa kodinvaihtajakoiraa.
Jos samantapaisia terveysongelmia on paljon, niin lopetus on joskus se paras vaihtoehto kuitenkin.
Voiko kasvattaja ottaa koiran luokseen vähäksi aikaa? Saisi selvitettyä johtuuko oireet homeesta?
Vierailija kirjoitti:
Voiko kasvattaja ottaa koiran luokseen vähäksi aikaa? Saisi selvitettyä johtuuko oireet homeesta?
On erittäin harvinaista, että koira reagoisi homeisiin. Autoimmuunisairaudet tai tulehdukset on paljon tavallisempia.
33/33 vielä jatkaa, samalla selviäisi onko asunto mahdollisesti homeessa. Jos on niin muuttaisin kiireen vilkkaa pois varsinkin jos on lapsia. Siitä huolimatta, että esim. Lapset joutuisivat vaihtamaan koulua. Homeelle altistuminen voi aiheuttaa sairauksia Esim. Astmaa. Sairastuin itse kun olin töissä hometalossa ja v*tu***a vieläkin, kun en vaihtanut ajoissa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erittäin harvinaista, että koira reagoisi homeisiin. Autoimmuunisairaudet tai tulehdukset on paljon tavallisempia.
Mistä tämä tieto? Onko mutua vai onko jotain tutkimustietoa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme v. sekarotuinen koira. Ikinä ei ole tarvinnut käydä lääkärissä, muuten kuin rokotukset. Kertaakaan ei ole ollut edes ripuli tai oksennustauti.
Edellinen koira oli rotukoira, joka eli 10 vuotiaaksi. Vähintään kerran vuodessa oli lääkärireissu/kuvauksia ym.
Tällä hetkellä ainakin semmoinen tunne, että sekarotuiset terveempiä..ja yhtä rakas kuin rotukoirakin.
Samanlainen kokemus on meilläkin. Kokemusta kahdesta rotukoirasta ja yhdestä sekarotuisesta. Mutta voi olla sattumaa enkä mitenkään kannusta seuraamaan esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun hankit koiran, samalla olisi pitänyt ottaa sille myös vakuutus. Miksi et toiminut järkevästi?
Vakuutus ei usein korvaa sitä tai tätä. Niissä on ihme kiekuroita, hammashoitoa esim. useimmat eivät korvaa ollenkaan. Ennemmin kannattaa vaan säästää se vakuutusmaksu omalle tilille tulevaa varten.
Kuulostaa ehkä kovalta, mutta itse en lemmikin takia laittaisi omaa talouttani kuralle.
Kyllä sen eläimen pitää antaa enemmän kuin ottaa.
Eihän kukaan ns. terveellä järjellä varustettu ihminen heit laita eläintä monttuun/kiertoon jos kerran joutuu eläinlääkärissä käyttämään, mutta jos koira alkaa kroonisesti sairastelemaan ja rasittamaan omaa taloutta/toimeentuloa, niin itse laittaisin koiran pois. Karulta tämäkin ehkä kuulostaa, mutta koira ei kärsi lopetuksesta, etkä mitään mitalia siitä saa, että hammasta purren tilannetta pitkität.
Tsemppiä!
Sehän on muuten myytti, että sekarotuinen oli automaattisesti terveempi kuin rotukoira, ainakaan ensimmäisessä polvessa. Jos kaksi suht sairasta rotua yhdistää, ei ne geneettiset ja rodun mukana kulkevat sairaudet ja ongelmat vähene - jopa päinvastoin.
Yleinen harhaluulo seropien terveydestä tulee siitä, että eihän niitä kuvata/tutkita. Ei kaikki perinnölliset sairaudet ja vaivat välttämättä päällepäin edes näy, esim. lievä lonkkavika ei välttämättä oireile, mutta jos koira kuvataan, ei sitä jalostukseen käytettäisi.